Blog

GAUC 2018 – De belangrijkste takeaways

Deze maand vond de GAUC 2018 plaats, of wel de Google Analytics User Conference. Vol verwachtingen klopte ons hart.

De eerste spreker kwam echter niet uit Spanje maar een paar km noordelijker uit Denemarken. De boodschap van het verhaal, wat vooral ter inspiratie en daarmee tot activatie moest dienen was: ‘’Wees geen report monkey’’.

Lever niet de standaard rapportages en bevindingen aan. Bedenk hoe je de data breder kan gebruiken binnen de organisatie.  Kijk niet naar directe conversie, maar naar life time value. Kijk niet alleen naar Sales, maar ook hoeveel bezoekers op de site interesse tonen voor de vacatures binnen jouw organisatie, etc.

 

Het analyseren van data

De volgende sprekers waren van een online marketing bureau dat ook iets met ‘orange’ pretenderen te hebben. Bij alle data-analyses, kun je het beste een bepaalde Driehoeks model gebruiken: Sessions/Conversions/Conversion Rate.

Om de resultaten en acties meetbaar te maken en er de juiste potentie van te zien moet je met zo’n model werken, ander sla je volledig de plank mis door niet naar het juiste plaatje te kijken.

Google sheets 

De andere boodschap was de meerwaarde van het gebruik van Google Sheets. Binnen een organisatie kun je volgens de sprekers tijd besparen door alles vanuit de verschillende kanalen (Google Ads, Data Studio en Search Console) te koppelen aan Google Sheets en Google Data Studio.

Een andere bijkomstigheid is dat Google Data Studio eenvoudig kan screenen door enkele filters in te stellen voor GDPR gevoelige info die GA binnen kan sluipen. Doordat parameters van een woonadres, emailadres, of IBAN-nummer van een klant onbedoeld GA worden ingeschoten.

Het kiezen van de juiste kanalen

Mijn collega was bij een andere sessie waarin verteld werd dat het belangrijk is om in iedere stap van de customer journey de juiste kanalen te kiezen. Immers, iemand die nog aan het oriënteren is, heeft behoefte aan een compleet andere boodschap in tegen stelling tot iemand die bereid is tot een aankoop. Hierbij is het belangrijk om goed te kijken waarop elk kanaal wordt afgerekend (welke KPI’s). Het is immers nutteloos om een Display campagne af te rekenen op basis van last-click sales. Daarnaast kan er ook verder gekeken worden dan alleen maar een omzet doelstelling. Een totaal omzet kan verder opgesplitst worden, bijvoorbeeld;

·      Wat moet het omzetaandeel zijn voor nieuwe klanten?

·      Wat moet het omzetaandeel zijn voor terugkerende klanten?

Deze twee vragen maakt het al een stuk makkelijker om na te denken over de in te zetten kanalen. Potentiële klanten benader je op een geheel andere wijze dan mensen die al bekend zijn met je merk.

Tevens moet er goed gekeken worden naar juiste tagging en toeschrijving van de campagnes die gevoerd worden. Anders is het bijna onmogelijk om te bepalen of iets gewerkt heeft of niet. En middels een fancy dashboard die actionable resultaten toont, maakt het optimaliseren van jouw campagnes een stuk eenvoudiger!

Het effectief inzichtelijk maken van data

De volgende sprekers waren twee data scientists die een technisch verhaal hielden over hoe je het beste vijftien systemen aan elkaar kon koppelen voor het effectief inzichtelijk en bruikbaar maken van data. Dit verhaal ging mijn pet (keppel) te boven.

Des te opvallender dat in de aansluitende sessie de vorige sprekers onderuit werden gehaald door te stellen dat het hele doel juist is om zo min mogelijk verschillende systemen te gebruiken, om het risico op fouten en problemen te verminderen.

Daarbij gaf hij aan dat het vaak misgaat bij organisaties, doordat bij de development van de verschillende systemen onvoldoende rekening wordt gehouden met de gevolgen voor de data en de processen binnen de organisatie die hiervoor moeten waken.

Een boodschap die je op GAUC 2018 vaak hoorde is: Gebruik data voor predictive modelling. Voordat je wijziging doorvoert binnen een systeem, bijv. op een website, duik dan eerste de data in, zodat je al advies en richting kan geven aan de te volgen koers.

 

Conclusie

Google Analytics moet steeds meer gezien worden als een tool. Een tool dat ons data geeft. Om Google Analytics tot zijn volle potentie te gebruiken, moeten de juiste vragen gesteld worden. Middels de juiste vragen, kunnen de juiste datasets gemaakt worden. En als de juiste datasets ook nog eens actionable zijn, wordt er waarde toegevoegd aan Google Analytics.

Belangrijkste tips naar aanleiding van GAUC 2018:

  1. Zorg dat data een centrale plek krijgt in de organisatie, zodat deze altijd up-to-date, betrouwbaar en toegankelijk blijft en maak daar iemand voor verantwoordelijk.
  2. Zorg dat deze rapportages en processen rondom data zo eenvoudig mogelijk blijven, zodat fouten worden vermeden en medewerkers hun tijd goed kunnen gebruiken op strategisch vlak en geen tijd verdoen met terugkerende dagelijkse acties.

Ben jij benieuwd hoe Orangedotcom jou verder kan helpen met het inrichten van Google Analytics? De koffie staat klaar!

 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?