Digital-Marketing-Live

Blog

Digital Marketing Live 2014

Digital-Marketing-Live

Digital Marketing Live

Woensdag 21 mei waren wij aanwezig bij het Digital Marketing live 2014 event in het Amsterdamse Beurs van Berlage. Een evenement georganiseerd door Emerce, waarbij experts de laatste ontwikkelingen en trends met ons doornamen van de online marketing wereld. Digital Marketing Live gaf haar bezoekers twee vormen van sessies om uit te kiezen. Optie 1 was om in een betreffende zaal een spreker bij te wonen en optie 2 was om aan een ‘roundtable’ te zitten waar een wat meer interactieve setting werd gecreëerd. Het aanbod van sprekers was erg omvangrijk, waarbij de focus lag op de verhouding tussen marketingbureau en het online platform. Hoewel wij ons vooral richtten op de SEO en SEA sprekers, waren er genoeg sprekers met andere interessante onderwerpen.

Converteren met emotie & beleving

Een tweetal sprekers, die als duo waren gekomen, benutte de mogelijkheid om door middel van een drietal video’s de bezoekers te overtuigen van de nieuwe vorm van online marketing. Het was hun mening dat hét nieuwe converteren gerealiseerd moet worden met gebruik van emotie en beleving. Door de video’s die zij lieten zien zou het sociale media publiek ‘getriggerd’ moeten worden om tot conversie over te gaan. De keuze om consumenten met het hart te laten kiezen i.p.v. het hoofd zou volgens Machteld Rijnkens en Taco Zuidema in de toekomst veel meer kunnen opleveren. “Push marketing is verleden tijd, tegenwoordig moeten marketingmanagers een platform creëren voor de beleving van hun klanten”. In de onderstaande video ziet u een goed voorbeeld van converteren met emotie.

Winnende SEA-strategie

Het was aan Wouter Veenboer, SEM-specialist en in 2012 nog winnaar van zoekmachinemarketing award De Speld, om in een roundtable sessie á 30 minuten zijn winnende SEA-strategieën toe te lichten. En dat bleek een flinke uitdaging, gezien de uiteenlopende achtergronden van de verschillende bezoekers van de sessies op Digital Marketing Live 2014. Steeds wanneer Veenboer wat verder de diepte in wilde gaan, werd hij gehinderd door brede vragen over de basis van SEA (“Wat is een goede accountstructuur?”). Desondanks was het interessant te horen hoe Veenboer bij het opstellen van zijn AdWords campagnes smal begint en echt nauwkeurig op zoek gaat naar specifieke termen met de hoogste conversie, om bij goede winstgevendheid langzaam uit te breiden naar bredere zoektermen. De sleutel van goede SEA is dat je de vraag van een zoekopdracht zo goed mogelijk beantwoord en het belangrijkste hulpmiddel daarbij is volgens Veenboer het zoektermenrapport.
Zo focust Veenboer zich bij het opzetten van campagnes op het ‘actie’ gedeelte van het AIDA-model. Daarnaast is het volgens Veenboer belangrijk je campagnestructuur aan te passen aan de fase in het AIDA-model waar jouw doelgroep zich bevindt. Ook drukte Veenboer ons op het hart niet te vergeten hoe belangrijk het is om gestructureerd te blijven testen met verschillende advertenties om zo maximale doorklikratio’s na te streven.

Effectief inspelen op Google

Digital Marketing Live gaf SEO specialist Roy Huiskes de mogelijkheid om bij zijn roundtable sessies zoekoptimalisatie technieken te bespreken. Na een korte inleiding legde hij de focus al gauw bij conversie optimalisatie. “Door uw pagina’s en het gedrag van de bezoekers te analyseren bent u in staat om uw website nog beter in te richten en de bezoekers te helpen hun doel te bereiken”. Tijdens de sessie rees de vraag of sociale media de markt zal overnemen van ‘search marketing’. Zijn antwoord vermoedde dat daar wel degelijk een kans voor bestaat, maar dat dit niet zal gaan gebeuren. Sociale media zou niet specifiek genoeg zijn om relevante advertenties te kunnen plaatsen. Daarnaast blijkt dat er weinig via het sociale platform wordt geconverteerd.

Content

’s Ochtends nog verhinderd door een auto-ongeluk, kwam Patrick Petersen ’s middags ietwat gehaast binnen voor zijn roundtable session over de (belangrijke) rol van goede content in online marketing. Zelfbenoemd conversie-specialist Petersen stelde nogmaals dat Oranje dé conversie-kleur bij uitstek is en dat een button nooit meer dan twee woorden mag bevatten (‘download nu’). Het grote geheim van goed converterende websites is dat je de bezoeker nooit moet laten nadenken. Hoe meer informatie en keuzes je de bezoeker geeft, hoe meer keuzestress je ze oplegt en hoe lager de conversie.
Verder kan de nodige ‘social proof’ ook absoluut geen kwaad volgens Petersen. Dit aloude concept dient niet te worden onderschat, dus laat je bezoeker zien hoeveel mensen hem of haar voorgingen. Of beter nog: laat het ze zelf zeggen. Zorg ervoor dat ze binnen één klik hun acties kunnen delen via de bekende sociale media om meer vertrouwen en geloofwaardigheid te creëren. Een belangrijk onderdeel hierbij is Google+. Sinds de Hummingbird-update van Google kun je met behulp van Google+ recensies de lokale vindbaarheid van je bedrijf sterk verbeteren, dus zorg ervoor dat deze recensies aanwezig zijn.

Twitter

De roundtable sessie van Twitter bleek voornamelijk een kleine aanvulling op de openbare sessie die eerder door Twitters Head of Marketing Suzanne Ekel werd gegeven op Digital Marketing Live 2014. Twitter, nu een platform met 255 miljoen actieve gebruikers die er gezamenlijk wereldwijd 500 miljoen tweets per dag uitsturen, biedt tegenwoordig uitstekende marketing mogelijkheden aan.
Met behulp van verschillende ‘cards’, die gelden als templates voor promoted tweets, is het vrij eenvoudig een specifieke doelgroep te bereiken met jouw boodschap. Ondanks dat Twitter alleen om een emailadres en gebruikersnaam vraagt bij het registreren op Twitter, kan Twitter bijvoorbeeld op basis van gebruikte woorden, gevolgde accounts en interacties een heel duidelijk beeld schetsen van haar gebruikers. Zo kan Twitter met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid concluderen wat het geslacht is van een gebruiker. Verder blijkt 1 op de 2 gebruikers een merk te volgen, waarmee zij aangeven geïnteresseerd te zijn in het merk en op de hoogte willen blijven voor ontwikkelingen rondom het merk. Een uitgelezen kans om deze bovengemiddeld betrokken mensen van de juiste boodschap te voorzien.

Conclusie

Als je echt op zoek bent naar verdieping op het gebied van zoekmachine marketing, zijn er andere congressen over SEO en SEA, maar in zijn algemeenheid was dit een prima event. Digital Marketing Live 2014 was zeer geslaagd en heeft ons weer op de hoogte gebracht van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing.