eDay 2019

Blog

eDay 2019: de symbiose van mens en machine

eDay 2019

Afgelopen donderdag vond eDay 2019 plaats: hét event rond innovatie op het gebied van digitale ontwikkeling binnen industrieën, platformen, organisaties en marketing. Orangedotcom volgde verschillende interessante sessies en noteerde een digitaal kladblok vol om met jou de meest interessante zaken te delen, lees het hier.

Geschreven door Sebastiaan Hartog

eDay is altijd een van onze favoriete evenementen in het jaar: de dag staat garant voor een hoop nieuwe inzichten en netwerken met vakgenoten. Door het brede programma is er veel te kiezen en daarmee te horen en zien vanuit diverse nationale en internationale bedrijven en sprekers. De 2019 editie maakte dat ook weer helemaal waar en gaf ons weer een hoop stof tot nadenken.

Artificial Intelligence gebruik door Amazon en Alibaba

Data kun je zien als de olie van digitale ontwikkeling. Er is op allerlei gebieden zo veel voorhanden dat de toepassing vooral interessant is. AI is de manier om hier handen en voeten aan te geven. Alibaba liet zien over duizelingwekkende hoeveelheid data te beschikken dat big data marketing verschoven is naar realtime marketing op een window van 5 minuten. Artificial Intelligence helpt hen om 40 miljoen unieke landingspages realtime te creëren maar ook om binnen de gigantische hoeveelheden data de juiste doelgroep te raken. De Maserati case is daar een voorbeeld van, waarbij vooral de snelheid van verkoop (100 auto’s in een luttele  18 seconden opvalt):

Ook Amazon.ai liet zien hoe machine learning in haar complete bedrijfsvoering wordt toegepast. We luisterden naar Werner Vogels, eDay 2019 Amazon CTO, Nederlander, tweede man binnen het bedrijf en naast Jeff Bezos de enige spreekbuis van het meest waardevolle merk ter wereld. Hij vertelde dat voorraadbeheer in het enorm brede aanbod dat Amazon aanbiedt de menselijke rekenkracht ver te boven gaat. Voor producten met een hoge omloopsnelheid is dit door mensenhersenen nog wel te doen maar wat te denken van niet echt populaire producten als lippenbalm met augurk smaak (lijkt ons top) of de zeer befaamde “Nicolas Cage magic reversable sequin pillow cover”. Bij ons op kantoor ligt ‘ie op de bank inmiddels. Naast voorraadbeheer zijn autonome drone-bezorging en voice natuurlijk ook takken die volledig draaien op computerkracht.

En de menselijke factor dan?

Machines helpen ons steeds verder maar Pamela Pavliscak liet in de opening-keynote ook zien dat de mens een grote rol speelt in het slimmer maken van de machines op het gebied van emoties. Machines ondersteunen ons in de sociale omgang steeds meer met anderen en onszelf uit te lezen, eenzaamheid te bestrijden of sociaal gedrag te stimuleren. Tegelijk kan de mens een hoop toevoegen voor het juist herkennen en slimmer maken van de technologie, gezien we hier van jongs af aan op getraind zijn. Een mooi voorbeeld van een nieuw soort bot:

Ook online detective Henk van Ess liet zien hoe hij gebruik maakt van technologie om opsporing slimmer te maken. Middels gerichte search op zoekmachines en social kanalen lokaliseerde hij een door Nederland gezochte crimineel in Iran.

Kritisch denken brengt de homo sapien verder

Gert-Jaap Hoekman van NU.nl leerde ons dat niet alles op basis van data te beslissen is, maar dat luisteren naar de gebruiker zeer belangrijk wordt gevonden in de strategie. NU.nl bestaat dit jaar alweer 20 jaar en legt zich toe op nieuws dat “toegankelijk, toepasbaar en teringsnel” naar de gebruiker gebracht wordt. Interessant is dat NU.nl dit jaar nog een all-time high bereikte met 8 miljoen unieke bezoekers op een dag. Luisteren, proberen en falen is het credo van de redactie. NUjij werd bijvoorbeeld terug gebracht (de meest waardevolle en betrokken bezoekers van de site met gemiddeld twee keer zoveel bezoeken), toen bleek dat dit een hoop verkeer kostte. Maar data worden wel ingezet om binnenkort gepersonaliseerd nieuws te brengen en voor het inzicht dat er behoefte was aan een nieuwssite voor kinderen: NUjunior is recent geïntroduceerd om de doelgroep het juiste umfeld te bieden.

Wellicht de meest interessante sessie werd gegeven door Robert Overweg. Hij presenteerde the adaptable mindset, een kwaliteit die steeds belangrijker wordt in het maken van de juiste keuzes in de snel veranderende wereld. Hij gebruikt muziek, kunst en games als inspiratiebron en pleitte voor meer verveling om tot nieuwe inzichten te komen. Of mentale ruimte te creëren door meditatie, in de natuur te zijn of te sporten, waarbij de trend richting meer extreme sporten zoals CrossFit momenteel ook niet te missen is. Hij liet ten slotte naar voren komen dat het creëren van een goede werksfeer en aandacht voor de medewerker binnen een bedrijf key zijn voor succes. Iets waar we bij Orangedotcom ook in geloven binnen onze bedrijfscultuur

Robert Overweg creëerde online trainingen op Adaptablemindset.com om anderen hier verder in te helpen: heel cool!
We kunnen de komende periode weer putten uit alle opgedane kennis en inspiratie. Spar je graag met ons over mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem eens contact op voor een kop koffie!
  • Lees hier meer over eDay
  • Openingssfoto door eDay op Flickr

Wil jij online groeien en ipact maken met Digital marketing?