Vrouw laptop

Blog

Maak gebruik van de volle potentie van Microsoft Ads

Vrouw laptop

Microsoft Advertising; door veel mensen beschouwd als het kleine broertje van Google Advertising. Dit is iets wat de consultants van Orangedotcom vaak zien gebeuren tijdens account reviews. Vaak worden alle slimme biedstrategieën, targetingmogelijkheden, remarketing en andere settings binnen Google Ads volledig gebruikt, maar blijft dit achter binnen Microsoft Ads. Dit blog legt je uit waarom de importfunctie in Microsoft Ads niet genoeg is en welke Microsoft specifieke optimalisaties er zijn.

Vrouw laptop

Geschreven door Oscar van der Schoot

Microsoft Ads; de importfunctie

Het is eenvoudig om alle campagnes die je live hebt staan in Google Ads, te importeren in Microsoft Ads. “Even de importtool aanzetten, een automatische synchronisatie toepassen en dezelfde optimalisaties toepassen als dat je ook doet in Google Ads”, zou je denken. Zonde, want zoals optimalisatie per account en per campagne verschillen (targeting, biedstrategie, zoekpartner etc), zijn er ook verschillen in features en doelgroepen tussen Google Ads en Microsoft Ads. Want jouw doel is, net als die van alle andere adverteerders, om zo goed en relevant mogelijk te zijn voor jouw doelgroep. Waarom zou je dan gebruik maken van dezelfde strategie voor twee verschillende platformen die elk unieke eigenschappen kent? Vertrouw daarom niet 100% op de importtool en maak gebruik van de opties, die de prestaties van jouw Microsoft Advertising campagnes zullen verbeteren!

Wat Microsoft Ads niet importeert

Nu hoor ik je denken: “Welke functies zijn er zo bijzonder in Microsoft Ads waarmee ik het verschil kan maken?” Met de automatische importtool van Microsoft, worden veel zaken gekopieerd vanuit je Google Ads account. Denk hierbij aan onder andere;

  • Campagnes,
  • Advertentiegroepen,
  • Zoekwoorden,
  • Negatieve zoekwoorden en negatieve zoekwoordlijsten,
  • Labels en
  • Advertentie extensies die beschikbaar zijn in Google Ads, onder andere;
    • Callout-extensies,
    • Sitelinks,
    • Call-extensies en
    • Structured-snippet-extensies

Er zijn echter ook onderdelen die niet worden gesynchroniseerd. Hieronder vind je een lijst met een aantal punten, welke vervolgens uitgebreider behandeld worden;

  • Conversiedoelen,
  • Remarketinglijsten,
  • Microsoft Ads specifieke advertentie-extensies
    • Action Extensie,
    • Image extensie en
    • Review extensie
  • Geautomatiseerde regels en
  • IP-uitsluitingen.

De UET-Tag en Conversiedoelen

Met jouw online campagnes wil je elke euro die je uitgeeft, zo goed mogelijk besteden. Elke euro kun je maar één keer uitgeven nietwaar? Binnen Google Ads heb je de settings omtrent conversiedoelen goed ingesteld (via de Google Ads tag of geïmporteerd uit Google Analytics). Met de automatische synchronisatie worden de conversiedoelen echter niet meegenomen in Microsoft Ads.

Om precies te weten welke campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden goed presteren, is het belangrijk dat je de pixel van Microsoft op je website hebt geplaatst. Deze pixel heet de UET-Tag en kun je links onderin de interface vinden bij Conversion Tracking –> UET- tags. Hier kun je een tag aanmaken en vervolgens plaatsen op alle pagina’s van de website.

Microsoft Ads UET tags

Wanneer je de UET-tag hebt geplaatst, is het tijd om de meest belangrijke conversiedoelen in te stellen. Dit doe je door wederom naar Conversion Tracking te gaan en vervolgens naar Conversion goals te navigeren. Hier heb je de optie om verschillende typen conversies aan te maken. Zo kun je onder andere specifieke pagina’s meten (zoals een bedankpagina van een nieuwsbriefinschrijving), maar ook app-installaties of het aantal bezochte pagina’s per sessie.

Als zowel de UET-Tag gevonden is op de website en de conversiedoelen aangemaakt zijn, kun je naar hartenlust optimaliseren op een zo goed mogelijke CPA of ROAS. Of je kunt dit overlaten aan de slimme algoritmen en krachtige rekenmodellen van Microsoft door gebruik te maken van de slimme biedstrategieën.

Remarketinglijsten

Met remarketing leg je contact met mensen die al eerder op de website zijn geweest, maar bijvoorbeeld nog niets hebben gekocht. Deze doelgroep is super waardevol, aangezien deze mensen al bekend zijn met je website. Binnen Google Ads zet je remarketing in als een strategisch onderdeel van de online marketingstrategie om bijvoorbeeld de verkoopcijfers te stimuleren of registraties op nieuwsbrieven te verhogen. Helaas importeert de synchronisatietool van Microsoft niet de remarketinglijsten die je gebruikt in Google Ads.

Omdat remarketing voeren essentieel is voor je online business, is het daarom noodzakelijk om de belangrijkste doelgroepslijsten samen te stellen in het advertentieplatform van Microsoft. Zonder remarketinglijsten is het niet mogelijk om opnieuw in contact te komen met de mensen die al eerder op de site zijn geweest. Daarmee loop je de kans dat deze relevante doelgroep met een hoge aankoopintentie gaat shoppen bij de concurrent. Dat wil je uiteraard niet laten gebeuren.

Net als bij het maken van conversiedoelen, moet voor remarketing de UET-Tag op de website geplaatst zijn. Vervolgens navigeer je naar Shared Library à Audiences. Hier heb je de mogelijkheid om de audiencelijsten te maken. Als je de lijsten hebt gemaakt, vergeet dan niet deze nog te koppelen aan de campagnes of advertentiegroepen naar keuze.

Microsoft Ads audiences

Microsoft Ads specifieke advertentie-extensies

Zoals aangegeven heeft Microsoft Ads ook advertentie-extensies die Google Ads niet heeft. Door alleen de importtool te gebruiken en louter de optimalisaties te verrichten in Google Ads, maak je geen gebruik van de drie extra extensies die Microsoft biedt. Door gebruik te maken van zo veel mogelijk advertentie-extensies, neemt jouw advertentie meer ruimte in beslag binnen de zoekresultaten. Daarnaast zal dit ook een positieve invloed hebben op de gebruiker, aangezien er veel meer informatie zichtbaar is van jouw bedrijf binnen de zoekresultaten van Microsoft. We hebben het hierbij over de volgende drie extensies;

1. Image extension

Afbeeldingsextensies zijn een fantastische manier om visuele elementen aan je advertentie toe te voegen. Hierdoor vallen de advertenties niet alleen meer op, maar hebben potentiële klanten ook een beter beeld bij de diensten en/of services die je bedrijf te bieden heeft. Je kunt tot zes verschillende afbeeldingen per advertentiegroep of campagne toevoegen (slechts één afbeelding wordt bij je advertentie getoond).

Image extension

2. Review extension

Wat niet (meer) toegevoegd kan worden binnen jouw Google Ads campagnes, zijn review extensies. Bij Microsoft Ads, kan deze extensie wel toegevoegd worden.

Door gebruik te maken van deze extensie, straal je meer vertrouwen uit naar je potentiële klant. Review extensies zijn er om potentiële klantervaringen te delen van anderen klanten, die gebruikt hebben gemaakt van je diensten en/of producten. Gebruik deze extensie om je merk te versterken door beoordelingen te laten zien van collega’s of klanten op basis van hun ervaring met je bedrijf.

Review extension

3. Action extension

Met de action extensie kun je een button met een call-to-action toevoegen aan je tekstadvertentie. Na het klikken op deze button worden potentiële klanten direct naar de desbetreffende pagina van je website gelinkt. Je kunt zelfs buttonstyling of iconen aan de action extensie toevoegen, waardoor deze extensie meer opvalt dan de andere extensies. Als adverteerder kun je kiezen uit 70 vastgestelde call-to-actions. Dus er zit er altijd wel één bij die relevant is voor je online business!

Tijdens de bèta-fase van deze extensie, zagen adverteerders een gemiddelde stijging in CTR van 20%, dus zeker het toevoegen en testen waard!

Action extension

Geautomatiseerde regels

Wellicht ben je een kledingverkoper en heb je twee keer per jaar een nieuwe collectie. Voor deze nieuwe collectie heb je nieuwe tekstadvertenties geschreven, welke in de nacht van 3 op 4 mei over gezet moeten worden. Hier ga je niet je bed voor uit, maar laat je dit doen door geautomatiseerde regels. In Google Ads zijn deze eenvoudig aan te maken. Echter, deze geautomatiseerde regels worden niet  geïmporteerd in Microsoft Ads middels de synchronisatie-functie. Om er zeker van te zijn, dat ook de advertenties in Microsoft Ads goed overgezet worden, is het slim om deze automated rules ook aan te maken in dit advertentieplatform. De geautomatiseerde regels vind je terug onder automate op het campagne-, advertentiegroep-, advertentie- en zoekwoordtabblad in het account.

Microsoft Ads automation

IP-uitsluitingen

In Google Ads kun je eenvoudig IP-adressen uitsluiten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je veel ongewenste clicks ontvangt uit bepaalde netwerken. Deze clicks leiden tot kosten die niet gewenst zijn. IP-exclusions bieden hiervoor een goede oplossing.

De uitsluitingen moet je zelf handmatig toevoegen. Hiervoor navigeer je naar het campagne tabblad en selecteer je de campagne(s) waardoor de IP-uitsluiting(en) van toepassing is(zijn). Vervolgens klik je op Edit –> Other Changes. Hier kun je IP-exclusions vinden waarna je vervolgens de lijst met IP-adressen in kunt voeren.

Microsoft Ads advanced settings

Wrap-up

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er best een aantal zaken die verschillen tussen het adverteren in Google Ads en in Microsoft Ads. Dit is gelijk de reden dat je niet voor de volle 100% kunt vertrouwen op de automatische synchronisatie-tool die voorhanden is.

Wil je meer weten over onze werkwijze van SEA? Lees het hier op onze site.

Ben jij benieuwd welke Microsoft Ads specifieke optimalisaties er in jouw account zijn? Of kun je extra hulp gebruiken met het invullen van het potentieel dat dit advertentieplatform biedt? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op, of mail direct met oscar@orangedotcom.nl.

Groeien met Search Advertising?