Google for jobs

Blog

Ben jij klaar voor de lancering van Google for Jobs?

Google for jobs

Google for Jobs is in de VS, Duitsland, Frankrijk en Engeland al live gegaan. De precieze datum is nog onbekend, maar het gaat waarschijnlijk niet lang meer duren tot de dienst ook uitrolt in Nederland. Hierdoor kun je als werkgever werkzoekenden sneller en gemakkelijker een baan helpen vinden met de banenzoekmachine. Wat betekent dat voor voor jouw bedrijf bij het publiceren van vacatures? Wij geven een aantal tips hoe je goed voorbereid bent en laten de aankondiging in een video zien.  

Geschreven door: Sjoerd van Gennip

Google for jobs

Google for Jobs: win-win

Google for Jobs maakt het gemakkelijk voor werkzoekenden om relevante vacatures te vinden die aansluiten bij hun behoeften. Je hoeft namelijk niet meer diverse vacatureswebsites te doorzoeken. Het is niet alleen gunstig voor werkzoekenden, maar ook voor werkgevers. Wanneer bedrijven, uitzendbureaus of vacaturewebsites hun content en data goed inrichten, zal het algoritme van Google automatisch de vacature van de website in de zoekfunctie plaatsen. Als je je wil voorbereiden op Google for Jobs, is het belangrijk om je nog meer te focussen op de aantrekkelijkheid van de vacatures. Naast de inhoud vraagt Google for Jobs ook technische aanpassingen aan jouw recruitment website.

Vijf tips

Waar moet je precies op letten als bedrijf ter voorbereiding op de lancering van Google Jobs? Wij geven je vijf tips!

Tip 1: zorg voor een aantrekkelijke vacaturetekst

Tip 2: neem de richtlijnen mee in de development roadmap

Als je dit niet doet, loop je het risico dat de vacatures niet getoond worden op Google for Jobs.

Tip 3: SEO optimalisatie van de vacature
Structured data is een essentieel onderdeel van Search Engine Optimization (SEO). Hiermee bedoelen we het begrijpelijk maken van content voor zoekmachines door content te markeren met code. Aan de hand van gestructureerde data wordt dit gecodeerd. Oftewel, de ‘structured data’ helpt om de detailpagina van de vacatureteksten te structuren, zodat dit vervolgens in filters gebruikt kan worden. De verplichte velden zijn:

  • Functietitel bedrijfsnaam
  • Locatie
  • Adresgegevens
  • Datum vacatureplaatsing
  • Dienstverband
  • Basissalaris

Tip 4: maak gebruik van sitemapping
Zo kun je Google laten weten wanneer er weer vacatures beschikbaar zijn of verwijderd kunnen worden.

Tip 5: track de resultaten
Via Google Search Console kun je het aantal impressies en clicks eenvoudig bekijken en de data analyseren.

Aankondiging in California tijdens jaarlijkse conference

Benieuwd naar de aankondiging van Google for Jobs? Bekijk in onderstaande video de aankondiging tijdens het jaarlijkse I/O developer conference van Google in California.

Nu je dit allemaal weet, kun je aan de slag. Probeer je voor te bereiden op Google for Jobs. En vergeet niet dat Google overal geld mee probeert te verdienen: er komen natuurlijk ook advertenties tussen de organische Jobs-resultaten te staan. Maar dat is voor nu nog toekomstmuziek.

Natuurlijk staat Orangedotcom altijd voor je klaar voor goede tips en advies rond SEO en recruitment. Wij zorgen hoe dan ook dat we goed op de hoogte zijn om jouw bedrijf verder te helpen. Sparren met iemand uit het team? Neem contact met ons op. 

wil jij ook alles uit jouw digitale campagnes halen?