Affiliate marketing

Blog

Extra omzet met affiliate marketing, zo doe je dat!

Affiliate marketing

Met meer dan 3.000 programma’s en een omzet van enkele honderden miljoenen euro’s per jaar (alleen al in Nederland), is affiliate marketing een zeer interessante markt. Maar wat houdt deze vorm van marketing precies in? Wat zijn de mogelijkheden? En de belangrijkste vraag, waar moet je beginnen? In dit blog deelt onze specialist Tom Driehuis de ins and outs om je op weg te helpen naar een gepaste affiliate strategie.

Affiliate marketing voor elke branche

Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij een onderneming (adverteerder) hun partners (publishers) betaald voor het genereren van sales, leads of traffic. Dit kan zijn in de vorm van een vaste vergoeding per sale/lead, of in veel gevallen een percentage van de verkoop.

Voor vrijwel alle branches en bedrijfstypes is affiliate marketing toe te passen, of het nu gaat om een lokale fietsverkoper of een grote reisorganisatie. Wat affiliate marketing interessant maakt is dat je als adverteerder alleen betaald als er een aankoop wordt gedaan, ook wel no cure no pay genoemd. Zo weet je precies wat de kosten zijn als een affiliate jouw producten verkoopt.

Verschillende publishers voor diverse doeleinden

Affiliate marketing wordt op veel verschillende manieren toegepast. Voor elk merk of product is het daarom ook belangrijk om vooraf goed te bepalen met wat voor soort publishers je samen wil werken en of de betreffende publishers datgene kunnen bieden wat jouw onderneming nodig heeft. De meest voorkomende publishers in de markt zijn als volgt te onderscheiden:

E-mailmarketing

E-mail publishers hebben vaak grote bestanden met e-mailadressen waar periodiek mailings naar verstuurd worden. In de mailings kunnen jouw producten of diensten ook meegenomen worden. Belangrijkste is er voor te zorgen dat er een goede match is tussen het merk en de inhoud van de mailings. Op deze manier zorg je ervoor dat je de juiste doelgroep bereikt en de conversiekans hoger  wordt. Heb je speciale seizoensacties, mooie kortingen of misschien speciale producten die extra belangstelling nodig hebben, dan is een samenwerking met een email publisher zeker het overwegen waard.

Display Advertising

Display advertising is het adverteren op websites, apps of sociale media via banners of andere advertentie-indelingen. Je kunt er bij display advertising voor kiezen om het display materiaal zelf aan te leveren of om dit door publishers te laten ontwerpen. De eerste optie is arbeidsintensiever, maar zorgt wel voor een eenduidige merkbelevenis bij de consument. Belangrijk is dat het beeldmateriaal dat door de publishers is gemaakt goed wordt gecheckt.

Kortingcode/cashback sites

Kortingscode sites zijn websites waar de consument heen gaat om kortingscodes te vinden voor het aanschaffen van een product of dienst. Heb je speciale acties, dan kan je hier je kortingscode tussen laten plaatsen om meer traffic te generen naar de aanbieding.
Cashback sites werken bijna precies hetzelfde, echter krijgt de consument een deel van het aankoopbedrag pas terug na de aanschaf.
Overweeg je met kortingscode en cashback affiliates te gaan samenwerken? Let er dan goed op dat zij waarde toevoegen aan het kanaal. We kunnen hierbij twee scenario’s onderscheiden:

  1. De consument komt via een ander kanaal op jouw website en besluit daar een product te kopen. Vervolgens zoekt zij naar een kortingscode site en voert deze in bij de aanschaf.
  2. De consument komt op een van de aangesloten kortingscode websites en ziet daar een interessante aanbieding. De consument heeft niet eerder van jouw merk gehoord, maar lijkt het erg leuk om met een korting product te kopen en zij converteert vervolgens op jouw website.

In bovenstaande voorbeelden is de tweede situatie natuurlijk het meest gunstig. In beide gevallen betaal je een vergoeding aan de publisher, maar alleen in het tweede voorbeeld voegt de publisher waarde toe bij het aankoopproces. De laatste jaren worden bij deze kanalen dan ook steeds meer vragentekens gezet.

Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing publishers promoten het merk en producten voornamelijk in de zoekmachines van Google en Bing door middel van betaald zoekverkeer. De affiliate betaalt de kosten van de zoekmachines, waardoor jij minder risico loopt. Je kan ervoor kiezen om de publishers de volledige vrijheid te geven met keywords, of dit te beperken.

Als je zelf betaalde zoekcampagnes hebt, kan het een risico vormen als affiliates op dezelfde zoekwoorden gaan bieden. Dit kan zijn op de merknaam, maar steeds vaker komen wij ook tegen dat er ook bepaalde generieke zoekwoorden niet gebruikt mogen worden.

Orangedotcom is zelf ook al jaren werkzaam als zoekmachine marketing publisher voor veel merken op nationaal en internationaal niveau. Mocht je op zoek zijn naar een gespecialiseerde search publisher, vraag dan eens naar de mogelijkheden!

Content websites/blogs

Content en blogwebsites hebben vaak een of enkele onderwerpen waar specifiek informatie over wordt verstrekt. Denk bijvoorbeeld aan websites over auto’s, reizen of de opvoeding van kinderen. Het fijne aan een samenwerking met deze websites op affiliate basis is dat zij een specifieke doelgroep aanspreken, waardoor traffic waardevol kan zijn voor jouw website.

Influencers

Influencers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken in de wereld van affiliate marketing. Met sociale platformen als YouTube en Instagram vertegenwoordigen zij grote groepen volgers. Ideaal om jouw producten te  laten promoten bij de goede doelgroep.
De markt verplaatst zich tegenwoordig steeds meer richting micro influencers. Deze influencers hebben een stuk minder volgers dan de allergrootsten, maar zorgen voor een betere match tussen de doelgroepen.

affiliate marketing

 

Duidelijk! Maar wat is geschikt voor mijn merk?

Dat is moeilijk te zeggen en verschilt met wat je precies verwacht van jouw affiliate kanaal. Heb je tijdelijke acties die bekendheid nodig hebben? Kies dan bijvoorbeeld voor kortingscodes, display marketing of een blogger/vlogger. Mis je kennis op het gebied van Google Ads, kijk dan of er bepaalde sem publishers beschikbaar zijn voor jouw kanaal.

Het beste is om voor jezelf te bepalen wat je uit affiliate marketing wil halen. Ga vervolgens eens goed in gesprek met het netwerk waar je wil draaien, zij hebben goede kennis van de publishers die werken voor het affiliate netwerk en kunnen je waarschijnlijk een gepast aanbod doen.

De netwerken die je moet kennen

Zoals je waarschijnlijk ondertussen al hebt opgemerkt zijn er meerdere affiliate netwerken beschikbaar waar je voor aangemeld kan worden. Elk netwerk heeft zijn eigen expertisegebied en biedt voordelen ten opzichte van de andere affiliate netwerken. Bijvoorbeeld omdat een bepaalde type publisher veel aanwezig is, of doordat zij veel kennis hebben van een bepaalde markt Op dit moment zijn er een aantal grote affiliate netwerken binnen Nederland actief, welke we hieronder opsommen.

Tradetracker

Tradetracker is een van de grotere netwerken binnen Nederland. Staat erg bekend om de goed werkende interface, die vooral ook makkelijk te gebruiken is. Sinds twee jaar hebben zij het Real Attribution Model geïntroduceerd, waarmee duidelijk wordt waar de in funnel een publisher waarde toevoegt. Hier kan ook het commissiemodel op aangepast worden. Tradetracker heeft veel verschillende soorten publishers en is ook interessant als jouw website nog niet zo veel maandelijkse bezoekers heeft.

AWIN

Voormalig Zanox en Affiliate Window. AWIN is niet alleen in Nederland actief maar vormt in heel Europa een sterk merk in de affiliate wereld. Daarnaast hebben zij sinds kort Affilinet overgenomen. Valt jouw merk binnen de markten van Finance, Travel of Telecom, dan is het zeker interessant om hier een naar de mogelijkheden te vragen.

Daisycon

Is in 2000 opgericht en nog steeds een grote speler in de markt. Zij bieden veel aan op het gebied van travel en fashion en hebben goed werkende reporting opties beschikbaar. Daisycon is vooral actief in de landen Nederland, Frankrijk, Duitsland en België.

Familyblend

Familyblend is een van de weinige netwerken die zich echt richt op een nichemarkt in de affiliate wereld. Verkoopt jouw bedrijf producten die betrekking hebben op jonge gezinnen, dan ben je hier aan het juiste adres.

Tradedoubler

Tradedoubler is ook al jaren goed vertegenwoordigd in de Nederlandse markt en heeft vooral veel grote spelers binnen de branche aan zich gebonden. Tradedoubler focust zich voornamelijk op tools die extra data inzichten bieden.

Overige netwerken

Ben je geïnteresseerd in netwerken die niet zozeer binnen Nederland opereren? Ga dan eens kijken bij Share a Sale, CJ Affiliate, of een van de vele andere internationale affiliate netwerken.

Next steps

Heb je ondertussen een netwerkkeuze gemaakt of misschien wel gekozen om je bij meerdere netwerken  aan te sluiten? Dan is het nu tijd om actief bezig te gaan zijn met de implementaties bij het affiliate netwerk en het binden van publishers aan jouw merk.

Je dient bijvoorbeeld te bepalen wat voor soort commissiemodel je wil gaan hanteren voor jouw programma. Je kan hierbij kiezen voor een vaste fee of een percentuele vergoeding. Wat voor commissiemodel goed bij jouw merk past kan je zelf het best bepalen. Een advies is om goed te kijken naar de winst die je zelf maakt per product en daar een percentage/bedrag van te nemen, zodat er altijd genoeg marge over blijft.

We hopen je hiermee een goed stuk op weg te hebben geholpen met de eerste stappen richting een winstgevende affiliate inzet. Natuurlijk denken we graag met je mee: mocht je nog geen keuze kunnen maken of specifieke vragen hebben over de vervolgstappen, staan onze affiliate specialisten voor je klaar:

tom@orangedotcom.nl
suzan@orangedotcom.nl
Tel: +31 20 7009 484

Samen de hoogste conversiestijging behalen?