review

Blog

Gebruikersreviews: waarom zou je ze gebruiken?

review

Moet ik nou wel of niet die vakantie boeken via reisbureau X? Die waterkoker bij partij Y, is die eigenlijk wel zo goed? Dit zijn vragen die consumenten zichzelf stellen alvorens zij daadwerkelijk een product aanschaffen. En het zijn niet alleen consumenten die zichzelf deze vraag stellen, maar ook bedrijven vragen zich af of een dienst of product bij partij Z daadwerkelijk doet wat het zegt. Om aan deze vraag te kunnen voldoen is het zinvol om gebruikersreviews toe te passen op jouw website. Op deze manier geef je jouw bezoekers ook nog eens een kijkje in hoe anderen bezoekers jouw website en jouw diensten/producten ervaren. Reviews kunnen de twijfelende consument dan ook over de drempel trekken om een product of dienst aan te schaffen. Daarnaast zorgen reviews op jouw website voor extra unieke content. En zoals sommigen van jullie al weten: Google houdt van unieke content! Maak jij al gebruik van reviews? Zo niet, dan wordt het tijd dat je hiermee aan de slag gaat!

De voordelen

Het gebruik van reviews is niet alleen handig voor nieuwe bezoekers van je website, maar ook voor jezelf. Reviews zijn namelijk de daadwerkelijke indrukken die klanten hebben van jouw website of product. We laten je graag de belangrijkste voordelen van gebruikersreviews (voor SEO en SEA) zien:

Feedback

gebruikersreviewsReviews staan dan ook boordevol met feedback over jouw bedrijf. Ondanks dat het niet leuk is om een vervelende ervaring van een klant te lezen, is dit wel een leermoment. Je krijgt namelijk directe feedback op jouw product of dienst. Hier kun je in de toekomst weer rekening mee houden. Daarnaast is het goed om op de ‘negatieve’ feedback in te gaan en het gesprek met de klant aan te gaan. Zo kun je deze negatieve feedback omzetten in iets positiefs en de klant behouden. Tevens kan een goed opgeloste ‘klacht’ leiden tot een hechte(re) klantrelatie. Het is namelijk nooit erg om negatieve feedback te krijgen, zolang je deze maar naar tevredenheid van de klant oplost.

SEO vriendelijk

Door het plaatsen van reviews op je website zorg je voor unieke content. Content die door gebruikers geschreven is. Deze content wordt ook wel ‘user-generated content’ genoemd. Google houdt van unieke content en hiervoor kun je ook beloond worden met een hogere ranking binnen Google. Stel je voor dat je een e-commerce website hebt en de productomschrijvingen zijn door de fabrikant aangeleverd en de desbetreffende pagina’s worden niet geüpdatet. Sinds de Panda update van Google wordt dit absoluut niet gewaardeerd. In zo’n geval hebben reviews zelfs nog een extra voordeel. Door het toepassen van reviews krijgt de Googlebot extra informatie die hij nodig heeft om de pagina beter te lezen en te beoordelen. De Googlebot kan door middel van de reviews namelijk lezen waar de desbetreffende pagina over gaat. Daarnaast ziet de Googlebot aan de hand van reviews dat de website actief en waardevol voor de gebruikers is. Op deze manier onderscheid je jezelf van je concurrenten die geen reviews en beoordelingen toepassen. Een ander belangrijk voordeel van reviews op SEO gebied is dat de reviews als rich snippets getoond kunnen worden in de zoekresultaten. Dit vergt enige technische kennis, maar dat leggen we je graag je uit in ons artikel over rich snippets. Ook kun je de reviews natuurlijk gebruiken in je AdWords of Shopping advertenties. Op deze manier val je nog meer op tussen de zoekresultaten en trek je meer bezoekers naar je website. En meer bezoekers betekent (vaak) meer verkopen!
review rich snippet

Omzet verhogen!

Koop jij wel eens een product of neem je een dienst af zonder het lezen van reviews? Wij niet! Bijna iedereen is op zoek naar reviews alvorens het aanschaffen van een product of dienst. Of het nu reviews zijn uit je eigen vriendenkring of van een volstrekt vreemde mede-consument, we zijn altijd op zoek naar bevestiging. salesboost reviewsWe willen namelijk weten of we de juiste keuzes maken. 61% van de consumenten leest eerst reviews voordat zij een beslissingen maken met betrekking tot het aanschaffen van een product. Uit een onderzoek van Reevoo is zelfs gebleken dat reviews zorgen voor een boost van 18% met betrekking tot de sales! Een bedrijf kan namelijk nog zo’n mooi verhaal vertellen over zijn product of dienst, maar wij trekken ons veel meer aan van de ervaringen van een mede-consument. De ervaringen van een mede-consument bestaan namelijk zowel uit voor- als uit nadelen van het desbetreffende product of dienst en dit verhoogt de geloofwaardigheid enorm. Daarnaast zorgen negatieve reviews juist voor meer vertrouwen. Als een bedrijf/product alleen maar positieve reviews heeft, komt dit ongeloofwaardig over op de consument. Er gaat namelijk altijd wel een keer ‘iets’ mis met een product. Of het nou gaat om een vertraging tijdens de levering of een beschadigd product. Negatieve reviews die uitgebreid en volledig zijn kunnen bijdragen aan de verkoop, omdat ze betrouwbaar overkomen.

Reviews: je hebt er nooit te veel!

Als laatst is het belangrijk om zoveel mogelijk reviews te verzamelen, dit verhoogt namelijk ook weer de geloofwaardigheid. Als een consument de reviews en jouw bedrijf vertrouwt zal deze sneller overgaan tot het doen van een aankoop.

Waar wacht je nog op?

Zoals je hebt kunnen lezen kun je eigenlijk niet meer zonder reviews in deze tijd. Maar liefst 61% van de consumenten maakt gebruik van reviews tijdens het aankoopproces. Ook ontvang je zeer waardevolle feedback van consumenten die jouw dienstverleningen en producten in de toekomst kunnen verbeteren. Hieronder vind je de belangrijkste voordelen nog één keer op een rijtje:

  • het verbeteren van je dienstverlening en de klanttevredenheid
  • het vergroten van je online vindbaarheid
  • het verhogen van je omzet

Hulp nodig bij het verbeteren van je online prestaties?

Orangedotcom staat klaar voor jou! We helpen je graag met het verbeteren van jouw online prestaties. Neem gerust contact met ons op via het onderstaande formulier. We zullen jou dan zo snel mogelijk benaderen.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?