FlexibelConv

Blog

Flexibele conversiemeting in Adwords

FlexibelConv

Flexibel Conversies

Flexible Conversions: Nieuwe manier van conversies meten in AdWords

Eens in de zoveel tijd komt AdWords met een aanpassing die een grote impact heeft op het SEA-landschap. Zo ook de introductie van “Flexible Conversions”. Eind februari is deze nieuwe manier van conversies meten van start gegaan. Een belangrijke wijziging die direct is doorgevoerd. Hoewel deze verandering vrij geruisloos is doorgevoerd, is het wel een belangrijke. De oude manier van conversies meten is namelijk niet meer beschikbaar.

Voorheen moest je in Adwords bij het maken van analyses een keuze maken tussen één-per-klik of veel-per-klik conversies. Waar bij één-per-klik conversies AdWords per advertentieklik slechts één conversie telt, worden bij veel-per-klik conversies alle conversies gemeten die na een klik plaatsvinden. Kortom, komt iemand op uw site via een AdWords-advertentie en doet twee transacties, schrijft zich in voor een nieuwsbrief en downloadt een brochure, dan zal dit via één-per-klik als één conversie tellen, maar als vier conversies bij veel-per-klik. In dit voorbeeld zou je bij veel-per-klik conversies kunnen kijken, omdat elke conversie waardevol is. Maar wat nou als iemand drie verschillende brochures downloadt? Dan zou je dit wellicht maar als één lead beschouwen. In dit geval moet je dan kijken bij één-per-klik conversies. Helemaal lastig wordt het als je zowel conversies als unieke leads wilt meten.

Als men meerdere typen conversies kan voltooien per bezoek, ga je grote verschillen zien tussen één-per-klik en veel-per-klik conversies. Dit maakt het analyseren en optimaliseren van de AdWords-campagnes dan ook niet makkelijker. Wanneer moet je nou kijken naar één-per-klik conversiedata en wanneer naar veel-per-klik conversiedata als je beide typen conversies hebt? AdWords heeft dit probleem opgelost met de lancering van flexibele conversiemeting.

Flexibele Conversies–> Wat zijn dat?

Flexible conversion counting of flexibele conversiemeting is een nieuwe methode om conversies in AdWords te meten. De één-per-klik en veel-per-klik conversies zijn verdwenen en daarvoor zijn conversies en geconverteerde klikken in de plaats gekomen. Nog steeds verschillende statistieken dus, maar dit keer een stuk overzichtelijker en bruikbaarder.

Conversies geven alle sales en unieke leads weer (dus het totaal aantal conversies). Als iemand op een advertentie klikt en drie producten koopt, zal dit dan ook als drie conversies gemeten worden. Komt iemand op de website via een advertentie en downloadt drie brochures, zal dit als één conversie gemeten worden, afhankelijk van de instellingen. Als je wel elke brochure-download als aparte conversie wilt meten, is dat ook in te stellen. Vaak is het echter zo dat als iemand meerdere brochures downloadt, dit maar als één lead wordt beschouwd. Per conversietype (verkoop, nieuwsbrief-aanvraag, download, contactaanvraag, paginabezoek, etc.) kan opgegeven worden of je alle conversies wilt meten (dus vier conversies als de conversie vier keer plaatsvindt) of alleen de unieke conversies (dus één conversies als de conversie vier keer plaatsvindt).

Het aantal geconverteerde klikken geeft het aantal klikken weer dat nodig is geweest voor het aantal conversies. Als iemand via twee advertentieklikken vijf conversies voltooit, zijn dit dus vijf conversies en twee geconverteerde klikken. Onderstaand voorbeeld geeft dit duidelijk weer:

take control of conversions

De voordelen van Flexible Conversies

Het grootste voordeel van deze manier van conversies meten is dat je voortaan in AdWords bij de kolom “Conversies” direct ziet hoeveel conversies elk zoekwoord heeft voortgebracht. Omdat je per conversietype kunt aangeven of je elke conversie los wilt meten (bijvoorbeeld bij aankopen) of dat je maar één conversie wilt meten (bijvoorbeeld bij leads) worden de oude één-per-klik en veel-per-klik conversies gecombineerd. Je hebt nu geen verwarring meer naar welke statistieken je moet kijken.

Flexible conversiesgeeft je ook meer vrijheid in het meten van verschillende conversies. Omdat je zelf kunt aangeven hoe je wilt dat conversies worden gemeten, zal niet alles op één hoop gegooid worden. Wellicht dat je bepaalde downloads wil meten als aparte conversies, maar andere downloads samen wil meten als één unieke conversie.

In AdWords is met flexible conversions ook simpel te zien wat de herhalingsratio is tussen meerdere conversies binnen een door jou ingestelde conversietijd. Als iemand binnen deze ingestelde periode drie aankopen doet, heeft deze persoon een herhalingsratio van 3. Zo kun je eenvoudig zien hoe vaak een bezoeker per periode een aankoop doet.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?