Bench

Blog

Google Analytics Benchmarking

Bench

Nieuwe Google Analytics functie: Benchmarking

In 2011 verdween benchmarking uit Google Analytics. In 2014 heeft Google het opnieuw geïntroduceerd en wordt het de komende weken uitgerold. De reden dat Google het terugbrengt is dat de markt behoefte had om hun web prestaties meer context te geven. Maar hoe werkt benchmarking nou precies en wat voor inzichten levert het op?

Wat kan je met benchmarking?

Benchmarking kan gebruikt worden door alle gebruikers van het statistiekenpakket die gegevens anoniem delen met Google. Voor hun is het een manier om trends in hun branche te ontdekken. Zo kan er bijvoorbeeld gekeken worden of een daling in de bezoeken in een bepaalde periode voor de hele branche geldt of alleen voor jouw website.

Tevens kan je de eigen websiteprestaties context geven door ze te vergelijken met de cumulatieve branchegegevens van andere bedrijven. In de huidige markt wordt nog steeds veel gevraagd naar gemiddelde waardes als aantal bezoeken, bounce percentage en aandeel mobiel verkeer en de verhouding hiervan tot branchegenoten. De benchmarkrapporten bieden hierin uitkomst, de data uit deze rapporten laat zien waar je beter of slechter in bent ten opzichte van de branche.

Hoe werkt Benchmarking?

De vernieuwde benchmark functie vind je in Google Analytics onder Doelgroep > Benchmarking in de verticale navigatiebalk. De tabel geeft waarden weer die een percentage laten zien waarmee je over- of onder presteert t.o.v. de benchmark. Ook geeft benchmark de optie om het meer visueel weer te geven door een heatmap te gebruiken.

Om benchmarking te gebruiken moet er allereerst een hoofdcategorie geselecteerd worden. De hoofd benchmark categorieën die Google Analytics aanbiedt zijn:

  • Arts & Entertainment
  • Autos & Vehicles
  • Beauty & Fitness
  • Business & Industrial
  • Finance
  • Food & Drink (als standaard ingesteld)
  • Games
  • Hobbies & Leisure
  • Home & Garden
  • Internet & Telecom
  • Jobs & Education
  • News
  • Online Communities People & Society
  • Pets & Animals
  • Real Estate
  • Science
  • Shopping
  • Sports
  • Travel

De hoofdcategorie kies je op basis van de gehele website en vervolgens maak je een gerichtere keuze uit verschillende subcategorieën. Daarna kunnen er vergelijkingen gemaakt worden op basis van de verschillende Kanalen, Locaties en Apparaten. In de onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een benchmark uit de subcategorie Food & Grocery Delivery ten opzichte van de verschillende kanalen over de maand augustus.

Benchmarking

Kanttekeningen

De representativiteit van de data wordt bepaald aan de hand van hoe specifiek je bent in de instellingen. Google toont ook hoeveel properties bijdragen aan de benchmarkdata, wanneer dit een laag aantal betreft kan je je afvragen hoe waardevol de data zijn.

Heeft benchmarking toegevoegde waarde?

Of benchmarking toegevoegde waarde heeft voor jouw website hangt ervan af wat voor informatie je wilt. Benchmarkrapporten kunnen nog geen absolute stuurdata opleveren, wel kunnen ze je helpen met waar je momenteel concurrentievoordeel behaalt en waar nog kansen liggen. Deze informatie kan dus gebruikt worden om te bepalen en te onderbouwen waar je de focus op wilt leggen. Als jouw website bijvoorbeeld op alle kanalen boven gemiddeld presteert, maar op het kanaal ‘paid search’ onder het gemiddelde van de branche, dan kan je ervoor kiezen je hierop te focussen.

De benchmarkrapporten worden nog interessanter en waardevoller wanneer conversiedata worden toegevoegd.

De benchmarkdata zullen wel ondergeschikt blijven aan de eigen data uit Google Analytics, omdat deze accurater zijn en meer zeggen over jouw website prestaties. Tevens kan je geen invloed uitoefenen op hoe de branche zich beweegt. Laat je daarom niet teveel afleiden door wat andere bedrijven in jouw branche doen, maar ga uit van je eigen kracht.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?