Blog

GAUC 2020: de toekomst van Google Analytics

In dit artikel over GAUC, de Google Analytics User Conference, gaan we dieper in op de ontwikkelingen in Google Analytics zelf, en specifiek de veranderingen rond Web + App en waarom je alvast in bèta zou moeten testen.

Brian Stark: Google Analytics: Past, Present and Future

Met een team van meer dan 150 mensen wordt dagelijks gewerkt aan de ontwikkelingen van Google Analytics. Stark begon zijn presentatie over hoe Google Analytics ooit begon als Urchin Software: een bedrijf gefocust op webhosting. Op basis van het tellen van IP-adressen werd er bepaald hoeveel users en sessions er waren. Om een beeld te geven hoe Google Analytics zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld, volgt hieronder een korte tijdlijn:

2005: Google raakt betrokken bij Urchin Software, rebranded naar Google Analytics en focust zich op ‘Software as a Service’ (Saas)
2007: Smartphones worden steeds belangrijker waardoor focus op web alleen, niet meer genoeg is. Downloads op mobiel worden steeds belangrijker.
2009:  Google Search Console, Google Ads, en het Google Display Network worden aan het productportfolio toegevoegd.
2013: Lancering van Google Universal Analytics (custom dimensions & segmenten worden toegevoegd)
2016: Data model geupdate (Firebase)
2018: Originele data model ondersteunt niet langer mobile
2018: Urchin bestaat officieel niet langer meer
2020: Focus op web+app data model

2020 web+app Google

Kijkend naar de toekomst zijn er een aantal nieuwe releases te verwachten voor Google Analytics Web + App:

Web+App focus longer term

Zo benoemde Stark bijvoorbeeld dat op de lange termijn Google Analytics geïntegreerd wordt met onder andere Google Ads, dat annotaties worden geautomatiseerd en dat analyse en rapportage mogelijkheden worden uitgebreid. Privacy wordt steeds belangrijker, en daarom wordt er ook gewerkt aan de beperkingen van tracking cookies (lees meer over dit onderwerp in deze blog van GAUC).

Als laatste take-away van de presentatie gaf Stark aan: ga alvast aan het werk met Google Analytics Web + App (nu nog in bèta), aangezien dit in de toekomst steeds belangrijker gaat worden. 

Steen Rasmussen : The End of Analytics as Usual

Mooi was dat Steen Rasmussen meer over dit laatst genoemde kon vertellen. Hij werkt al 20 jaar met GA, en tijdens zijn sessie ging hij dieper in op Google Anaytics Web + App. 

Voor veel bedrijven is het nog niet duidelijk wat de nieuwe bèta versie precies inhoudt. Afgelopen jaar heeft Google deze versie uitgebracht, maar marketeers weten nog te weinig, aldus Rasmussen. Voor wie dacht dat de nieuwe Google Analytics alleen een script update was, heeft het mis. Google Analytics Web + App biedt nieuwe mogelijkheden, maar dan zal er ook op een andere manier naar de data gekeken moeten worden. En vooral dit laatste vergt tijd en energie.

Op dit moment gebeurt het meten en analyseren van website- en app-verkeer met twee aparte tools; respectievelijk met Google Analytics en Firebase. Voor Google was het uitbrengen van de nieuwe bèta-versie die dit combineert een logische stap. Zo vertelt Rasmussen dat de bedrijfsdoelstellingen voor beide platformen vaak overeenkomen. De vraag was dan ook: hoe zal deze data gecombineerd gaan worden?

Het grootste verschil is dat met de huidige Google Analytics gebruik wordt gemaakt van het sessie + paginaweergave model. Met de nieuwe variant zal het data model van Firebase gebruikt gaan worden, namelijk het Event + Parameter model. Dit nieuwe model maakt het mogelijk om extra data via parameters toe te voegen aan gebeurtenissen. Hiermee worden de huidige dimensies en aangepaste statistieken vervangen. Daarnaast is er een nieuwe set-up vereist, aangezien de manier van tracken bij web en app van elkaar verschillen, aldus Rasmussen.

Data model web+app

Rasmussen raadt dan ook aan om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met de vele nieuwe mogelijkheden. Op basis van de huidige implementatie via gtag.js tag van GA of via Google Tag Manager kan je gemakkelijk een website of app in een nieuwe property aan te sluiten.

Meer lezen?

  • Wil je nog wat meer achtergrond bij de ontwikkelingen in Analytics? Lees dit artikel van onze partner Relevant Online op Emerce.
  • Meer lezen over GAUC? Lees dit artikel over data-verzameling en optimalisatie.

Ben je benieuwd wat de nieuwe versie van Google Analytics voor jouw bedrijf betekent? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op, de koffie staat klaar!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?