Blog

De beste SEO-blogs volgens Orangedotcom

SEO is anders dan vijf jaar geleden en over vijf jaar is het vak waarschijnlijk weer sterk veranderd. Google krijgt nieuwe features, websites veranderen, er zijn updates, er komen nieuwe mogelijkheden bij en zoekgedrag verandert continu. Als je even niet oplet, is je kennis verouderd en loop je achter de feiten aan.
Om te voorkomen dat je digitaal vastroest is het belangrijk dat je je kennis up-to-date houdt. Gelukkig zijn er veel goede SEO-blogs en als je deze regelmatig leest blijf je makkelijk op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. In dit blog deelt SEO specialist Joost Bijl zijn tips.

Onze selectie

Om je een handje te helpen, hebben we een selectie gemaakt van wat wij de beste SEO-blogs vinden. Ze zijn allemaal in het Engels, voor de beste informatie moet je toch vaak over de grens kijken. Bij ieder blog:

  • Geven we je een korte omschrijving van waar het over gaat en waarom je het moet lezen;
  • Laten we je weten welke artikelen of secties je zeker niet mag missen;
  • Vertellen we je of de site onderliggende belangen heeft die de berichtgeving kunnen kleuren;
  • Laten we je weten hoe wij je aanraden deze bron te gebruiken.

Lees het door, bepaal welke blogs je gaat volgen en binnen de kortste keren ben je op je werk beroemd om je kennis van SEO!

Backlinko

Backlinko is het SEO-blog van de kale SEO-expert Brian Dean. Deze man gelooft in kwaliteit boven kwantiteit. Hij post niet vaak een nieuw artikel, maar het is iedere keer weer een schot in de roos.

Brian en zijn team schrijven, anders dan de naam van het blog doet vermoeden, niet alleen over linkbuilding. De blogposts en ‘ultimate guides’ gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen rond SEO. Al deze artikelen hebben met elkaar gemeen dat ze zeer uitgebreid zijn, nieuwe inzichten bevatten en prachtig zijn opgemaakt.

Backlinko is een van de weinige blogs waar je regelmatig geheel nieuwe SEO-tactieken tegenkomt. Dit komt doordat Brian deze tactieken zelf ontwikkelt. Daarnaast zijn ze helder geschreven en altijd voorzien van voorbeelden en onderbouwing.

Niet missen

Onderliggende belangen

Brian Dean verdient zijn geld door online SEO-trainingen te verkopen. Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief zal je dus af en toe mailtjes over betaalde cursussen ontvangen.

Ons advies

Abonneer je op de nieuwsbrief en imponeer je baas met nieuwe SEO-strategieën!

Moz

Moz is waarschijnlijk het meest bekende SEO-blog. Het is ooit mede opgericht door de bekende SEO’er Rand Fishkin, hoewel hij inmiddels weg is bij het bedrijf. Sinds zijn vertrek is de kwaliteit iets achteruitgegaan, maar het is nog steeds een waardevolle site waar je veel kan leren.

Moz heeft veel content voor beginners, maar post ook af en toe interessante content voor gevorderde SEO’ers. Ook hebben ze een handige nieuwsbrief waarin de belangrijkste SEO-artikelen van de week worden gedeeld.

Niet missen

  • De bekende Whiteboard Fridays zijn informerende video’s van rond de 10 minuten waarin een SEO-concept wordt uitgelegd. Ze zijn tegenwoordig wat wisselend in kwaliteit, maar zeker voor beginnende SEO’ers zeker de moeite waard om te volgen.
  • The beginner’s guide to SEO – Iedereen die een begin wil maken met SEO, zou deze moeten lezen. The beginner’s guide wordt met enige regelmaat geüpdatet.

Onderliggende belangen

Het bedrijf Moz verkoopt SEO-software. Ze zullen dus snel hun eigen tools aanraden. Af en toe komt er een artikel voorbij dat vooral bedoeld is om een eigen tool te promoten.

Ons advies

Abonneer je op de nieuwsbrief, lees de ultimate guide en kijk af en toe eens of er een interessante Whiteboard Friday voorbijkomt.

Sparktoro

Nadat Rand Fishkin bij Moz.com weg is gegaan, is hij het bedrijf Sparktoro begonnen. Deze startup is SEO-software aan het ontwikkelen. Dat is verder niet zo interessant, maar het blog en de ‘trending’-tool zijn dat wel.

Op het blog geeft Rand zelf zijn mening over ontwikkelingen op SEO-gebied. Daarbij is hij kritisch tegenover Google. Dat is een welkom geluid. Uit dit blog zal je geen tactieken halen die je direct kan toepassen. Voor je langetermijnstrategie is het echter essentieel om van de grotere trends op de hoogte te zijn.

De trending tool

Verder vind je op Sparktoro de ‘trending’-tool. Het werkt zo: webmarketeers kunnen hun Twitter-account koppelen aan de tool. Vervolgens wordt bijgehouden welke links door deze accounts gedeeld worden. De meest gedeelde artikelen komen bovenaan te staan. Zo krijg je een overzicht van de meest populaire artikelen. Er komen ook zaken langs die niet relevant zijn voor SEO, maar toch handig om op de hoogte te blijven van het relevante nieuws.

Niet missen

Rand’s blogs over negatieve ontwikkelingen in SEO, zoals deze.

Onderliggende belangen

SparkToro is een tool aan het bouwen waarmee je kan zien welke publicaties je doelgroep volgt. De tool is nog niet af, maar verwacht hier in de toekomst blogs over. Dit zal waarschijnlijk weinig invloed hebben op de ‘trending’-tool.

Ons advies

Lees het blog, maar laat je niet ontmoedigen door de beschreven trends. Check regelmatig de trending-tool.

Search Engine Land

Als je tot hier gelezen hebt, denk je misschien dat alle blogartikelen over SEO duizenden woorden lang zijn. Er zijn momenten dat je goed gaat zitten voor een uitgebreid artikel. Soms wil je echter alleen even weten wat er speelt en daarna weer verder met je (werk)dag. Daar is Search Engine Land het juiste platform voor. Hier lees je korte blogs over de laatste Google-updates, nieuwe features in de zoekmachine en andere relevante veranderingen.

Niet missen

Het nieuws van de dag.

Onderliggende belangen

Search Engine Land is een nieuwssite, en probeert verder niets te verkopen.

Ons advies

Abonneer je op de nieuwsbrief en kijk elke ochtend even of er iets interessants gebeurd is.

Eervolle vermeldingen

Als je bovenstaande nieuwsbrieven volgt, ben je goed op de hoogte, zonder dat je al te veel tijd kwijt bent. De echte top-SEO’ers hebben echter een onverzadigbare lust voor nieuws, nieuwe tactieken en nieuwe ideeën. Kan jij er ook geen genoeg van krijgen? Bekijk dan ook eens de volgende bronnen:

  • Yoast – het team van deze Nederlandse WordPress-plugin schrijft interessante artikelen, vooral over content.
  • Search Engine Journal – een nieuwssite over SEO, met ook interessante guides.
  • Hobo Web – dit bureau uit de UK schrijft goede artikelen over geavanceerde SEO-onderwerpen.
  • Green Lane Marketing – dit bureau plaatst op onregelmatige basis artikelen over geavanceerde SEO.
  • Search Engine Roundtable – nog een SEO-nieuwssite.
  • Marie Haynes – deze SEO-expert vat de wekelijkse hangouts van Google-vertegenwoordiger John Mueller goed samen.
  • Kaiser the Sage: het blog van een SEO-expert uit de Filipijnen met veel sterke praktische tips.

Natuurlijk staat Orangedotcom altijd voor je klaar voor goede tips en advies rond SEO. Wij zorgen hoe dan ook dat we goed op de hoogte zijn om jouw bedrijf verder te helpen. Sparren met iemand uit het SEO team? Neem contact met ons op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?