Blog

GAUC 2020: data-gedreven optimalisatie

Data als vertrekpunt voor al je optimalisaties: iets waar we bij Orangedotcom van houden. In dit artikel delen we de inzichten die we kregen op GAUC 2020 rond het verbeteren van je site, advertising en organisatie.

Reinier Koolmees en Hans Nauta: Automate your work connecting Google Analytics with your spreadsheets

De focus in deze presentatie lag op het zoveel mogelijk automatiseren van de beschikbare Google Analytics data. Reinier en Hans van Online Dialogue namen ons mee in het ontwikkelen van de juiste mindset. In de dynamische (online) wereld, waarin veranderingen zich in een razendsnel tempo opvolgen,  is het belangrijk om een ‘growth’ mindset aan te nemen.

Mensen met een statische mindset geloven dat je geboren bent met bepaalde capaciteiten of competenties, en mensen met een groei mindset hebben de overtuiging dat je hieraan kunt werken en in groeien.
Met een  ‘growth’ mindset wil je continue optimaliseren en experimenteren en wil je zoveel mogelijk automatiseren, omdat je altijd op zoek bent naar hoe iets sneller of beter kan. Vanuit deze gedachte is dan ook het automatiseren van je Google Analytics naar Google Sheets van de grond gekomen.

Reiner en Hans gaven aan dat door de hoeveelheid data die tegenwoordig beschikbaar is, het mogelijk is om je doelgroep steeds beter te leren kennen. Als marketeers zijn we hier natuurlijk blij mee. Daar tegenover staat dat door de hoeveelheid data het soms minuten wachten is totdat je rapporten kunt exporteren vanuit Google Analytics. Zo gaf Nauta aan dat dit minstens een uur duurt, wil je een duidelijk funnel analyse maken. Naast het lange wachten, is deze functie nog gelimiteerd in GA.

Door het koppelen van de Google Analytics API aan Google Sheets, wordt het mogelijk gemaakt om je eigen rapporten te exporteren naar Google Sheets. Door deze dynamische spreadsheet, kan je als marketeer sneller inzicht krijgen en op basis hiervan snellere en betere beslissingen nemen.
Ben je nieuwsgierig en kan jij niet wachten om je eigen rapporten te creëren en automatisch te kunnen exporteren naar Google Sheets? Reinier en Hans helpen je op weg, want ze hebben een aantal gratis templates beschikbaar gemaakt. Zo kan je direct aan de slag en krijg je gemakkelijker inzicht in je lopende A/B testen of is het mogelijk funnels te creëren. Hiermee is er meer tijd te besteden aan analyse en optimalisatie.

De gratis templates en de GUAC slides vind je hier.

Benedicte Conway: How to turn visitors into customers with Optimize & Google Marketing Platform

Benedicte Conway, Platform & Tech Manager bij Google in Dublin, nam ons mee in het verbeteren van je SEA strategie. Conway maakte duidelijk dat veel bedrijven miljoenen spenderen aan ads, waarbij (ze nog steeds) verwachten dat bezoekers direct converteren. Vaak wordt er gefocust op het adverteren (begin van de funnel), maar wordt minder goed gekeken wanneer en waarom bezoekers afhaken na landing (eind van de funnel). Er zit voor bedrijven nog veel potentie in het daadwerkelijk klant maken van hun websitebezoekers. De gebruiksvriendelijkheid van de site speelt hierin een grote rol. 

Conway ging in op het feit dat Google Analytics de mogelijkheid biedt om relevante inzichten te verkrijgen op basis van de bewegingen van de bezoekers op je site. Dit kan door middel van het testen op je website met bijvoorbeeld Google Optimize. Door een goede gebruiksvriendelijkheid op je website, creëer je meer loyaliteit voor jouw klanten. Conversie optimalisatie kortom, waarmee advertising ook meer rendement zal opleveren.

Conway toonde een case van Eastpack, waarbij een kleine optimalisatie heeft geleid tot een relatief grote stijging in het conversiepercentage. De KPI van deze case was om de conversieratio op mobiel te laten stijgen. 

Eastpack case

In bovenstaande afbeelding is te zien dat door het toevoegen van een zoekbalk op de mobiele versie van de Eastpack site, de omzet met 60% en de conversieratio met 80% is gestegen. 

Conway sloot de presentatie af met vier take-aways, die elke digital marketeer in gedachte kan houden tijdens het testproces :

  1. Kleine aanpassingen zorgen niet altijd voor een kleine impact;
  2. Test hypotheses en zorg altijd dat je één hoofd KPI hebt;
  3. Creëer slimme customer journeys van de ads tot aan de website;
  4. Test, verander, en herhaal.

Wil jij ook aan de slag met Google Optimize? Bezoek de support website van Google voor een aantal cases, test ideeën en CRO tips.

Lars Harmsen: Brewing a culture of data-driven decision making

Lars Harmsen vertelde hoe ze bij online bierwinkel Beerwulf.com een data-gedreven cultuur hebben gecreëerd en welke uitdagingen en valkuilen daarbij kwamen kijken.

Beerwulf data driven

Bij Beerwulf zijn ze van ver gekomen. Toen Harmsen er startte, werkten ze enkel met Google Analytics en Hotjar en was er nog weinig kennis om de tools effectief in te zetten. Inmiddels gebruiken ze onder meer Power BI, GA360, BigQuery en Azure, en maken ze elke belangrijke beslissing op basis van data. 

Het gameplan om te werken naar een datagedreven organisatie bestond uit drie stappen:

  1. Maak data beschikbaar;
  2. Coach, leer & train werknemers;
  3. Zorg dat iedereen gebruikmaakt van de data.

Om data-gedreven te kunnen werken, heb je natuurlijk wel data nodig waar je wat mee kunt. Standaard rapporten zoals heatmaps van Hotjar of Behaviour Flows in Google Analytics schieten te kort, vertelt Harmsen. Pas wanneer je zo’n heatmap verrijkt met klikdata en de geldelijke waarde van zo’n klik, kom je ergens.

Heatmaps to get data

Door heatmaps te verrijken met klikdata kom je tot verhelderende data

Zodra je data hebt waar je iets aan hebt, wil je ervoor zorgen dat je team er gebruik van gaat maken. Dit doe je door teamleden op te leiden middels workshops en trainingen, ze zelfstudie te laten doen en voorbeelden te delen. Zo til je je team continu naar een hoger niveau.

Wanneer je team toegang heeft tot nuttige data en deze gebruikt, kun je testen wat je wilt en daadwerkelijk middels data belangrijke beslissingen nemen.

Vincent Velema: Van nul naar personalisatie in 1,9 seconde

Vincent Velema van het bedrijf Snakeware deelde zijn visie over het creëren van een betere klantervaring, door personalisatie toe te passen op de website en in digital marketingkanalen. Zijn presentatie begon met de quote:  ‘Op weg naar de ultieme klantbeleving voor conversie, marge en merkenbouw’. Met zijn presentatie wilde Velema duidelijk maken dat personaliseren niet zo moeilijk hoeft te zijn als menig marketeer denkt.

Een goede klantbeleving begint bij design en relevantie. Als de presentatie en informatie gepersonaliseerd worden, ben je al snel relevanter voor een bezoeker aldus Velema. Binnen een paar stappen ben je al een heel eind op weg met personalisatie:

  1. Knoop jouw Google Analytics, jouw CRM en jouw website aan elkaar;
  2. Breng het belang en gedrag van jouw klant in kaart (door middel van persona’s);
  3. Categoriseer je content en bepaal in welke fase van de customer journey deze past. Zo geef je ieder stuk content in feite een kenmerk mee;
  4. Bepaal op de website welke locaties er logisch zijn om te personaliseren. Zo benoemd Velema dat de ‘mijn omgeving’, de pagina na de inlog, een perfecte plek om relevante, gepersonaliseerde content te presenteren. Daarnaast kan je relevante informatie tonen in de sidebar of kan je de navigatie van je website aanpassen.

Uiteindelijk gaat het erom dat de customer journey op te delen is in vijf fases, waarin de content per fase geclassificeerd kan worden. Zo weet je precies welke content je in welke fase aan welke bezoeker aan kan bieden. 

Vincent Velema heeft een blog geschreven over personalisatie, waarin hij uitlegt hoe je het beste je Google Analytics, CRM en website met elkaar verbindt. Ben je benieuwd? De blog vind je hier.

Meer lezen?

Meer lezen over GAUC? Lees onze artikelen over data-verzameling en Analytics.

Wil je weten hoe jij de performance van je marketing kan verbeteren door personalisatie of CRO? Laat het ons weten. We helpen je graag om te zorgen dat je de juiste beslissingen blijft maken in 2020 voor groei van jouw merk. 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?