Blog

De nieuwste tool van Google Ads: Auto Apply Recommendations

Het kan kloppen dat er wijzigingen in jouw Google Ads account zijn doorgevoerd zonder dat je dit weet. Google voert sinds kort namelijk automatisch aanbevelingen door onder de noemer Auto Apply Recommendations, zonder dat je hiervoor zelf aan de knoppen hoeft te zitten. Lees in dit blog alles over deze nieuwe automatiseringsfunctie van Google.

Geschreven door Jessie Otte

Het wordt steeds beter inzichtelijk wat de kwaliteitsscore van een Google Ads account is. Google doet hiervoor dan ook actief aanbevelingen – deze zijn links bovenin het account te vinden. Tot voor kort kon je deze aanbevelingen enkel handmatig doorvoeren, maar ook in Nederland is nu de Auto Apply functie beschikbaar. Deze lijkt in bèta gepubliceerd, maar let op: in veel accounts activeert Google Ads zonder aankondiging de aanbevelingen, waardoor jouw account volledig kan worden aangepast zonder dat je dit wilt en doorhebt.

Er zijn 35 AI-gebaseerde Auto Apply Recommendations, waaronder aanpassingen aan biedstrategieën, zoekwoorden en teksten. De aanbevelingen zijn voor iedereen uniek en gecreëerd op basis van de account optimalisatiescore. Klinkt goed, toch? Echter pakken lang niet alle aanbevelingen in de praktijk goed uit. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch verwijderen van alle keywords om deze vervolgens te vervangen voor een compleet nieuw zoektype. Kijk eens in de wijzigingsgeschiedenis of er al automatisch aanbevelingen zijn doorgevoerd. Je krijgt daar geen melding van. Je kunt deze wijzigingen herkennen aan de gebruiker ‘Recommendations Auto Apply’.

Best practises voor automatische aanbevelingen

Wil je grip houden op deze veranderingen? Check dan het Auto Apply Recommendations Control Center. De meeste accounts zullen momenteel nog op non-actief staan, dit betekent dat Google nog niks zelf doorvoert. Houd vooral de touwtjes zelf in handen door jouw account nu al te activeren, zo weet je zeker dat er geen automatische aanpassingen worden gemaakt die je niet wilt. Als een account geactiveerd wordt kunnen alle opties worden doorgevoerd. Op accountniveau is het mogelijk om je af te melden voor enkele of zelfs alle suggesties. Als je bent afgemeld kan je nog steeds aanbevelingen krijgen binnen Google Ads, maar dit wordt dan niet meer automatisch doorgevoerd.

Bids

De aanbevelingen gerelateerd aan biedstrategieën gelden alleen wanneer er nog niet gebruik wordt gemaakt van een volledig geautomatiseerde biedstrategie in een campagne. Google kan niet zomaar overschakelen naar een nieuwe biedstrategie als een campagne recent is ingesteld op een automatische biedstrategieën. Deze automatische aanbeveling is slechts bedoeld als richtlijn voor een geavanceerdere biedstrategie op een later moment en wordt momenteel voornamelijk toegepast op campagnes met biedstrategie Manual CPC.

Tip: Werk je als e-commerce bedrijf veel met een doel-ROAS biedstrategie en zet je een nieuwe campagne op? Dan moet de campagne eerst data verzamelen om optimaal te kunnen presteren. Wanneer de campagne genoeg volume en conversies heeft verzameld kan het je tijd besparen als Google automatisch de nieuwe campagne op het juiste moment omzet naar een doel-ROAS strategie. Vink in dit geval dus aan dat je efficiënter wilt bieden met doel-ROAS.

Ads and extensions

Het is ons advies om hier vooral niet te veel gebruik van te maken. Google zal zelf complete advertenties of extra onderdelen aan huidige teksten toevoegen. Dit kan je in theorie ontzettend veel tijd besparen. Echter werkt dit in de praktijk niet zo gemakkelijk. Het is belangrijk om zelf tijd te steken in teksten en extensies die relevant en actueel zijn en dit kan Google voorlopig nog niet.

Keywords and targeting

Het risico van automatische aanbevelingen op zoekwoorden en targeting is groot. Deze optimalisaties wil je doorgaans ook zelf in de hand houden om te voorkomen dat er irrelevante nieuwe zoekwoorden worden toegevoegd, relevante zoekwoorden worden verwijderd, nieuwe zoektypes worden toegevoegd of de targeting wordt uitgebreid. Google richt zich voornamelijk op het vergaren van zoveel mogelijk data, dus de kans is groot dat jouw BMM- of Phrase zoekwoorden worden verwijderd en dat er Broad zoekwoorden voor in de plaats worden toegevoegd als je het account hiervoor aanmeld.

Houd jouw Google Ads account in de gaten

Cliché: het verschilt uiteindelijk per account welke aanbevelingen interessant zijn. Wanneer je een geconsolideerd account hebt kan je het beste zoveel mogelijk optimalisaties zelf uitvoeren, heb je een uitgebreid account met veel campagnes dan kunnen automatische aanbevelingen jouw werk wellicht versoepelen. Onderdelen die wij bijna altijd interessant vinden zijn:

  • Upgrade conversion tracking with data-driven attributie;
  • Use optimized ad rotation;
  • Expand your reach with Google search partners;
  • Add audience reporting;
  • Remove non-serving keywords.

Het algoritme van Google blijft zich evalueren en wie weet kunnen we Google steeds meer vertrouwen met de AI aanbevelingen, maar vooralsnog zijn er nog genoeg onderdelen die je als adverteerder beter zelf in de gaten kunt houden.

Worden er in jouw account al aanpassingen automatisch en vraag jij je af of dit wel ten goede komt van de advertising strategie? Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op.

Meer lezen?

Samen de hoogste conversie behalen?