e-commerce cro

Blog

E-commerce CRO: 8 manieren om de conversieratio van je webshop te verbeteren

e-commerce cro

Tijdens ons bezoek aan BrightonSEO hebben we verschillende waardevolle presentaties bijgewoond. Je kon daarover al lezen in onze blogpost over BrightonSEO 2019. Een van de meest interessante presentaties was van Faye Watt over e-commerce CRO. Zij vertelde over welke User Experience (UX) elementen belangrijk zijn voor een succesvolle webshop.

We weten hoe cruciaal gebruikerservaringen voor een webshop zijn. Maar hoe kun je het aankoopproces verbeteren zodat conversies toenemen? Faye Watt, SEO-specialist in e-commerce en CRO, nam ons stapsgewijs door de 8 manieren om je e-commerce conversiepercentage te verhogen.

Ga direct naar:

  1. Personalisatie
  2. Cross-sells
  3. Productafbeeldingen
  4. Klanten reviews
  5. Verzendkosten
  6. Guest checkout
  7. Een easy-to-use bestelproces
  8. Straal vertrouwen uit

1. Personalisatie

Er zijn verschillende manieren om een website te personaliseren voor bezoekers. Amazon laat zien hoe belangrijk een website’s aanbevelingen zijn voor webshop bezoekers. Maar liefst 35% van Amazon’s omzet komt uit persoonlijke aanbevelingen. Een aantal voorbeelden van hoe je een webshop kan personaliseren:

  • browser geschiedenis (wat de bezoeker eerder heeft bekeken);
  • gender;
  • huidige items in het winkelwagentje;
  • aankoopgeschiedenis.

Een belangrijke tip van Faye: personaliseer met mate. De gebruiker die ooit een keer een TV heeft bekeken op je website, kan de volgende keer op zoek zijn naar een scheerapparaat. Het is dus belangrijk dat de webshop bezoeker nog altijd makkelijk naar andere delen van je site kan navigeren. Pas personalisatie dus alleen toe als het echt waarde toevoegt.

 

2. Cross-sells

Cross-sells zijn belangrijk voor e-commerce partijen om zowel de ervaringen van webshop bezoekers te verbeteren, als de omzet te vergroten.

Een van de mogelijkheden om cross-selling toe te passen in een webshop, is door middel van vergelijkbare producten. Dit kun je doen door op een productpagina bijpassende producten te laten zien aan de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een cameralens als men op zoek is naar een camera. Of bij een t-shirt kun je gebruik maken van ‘shop the look’ waar de bezoeker alle producten die het model aan heeft ook als aanbeveling te zien krijgt.

Verder is het belangrijk om ook alternatieve producten te laten zien. Stel de bezoeker is op zoek naar een spijkerjasje, dan kan een webshop ook een reeks vergelijkbare producten laten zien. Als een klant toch liever een ander soort spijkerjasje wilt bekijken, dan kan hij niet alleen veel gemakkelijker navigeren naar een ander product, maar zit daar wellicht wel het product tussen waar hij naar op zoek is.

Asos is een webshop die cross-selling goed toepast.

 

3. Productafbeeldingen

Productafbeeldingen zijn voor bezoekers cruciaal in het aankoopproces. 56% van webshop bezoekers bekijken als allereerst de productafbeeldingen voordat ze andere elementen op een productpagina waarnemen. Een productpagina hoort verschillende afbeeldingen van hoge kwaliteit te bevatten. Wil je de gebruikerservaring naar een niveau hoger tillen, dan is een productvideo zeker waardevol om toe te voegen naast de productafbeeldingen.

e-commerce cro productafbeeldingen

De belangrijkste drie afbeeldingen voor een productpagina zijn:

  • productafbeeldingen op schaal;
  • een lifestyle afbeelding van het product;
  • productdetails afbeeldingen.

Een mooi voorbeeld van een webshop die productafbeeldingen goed toepast is John Lewis.

4. klanten reviews

Klanten reviews hebben een groot effect op potentiële klanten tijdens het aankoopproces. Maar liefst 95% van webshop gebruikers beoordeelt een product op basis van de reviews. Slechte reviews kunnen een grote negatieve impact hebben op een webshop. Waarbij positieve reviews er juist weer voor kunnen zorgen dat potentiële klanten juist bij jou een aankoop doen in plaats van bij een concurrent.

 

Zo pak je dit goed aan:

  • Verplicht webshop gebruikers niet om een account aan te maken om een recensie te kunnen schrijven. Maak alleen gebruik van een e-mailadres.
  • Verplicht webshop gebruikers niet om onnodige informatie in te vullen zoals adres, telefoonnummer en volledige naam. Geef gebruikers ook de vrijheid om anoniem een recensie te plaatsen. 
  • Leg gebruikers duidelijk uit voor welke doeleinden de webshop gebruik maakt van persoonlijke informatie.
  • Het allerbelangrijkste: vraag gebruikers een recensie te plaatsen na een aankoop door middel van een e-mailreminder en een eventuele kortingscode als waardering.

Adidas is een goed voorbeeld van een webshop die slim met klanten reviews omgaat.

e-commerce cro klanten reviews adidas

Voorbeeld klanten reviews op de website van Adidas.

 

5. Verzendkosten

Verzendkosten zijn een belangrijk onderdeel van het aankoopproces. Als een webshop niet duidelijk vooraf vermeldt wat de verzendkosten zijn, kan dit grote impact hebben op bezoekers. Een potentiële klant kan namelijk tijdens het betalen alsnog afhaken wanneer pas in het bestelproces de verzendkosten worden getoond. Het is daarom cruciaal voor een webshop vroegtijdig aan te geven wat de verzendkosten zijn.

Het beste is om de verzendkosten al op de productpagina zichtbaar te maken. Een andere mogelijkheid is om de verzendkosten in de prijs van het product op te nemen. Mocht je geen verzendkosten hanteren, dan is het alsnog belangrijk om dit op de productpagina, homepage en tijdens het bestelproces te vermelden. Op deze manier weten gebruikers zeker dat er geen onverwachte verzendkosten bij zullen komen.   

Apple is een goed voorbeeld van een website waar de verzendkosten duidelijk worden vermeld.

 

6. Guest checkout

Om een zo goed mogelijke gebruikerservaring te bieden voor webshop bezoekers, is het belangrijk om gebruikers zo min mogelijk te verplichten. Dit geldt ook voor het winkelwagentje. Momenteel biedt 25% van webshops nog steeds niet de optie om gebruikers een aankoop te plaatsen zonder verplicht een account aan te maken. Maar liefst 34% van de webshop gebruikers verlaat het winkelwagentje wanneer verplicht een account aangemaakt moet worden.

Exclusieve deals en een sneller bestelproces

e-commerce cro guest checkout

Natuurlijk wil je dat gebruikers (uiteindelijk) wel een account aanmaken. Dit kun je doen door de voordelen van een account duidelijk te maken aan een gebruiker. Denk aan exclusieve deals, een sneller bestelproces en een bestelling kunnen traceren.

7. Een easy-to-use bestelproces

Het checkout proces van een webshop kan voor klanten vele obstakels met zich meebrengen. 26% van gebruikers verlaat het checkout proces wanneer een checkout proces te lang duurt en er te veel van de gebruiker gevraagd wordt. Het is om deze reden cruciaal om het bestelproces zo makkelijk en snel mogelijk te maken voor een gebruiker.

Hoe je dit kunt doen:

  • Verminder het aantal velden dat een gebruiker moet invullen tijdens het checkout proces;
  • Geef elke stap van het checkout proces duidelijk weer;
  • Gebruik het afleveradres automatisch als factuuradres;
  • Geen limiet op het aantal tekens in het checkout proces;
  • Houd het aantal wachtwoordeisen tot een minimum.

 

8. Straal vertrouwen uit

De laatste e-commerce SEO tip is: zorg dat je vertrouwen opwekt bij je potentiële klanten. Hoe een webshop omgaat met persoonlijke informatie en bankgegevens geeft gebruikers het gevoel van vertrouwen. Dit kun je doen door middel van veiligheidsbadges te plaatsen op zichtbare plekken in de webshop. Je kunt deze zowel in de header of footer plaatsen, als tijdens het checkout proces tonen. Een webshop hoort open en transparant te zijn in hoe zij de veiligheid van gebruikersgegevens waarborgen.

Een goed voorbeeld van een webshop die dit toepast is Tesco.

Meer weten over onze aanpak, koffie of gevoel voor humor? Neem dan contact op!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?