Customizing

Blog

Google Adwords nieuwe functie: Ad customizers

Customizing

Grootschalige PPC adverteerders hebben een unieke reeks aan uitdagingen. Google Adwords kwam eind september met ‘ad customizers’, een nieuwe functie die adverteerders helpt om een creatievere reeks aan tekstadvertenties te maken. Ad customizers zijn toepasbaar in zowel het zoek- als displaynetwerk.

Bij de bekendmaking zei Adwords:

Op maat gemaakte berichten laten zien voor elk product en elke promotie die je aanbiedt, kan tijdrovend en moeilijk zijn. Dit geldt vooral voor adverteerders die duizenden of zelfs miljoenen producten hebben. Ad customizers helpen je met het laten zien van relevante advertenties aan jouw klanten. Zelfs wanneer je duizenden (of soms zelfs miljoenen) producten, diensten en promoties hebt, waarvan deze ook nog eens per dag kunnen verschillen.

Ad customizers verzamelen de informatie die ze gebruiken in een spreadsheet. Om relevante en actuele advertenties te genereren wordt informatie uit deze spreadsheet gebruikt. Deze informatie heeft betrekking op de bedrijfsproducten, de prijzen en de timing van promotionele campagnes, advertentie groepen of zoekwoorden.

Deze informatie bestaat uit dynamische tekst en wordt opgeslagen in een nieuwe sectie voor bedrijfsgegevens in Adwords, waar het toegankelijk is voor gebruik. Adwords plaatste het volgende bericht over customizers:

Je advertenties worden gemaakt met customizers. Ad customizers zijn parameters die ons vertellen welke dynamische tekst uit de spreadsheet je wilt invoegen in je advertenties. Adwords gebruikt de product informatie die het meest relevant is voor wat elke klant zoekt en dit wordt vervolgens opgenomen in jouw advertentietekst. Naast dat dit veel tijd scheelt, is het ook een manier om krachtige, op maat gemaakte advertenties te leveren aan al jouw klanten.

Zo gebruik je ad customizers

In oktober werd deze nieuwe Adwords functie langzaam uitgerold. Om het toe te passen moet dynamische tekst ingevoerd worden tussen de { en }. Parameters worden vervolgens vervangen door deze dynamische tekst op het moment dat een zoekterm wordt ingevoerd door de gebruiker, dit zet tevens meteen de advertentie in gang.

Het invullen van de informatie tussen { en } moet op een specifieke manier gebeuren. Je moet allereerst de naam van de database opgeven. Hierna moet je de kolom die in je spreadsheet staat invullen. Een verkoper van telefoons vult de spreadsheet bijvoorbeeld als volgt in: {=Telefoons . Model} of {=Telefoons . Prijs} of {=Telefoons . Gewicht} of {=Telefoons . Schermgrootte}. De onderstaande advertentie toont Google wanneer klanten zoeken op het zoekwoord ‘Samsung Galaxy S5’.

Keyword

Model

Prijs (euro)

Gewicht (gram)

Lengte (mm)

Schermgrootte

Samsung Galaxy S5 Samsung Galaxy S5 599 145 142 5,1 Full HD display

Google kan van het voorbeeld aflezen dat het een Samsung Galaxy S5 betreft van 145 gram, voor een prijs van 599 euro.Naast kolom

Voordelen van ad customizers

De belangrijkste voordelen van ad customizers zijn:

1. Advertenties met honderden variaties

Ad customizers bieden de optie om verschillende teksten binnen dezelfde advertentie te maken. Zo wordt het eenvoudiger om een advertentie van een specifieke productsoort, bestaande uit onderliggende producten te maken.

vb 1

2. Aftellen naar een bepaald evenement of kortingsperiode

Er kan afgeteld worden naar een bepaalde datum. Dit biedt de mogelijkheid om in een parameter in te stellen wanneer de termijn bereikt is, in plaats van dat je de advertenties steeds weer moet aanpassen. Dit is dan ook een ideale functie wanneer er vaak gebruik gemaakt wordt van kortingsacties, evenementen of bijzondere gebeurtenissen.

vb 2

3. Tijdsbesparing

De opname van parameters en dynamische tekst zorgt ervoor dat Google automatisch je advertenties aanpast en toont aan de juiste mensen. Kortom, deze tool bespaart je veel tijd.

4.  Advertenties worden getoond op zoekwoorden

Advertenties kunnen geactiveerd worden door een zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Wanneer iemand die een telefoon zoekt de zoekwoorden ‘Samsung Galaxy S5’ intypt, worden relevante advertenties getoond waar die van jouw bij kunnen zitten. De advertenties die Google dan toont zijn door jouzelf ingericht en kunnen verschillende parameters tonen die jij tevens zelf hebt ingesteld. 

5. Advertenties worden getoond op merk of modelvb 5

Ad customizers bieden de mogelijkheid extra aandacht te besteden aan een bepaald model. Bij de Samsung Galaxy S5 bijvoorbeeld geef je aan hoeveel verschillende modellen er beschikbaar zijn (bijvoorbeeld op basis van kleur) en vanaf welke prijs de toestellen te koop zijn. Dit is dan ook een eenvoudige manier om bepaalde merken of modellen te laten zien in jouw Adwords advertenties.

Individuele benadering naar jouw klanten

Deze nieuwe functie van Google Adwords maakt het eenvoudiger om met Adwords advertenties te werken. De aanpassing bespaart tijd en maakt tevens de advertenties specifieker. Dit omdat klanten individueel benadert kunnen worden wat de kans op daadwerkelijke verkoop vergroot.

 

 

 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?