GUAC 2020 Emerce

Blog

GAUC 2020: alles over dataverzameling

GUAC 2020 Emerce

Ook dit jaar was Orangedotcom weer aanwezig bij GAUC, de Google Analytics User Conference, waarin de nieuwste mogelijkheden, slimste inzichten en toekomstige ontwikkelingen voor gebruikers van Google Analytics centraal staan. In dit artikel delen we alle inzichten rond dataverzameling.

GUAC 2020 Emerce

Dataverzameling en de veranderingen in wetgeving en browsers, is een van de belangrijkste onderwerpen binnen digital marketing op dit moment. Waren Safari en Firefox voorlopers, inmiddels hebben Google en Microsoft ook hun stappen op dit gebied aangekondigd (in ons artikel over Friends of Search schreven we over de laatste partij). Dat browsers 3rd party cookies blokkeren, heeft natuurlijk impact op dataverzameling en daarmee ons werk. Een strengere omgang met cookies betekent minder betrouwbare data in Google Analytics, wat het sturen op data voor marketeers bemoeilijkt (zie ook ons blog Hoe je Google Analytics data compleet blijft over dit onderwerp). In dit blog delen we inzichten van twee sprekers op GAUC 2020.

Simo Ahava: State of analytics, experimentation, and personalization with browsers’ privacy initiatives

De Finse Simo Ahava van 8-bit-sheep trapte de dag af in de grote zaal. Zijn presentatie richtte zich op dataverzameling in het licht van ontwikkelingen als adblocking en tracking prevention zoals ITP binnen Safari en ETP binnen Firefox. Ahava vertelde over hoe browsers Firefox, Safari, Cliqz en Brave uit eigen initiatief, en in toenemende mate, hun gebruikers ‘beschermen’ tegen onder meer 3rd party cookie tracking en zichzelf pitchen als privacyvriendelijke browser.

3rd party context

Hoe enkele bekende browsers omgaan met 3rd party cookies (bekijk de meest actuele informatie hier https://www.cookiestatus.com/)

De initiatieven van browsers om gebruikers in hogere mate te beschermen (ook al hebben ze dit zelf die wens niet expliciet kenbaar gemaakt in de browserinstellingen) is wel een goede ontwikkeling, vindt Ahava.
Voor marketeers die streven naar volledige en betrouwbare data zijn er bovendien voldoende manieren van dataverzameling die niet afhankelijk zijn van 3rd party cookies. Voorbeelden hiervan zijn gebruik maken van local storage, fingerprinting en CNAME. Komt het einde van de cookie in zicht?

Meer van Ahava vind je hier: https://www.simoahava.com/

Wout Smelt: Cracking server-side tracking – a practical startup guide

Onze partner van TraceDock, Wout Smelt, vertelde op GAUC ook meer over deze ontwikkeling.

Wout Tracedock GUAC

Smelt deed een boekje open over de ervaringen die hij met zijn bedrijf Tracedock opdeed met de implementatie van server-side tracking, wat een mooie oplossing is voor ontwikkelingen als ITP, ETP en adblockers die tracking in steeds hogere mate beperken. 

Smelt’ checklist voor het omgaan met ontwikkelingen als ITP, ETP en adblockers:

STAP 1: Beoordeel de impact

➔ Analyseer de impact van Safari (ITP 2.3);
➔ Bepaal de hoeveelheid van data die je mist (ETP / ad-blockers).

STAP 2: Bepaal of je organisatie klaar is

➔ Is je organisatie afhankelijk van correcte en complete data?

STAP 3: Kies een oplossing

➔ Maak je eigen server-side tracking oplossing;
➔ Of gebruik een bestaande software oplossing, zoals Tracedock.

Client-side & service-side tracking

Client-side & service-side tracking (hybride implementatie)

Bij de ene website gaat implementatie makkelijker dan bij de andere, werd wel duidelijk in Smelts’ verhaal. Wanneer je zelf aan de slag gaat met server side tracking, dan heeft Wout nog enkele tips voor je:

  1. Maak gebruik van een hybride implementatie;
  2. Houd rekening met programmeurs, die willen niet altijd een stukje code plaatsen, bijvoorbeeld omdat het een extra point of failure is in hun systeem;
  3. Maak het schaalbaar, bijvoorbeeld voor grote websites met een duidelijke piekbelasting;
  4. Ondersteun alle beschikbare datapuntent en niet alleen transacties (gebruik de Google Hit Builder);
  5. Herken menselijke interactie en filter bots en crawlers.

De slides en checklist van TraceDock vind je op https://tracedock.com/gauc/.

Het einde van de cookie?

Dat er veranderingen op komst zijn is duidelijk. Gelukkig zijn er goede oplossingen om de meetbaarheid van digital marketing op orde te houden. Publishers roeren zich ook: NPO is inmiddels geheel over op cookie-less adverteren en Slaven Mandic van Mediahuis deed op Adformatie een oproep aan andere uitgevers om te gaan samenwerken om content achter inlog te gaan zetten (iets waar al lang over wordt gesproken overigens). We houden de ontwikkelingen in de gaten!

Meer lezen?

Meer lezen over GAUC? Lees onze artikelen over Googe Analytics en data-gedreven optimalisatie.

Interessant om dit topic verder te bespreken? Laat het ons weten. We helpen je graag om te zorgen dat je de juiste beslissingen blijft maken in 2020 voor groei van jouw merk. 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?