Always room to grow

Blog

Expanded Text Ads: grotere advertenties in Google

Always room to grow
Expanded Text Ads (ETA) Orangedotcom

Oude- en nieuwe advertentieformaat

Aanpassing advertentieformaten Google AdWords: Expanded Text Ads (ETA’s)

Op verschillende blogs verschenen de afgelopen weken berichten dat Google aan het testen is met langere advertentie teksten, de zogenoemde ETA’s. Op 24 mei, tijdens de Performance Summit 2016, zijn de ETA’s officieel gelanceerd. Als gevolg van het schrappen van de advertentieruimte aan de rechterzijde, is Google nu ook een nieuwe advertentie lay-out aan het doorvoeren. Dit nieuwe format wordt getest voor alle advertentieposities en zal zichtbaar zijn op ieder device. Alhoewel het nog onduidelijk is wanneer de Expanded Tekst Ads officieel helemaal worden doorgevoerd, zijn er verscheidene accounts waarbij dit het geval is. Op dit moment wordt de update geleidelijk uitgerold over alle accounts. Bij de accounts van onze klanten zijn we bezig om de advertenties zo optimaal mogelijk aan te passen aan het nieuwe formaat.

Voor de uitrol kreeg 20% van de gebruikers de bèta te zien. Binnen de testperiode was het voor een kleine groep adverteerders mogelijk om het nieuwe advertentieformaat te testen in een speciale filterweergave in de AdWords interface.

Bij de vernieuwde ads in de test is de headline 2 keer zo lang en gaan de beschrijvingsregels van 70 naar 80 tekens. Verder is ook de display URL veranderd, want waar de huidige advertenties ruimte bieden voor 1 padveld, is er bij de vernieuwde versie ruimte voor 2 padvelden. In de afbeelding bovenaan de pagina is een voorbeeld gegeven van hoe de vernieuwde ads eruit  zien. De linker advertentie geeft het huidige beeld weer en de rechter geeft het beeld weer van de bèta:

Impact op SERP (SEA vs. SEO)

Alhoewel het gaat om een test en er vanuit Google nog niks bekend is over het doorvoeren van de bèta, kunnen wij niet wachten om de vernieuwde advertenties toe te passen op de SEA campagnes. Het biedt een stuk meer ruimte voor creatieve ad copy, waardoor er helderdere boodschappen gecommuniceerd kunnen worden. Daarnaast biedt het ook meer ruimte om de advertenties zo relevant mogelijk te maken. Voor adverteerders zal waarschijnlijk de CTR en daarbij de kwaliteitsscore verbeteren, omdat er meer ruimte is om de juiste relevante communicatieboodschap uit te dragen. Google zelf verwacht een verbetering in CTR van 20% te gaan zien.

Voor SEO betekent het echter dat de organische resultaten meer onderbelicht raken. De nieuwe advertentieposities van Google zorgen er al voor dat organische resultaten lager op de pagina zichtbaar zijn. Door deze aanpassing vallen de advertenties ook nog een stuk meer op dan de organische resultaten. Dit betekent dat wij nog beter zullen moeten kijken naar de SEO strategie, omdat het waarschijnlijk nog lastiger wordt om organisch een goed resultaat te halen, er is immers relatief nog meer concurrentie.

Wat gaat er veranderen

Het bèta advertentie format wordt op de volgende manieren vernieuwd:
• Dubbele headline (beiden 30 tekens)
• Beschrijvingsregels van 2x 35 tekens naar 1x 80 tekens
• Mogelijkheid tot 2 padvelden van ieder 15 tekens in display URL

Expanded Text Ads changes

Expanded Text Ads changes

Wij houden u uiteraard op de hoogte over de ontwikkelingen omtrent het nieuwe advertentieformat. Mochten er vragen zijn na het lezen van dit bericht, neemt u dan vooral contact met ons op.

AdWords advertising

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?