Hoe jouw Google Analytics data compleet blijft

Blog

Hoe je Google Analytics data compleet blijft

Hoe jouw Google Analytics data compleet blijft

Google Analytics data staat voor veel marketeers en organisaties centraal wanneer het gaat om het verkrijgen van inzicht in de effecten van marketinginspanningen. Vaak wordt er vanuit gegaan dat deze data volledig en compleet is, niets is echter minder waar. Door wijzigingen in browsers gaat dit in komende periode waarschijnlijk nog meer onder druk staan. In dit artikel geven we je meer achtergrond bij de ontwikkelingen en laten we zien hoe je hierop kunt anticiperen.

Hoe jouw Google Analytics data compleet blijft

Data: meten is nog steeds meer weten

Orangedotcom ♥ data. De leus ‘data is het nieuwe goud’ klinkt misschien wat overdreven, maar is wat ons betreft waar. In onze visie is data het vertrekpunt van alle digitale activiteiten; of het nu gaat om website verbeteringen, performance campagnes of bouwen aan je merk. Het goed beheren, opslaan, koppelen, verrijken en toepassen van zowel 1st, 2nd als 3rd party data is een van de zaken waarop je verschil kan maken. Marketing is meer 1 op 1 geworden door veranderd mediagedrag. Een funnel voor de customer journey bouwen is daarmee belangrijker geworden, net zoals brand loyalty. Data geeft mogelijkheden dit te creëren: voor herkenning (crossmediaal, off- & online, attributie), optimalisatie (zoals personalisatie) en creativiteit.

We kijken dan ook graag naar mogelijkheden om meer inzicht te verkrijgen in het effect van ons werk. Zo zijn we in 2019 samen met TraceDock gestart met het koppelen van externe bronnen aan Google Analytics. Hiermee is het mogelijk offline data te koppelen aan de digitale marketing (lees ook het artikel van collega Derk Schut over het ROPO-effect). Een bijkomend voordeel is dat we met deze oplossing ook missend verkeer kunnen toevoegen van gebruikers achter adblockers en browsers met tracking preventie.

De veranderingen door ETP & ITP 2.3

Deze bijvangst blijkt echter een belangrijkere rol te gaan spelen. Waren de maatregelen van browsers in eerste instantie vooral gericht op het blokkeren van 3rd party (advertising) cookies, zijn de pijlen in de nieuwe versies nu ook gericht op 1st party (functionele) cookies. Hiermee worden site-analytics, A/B-testing en on-site onderzoek bijvoorbeeld ook beïnvloed.
Achtergrond van dit alles zijn de veranderingen in wetgeving (AVG) en het groeiende bewustzijn van consumenten, maar ook onderscheidend vermogen realiseren door de browsers zelf. Safari (met Intelligence Tracking Prevention) en Firefox (met Enhanced Tracking Prevention) hebben momenteel respectievelijk 16% en 4% marktaandeel, tegenover 65% van Google met Chrome. De laatste heeft uiteraard een sterke afhankelijkheid van advertising spend.

Sinds ITP 2.1 worden 1st party cookies nog maar maximaal zeven dagen bewaard. Met ITP 2.3 worden first-party cookies in bepaalde omstandigheden zelfs maar een dag bewaard. Dit heeft uiteraard effect: herkenning van je bezoeker wordt bemoeilijkt, prospecting met relevante advertenties heel lastig en attribueren in veel gevallen niet meer mogelijk. Wellicht heb je deze verandering al waargenomen in je data. Voor consumenten lijken de effecten minder erg. Toch kunnen deze veranderingen digitale innovatie remmen en onder andere lokale publishers raken. Hiermee wordt het maken van kosteloze, kwalitatieve content op de huidige wijze bemoeilijkt. Andere verdienmodellen zijn sowieso natuurlijk een punt van onderzoek voor deze partijen.

Anticiperen kun je leren

“En nu?” denk je wellicht. De vraag is vooral hoe belangrijk complete Google Analytics data binnen jouw organisatie en aanpak zijn. Als dit belangrijk is om de juiste keuzes te maken voor duurzame groei is het van belang actie te ondernemen. Wanneer je niets doet zal je data namelijk toenemend beïnvloed worden vanuit zo’n 30% van je gebruikers.

Zoals eerder genoemd werkt Orangedotcom met het systeem van TraceDock. Deze technologie zorgt er als eerste voor dat je al je bezoekers ziet, over langere tijd (tot 180 dagen) kunt herkennen en attribueren binnen Analytics. Een bijkomend voordeel is ook dat je kwaliteitsscore omhoog kan gaan waardoor je inzet van Ads (SEA) positief beïnvloed wordt.

Groot voordeel is dat het systeem de bron versterkt (Analytics), zodat er geen extra database en dashboard nodig zijn. Goed om te weten is dat er geen data extern opgebouwd wordt en dat de servers in Europa staan, waarmee GDPR/AVG-technisch aan alle vereisten wordt voldaan. Het is hiermee een duurzame oplossing om te zorgen voor complete data, waarmee de juiste beslissingen kunnen worden genomen.

Interessant om dit topic verder te bespreken? Laat het ons weten. We helpen je graag om te zorgen dat je de juiste beslissingen blijft maken in 2020 voor groei van jouw merk. Op ons event in januari zal TraceDock ook meer vertellen over deze oplossing.

Wil jij ook groeien als merk?