Blog

Digital Marketing Live 2019 & E-Commerce Live: De hoogtepunten

Al in 1903 bruiste de eerste handel in de Beurs van Berlage in onze hoofdstad. Afgelopen week stond het prachtige volkspaleis bol van vernieuwing binnen het digitale marketing vak, de jaarlijkse Emerce events Digital Marketing Live! en E-Commerce Live! vonden namelijk weer plaats. Binnen Orangedotcom spijkeren we graag onze kennis bij en waren we daarom op beide dagen aanwezig. Vanuit notitieboekjes en hoofden vol bevindingen delen we onze hoogtepunten in dit artikel met je.

Net als Lowlands, maar dan op cafeïne

Een digital marketing event bezoeken kan soms voelen als het bezoeken van Lowlands: er is zo’n groot aanbod aan sessies en er zijn zo veel interessante onderwerpen dat het moeilijk kiezen lijkt. Dan maak je die keuzes gelukkig wel alleen met koffie op… Hoe dan ook, ons vakgebied beslaat inmiddels een zeer breed scala aan specialismen en is verantwoordelijk voor de helft van alle marketing uitgaven. Waar moet je als marketeer dan aandacht aan geven komende tijd? Daar proberen we in dit artikel antwoord op te geven.

Over data, data en data

Data zijn de olie van digitale marketing en dat blijkt goed uit veel sessies: data spelen in vrijwel alle verhalen een belangrijke rol als drager van informatie om beslissingen te nemen. Schiphol laat bijvoorbeeld zien hoe ze poogt de gehele customer journey in kaart te brengen en te beïnvloeden, vanaf het moment van parkeren tot aankopen in de stores, waarbij voor de Chinese bezoekers zelfs een geheel eigen ervaring is ingericht middels WeChat. We zien slimme tactieken om verschillende doelgroepen te onderscheiden en apart te benaderen in marketing (Heineken Experience) of op de eigen site en in direct mail (middels personalisatie door Born05). Middels personalisatie kan je op verschillende persona’s verschillende proposities testen en meten of social proof vanuit andere kopers in je communicatie werkt. Dekbed-Discounter doet dit bijvoorbeeld al. Het succes zit vooral in verschillende signalen/layers die de bezoeker overhalen een aankoop te doen. De signalen houden rekening met de aankoopfase van de klant. Staat de klant op het punt een aankoop te doen, komen er bijvoorbeeld verschillende betaalmethoden naar voren. Is de klant vatbaar voor een sociale impuls, dan zullen er signalen komen over het aantal mensen (uit de regio) die het product gekocht hebben. Trouwens, Orangedotcom is ook het eerste traject met nieuwe klant Paulmann op dit vlak gestart en de resultaten zijn veel belovend.

Offline data en nieuwe toepassingen

Ook het koppelen van offline data aan online gedrag is een interessant onderwerp, welke wordt uitgelicht door EDM. Zij laten zien hoe het in Google Analytics mogelijk is om online oriëntatie aan offline conversie te koppelen. Ook wij schreven over dit onderwerp (het ROPO-effect). Overigens is het koppelen van al je online data ook toenemend belangrijk, gezien zowel Safari als Firefox middels standaard aanwezige plug-ins het in kaart brengen van al je bezoekers steeds moeilijker maken.
Andere invalshoeken werden ook belicht: zo is er een website in het leven geroepen die portretten genereert van mensen die helemaal niet bestaan: thispersondoesnotexist.com. Een andere: Google zou in theorie data kunnen verkopen van profielen middels stemherkenning. Google Voice Search meet de emotie van stemmen. Gestreste mensen zouden bijvoorbeeld eerder interesse kunnen tonen voor wellness aanbieders.  Nog een andere: op basis van muisgebruik zou een vroeg stadium Parkinson gedecteerd kunnen worden. Verzekeringen zouden die data kunnen ge/misbruiken om een zorgverkering te kunnen ontbinden. Natuurlijk is veel middels GDPR gereguleerd en de voorbeelden geven aan dat dit geen luxe is.

De groei van marketplaces

Marketplaces krijgen steeds meer een dominantere positie in onze markt. Dit blijkt ook uit de volgende cijfers:

  • 16% begint zijn zoektocht op een marketplace.
  • 33% vindt het logisch producten te vergelijken via marketplaces.
  • 33% komt weer terecht op een marketplace en doet daar de aankoop.

Consumenten zijn steeds meer geneigd op hun aankopen te doen op marketplaces. Ze vinden er betere prijzen, een beter productaanbod, goedkope of gratis verzending en flexibele verzendtijden. Zo kan je bij Bol.com kiezen voor avond of zelfs zondag bezorging.
Marketplaces zijn niet zozeer een marketingkanaal maar een saleskanaal, waar je ook marketing om heen kunt organiseren. Key takeaway is dan ook dat je als merk of retailer de marketplaces niet moet negeren, maar de voor- en nadelen tegen elkaar moet afwegen. Wees kritisch,: in wat je wilt bereiken en of  je organisatie klaar is om te gaan verkopen via marketplaces. Als je het doet, doe het dan goed! Zorg daarom voor goede content, service, leveringsmogelijkheden, titels, productomschrijvingen en scherpe prijzen. Het kan je dan een hoop opleveren.
Een laatste tip die Benjamin Derksen van Frank.nl meegaf is om je oude voorraad op marketplaces te verkopen. Dit kan nog weleens goed werken en je kan meteen testen of jouw producten aanslaan op marketplaces. Dit kun je bijvoorbeeld bij Bol.com testen. Bol heeft vaker een groter bereik dan sommige webshops zelf.

Automation van marketing

De grote platforms richten zich middels hun AI-aanpak op het steeds verder automatiseren van processen. Iedereen die bijvoorbeeld regelmatig met Google Ads werkt zal het gemerkt hebben: Google is hard aan het werk om het advertentieprogramma te optimaliseren en de mogelijkheden van het programma verder uit te breiden. Wekelijks wordt update na update uitgerold, de één nog belangrijker en geavanceerder dan de ander. Door al deze nieuwe functies veranderen de dagelijkse werkzaamheden van online marketeers behoorlijk. Zo merken wij ook dat we meer tijd kwijt aan campagnes, maar ook dat – door de updates van Google – campagnes beter gaan presteren. Een greep uit de updates van afgelopen periode zijn wijzigingen in het attributiemodel, het verder uitbreiden van smart bidding om machine learning toe te kunnen passen en het toevoegen van de optie om de perfecte advertentietekst te maken met Responsive Search Ads. Al deze zaken kunnen er voor zorgen dat onze campagnes eerlijker worden, maar ook minder tijdsintensief om te onderhouden worden zonder daarbij in te leveren op resultaten. Om onze tijd zo efficiënt mogelijk te besteden automatiseren we onze campagnes natuurlijk graag. In een volgend artikel zullen we verder in gaan hoe je dit kan toepassen.

Maar gelukkig ook “gewoon” creativiteit

Gelukkig gaat marketing ook “gewoon” nog over creativiteit en het bouwen van een goede propositie. Zo leren we dat wat een klant wil weten belangrijker is dan wat je als bedrijf wil overbrengen. En als je wat wil overbrengen, moet dat vooral over de waarde van de klant gaan, waarbij consistentie in al je uitingen dan wel heel belangrijk is. Bij Orangedotcom hebben we sinds kort “First Class Digital Marketing” als nieuwe slogan. Wat denk jij, dekt die de lading wat we doen goed? Of is “Helpt jou groeien via digitale kanalen” bijvoorbeeld beter?
Ook Pinterest biedt gave mogelijkheden ter inspiratie, gezien advertising sinds kort mogelijk is. Pinterest is anders dan andere sociale kanalen. Zo is het eigenlijk een stuk minder sociaal: het platform richt zich niet op de onderlinge relaties tussen gebruikers, maar op het opdoen van inspiratie.  De mindset is daarmee anders: men komt naar Pinterest om actief ideeën op te doen en zijn dus in een actieve “buying state of mind”.  Een interessante feature waarmee die zich richt op het verkennen van Product Pins is de Pinterest lens. Hiermee kun je foto’s maken van producten die je “in de echte wereld” tegenkomt, en vervolgens zoekt Pinterest naar (Product) Pins die visueel gelijk zijn aan deze producten en die dus kunnen doorlinken naar productpagina’s op e-commerce sites. Nog interessanter zijn de  Product Pin advertenties. Deze zijn al beschikbaar in Engelstalige landen, maar komen binnenkort ook naar Nederland. Kortom, interessante ontwikkelingen binnen Pinterest die met name voor e-commerce partijen interessant kunnen zijn en die nieuwe creatieve mogelijkheden bieden!

We kunnen de komende periode weer veel putten uit alle opgedane kennis. Spar je graag met ons over mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem eens contact op voor een kop koffie!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?