partners

Blog

Google Partners Event 2014

partners

Google Partners Event 2014

Afgelopen dinsdag 25 maart waren wij aanwezig bij het Google Partners event in de Utrechtse Media Plaza. Een evenement georganiseerd door Google, waarbij (inter)nationale sprekers ons met behulp van korte maar krachtige breakout-sessies bijpraatten over de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van online marketing. De focus lag grotendeels op ontwikkelingen rondom Google AdWords, evenals de verhouding tussen marketingbureau en adverteerder.

google partner event

Eindelijk hét jaar van Mobiel?
Opvallend was dat tijdens de plenaire openingssessies het drietal sprekers allen op metaforische wijze sprak over hoe het ´ochtend´ is in online marketing en op het internet. Waar momenteel wereldwijd ongeveer 2 miljard mensen toegang hebben tot internet, werd de verwachting uitgesproken dat in 2020 vrijwel iedereen ter wereld toegang zal hebben tot internet. De verdere ontwikkeling van mobiel internet moet daar een grote rol bij gaan spelen. Google Industry Manager Wouter Blok sprak wederom uit dat het komende jaar weleens hét jaar voor Mobiel kan worden.
De opkomst van mobiel internet is absoluut opvallend, maar opvallender is wellicht dat die groei de afgelopen jaren wat gestagneerd is. Desondanks mogen we de rol ervan niet onderschatten en is het noodzakelijk op de juiste manier in te spelen op de 150 keren dat mensen gemiddeld per dag mobiel internet raadplegen. Wanneer één van de vier zoekopdrachten bij Google via mobiel verkeer binnenkomen en de verwachting is dat dit alleen maar meer wordt, kun je niet ontkennen dat 2014 in ieder geval de potentie heeft het jaar van Mobiel te worden.

Multi-channel

De uitdaging zit hem de komende tijd in om met relevante content op de juiste plekken aanwezig te zijn en daarbij constant te blijven optimaliseren. Waar tien jaar geleden het gebruik van Google AdWords nog een kwestie was van een rijtje zoekwoorden opstellen, advertenties maken en conversies tellen, ligt dat tegenwoordig een stuk gecompliceerder. Vooral het concept van de ‘Last-click conversion’ is ondertussen behoorlijk achterhaald. De mogelijkheid om met ieder apparaat constant online te zijn, betekent dat er steeds meer verschillende wegen naar een conversie zijn en het dus lang niet altijd zo is dat iedere klant netjes aan het einde van de rit uitcheckt.
Vooral de rol van ‘assisted conversions’ verdient hierbij absoluut meer aandacht in het creëren van een effectieve online strategie. Het is dan ook zaak goed te testen met verschillende manieren van toekenning, om te kijken wáár in het proces de knoop wordt doorgehakt voor het doen van een aankoop, invullen van een registratieformulier of het maken van een afspraak.

Dynamic Remarketing

Dynamic Remarketing is alweer een tijdje beschikbaar en kan absoluut tot mooie resultaten leiden. Door met behulp van Remarketing-lijsten in te spelen op het aankoopproces kan er specifieker en effectiever worden geadverteerd. Google Product Expert Dylan Schuyt ging tijdens zijn sessie wat verder in op de bruikbaarheid van Dynamic Remarketing op het gebied van Google Shopping. Op de vraag vanuit het publiek of het ook mogelijk is om je datafeed direct in AdWords te laden zonder daarbij gebruik te hoeven maken van het Merchant Center, liet Schuyt voorzichtig doorschemeren dat dat wel de bedoeling is in de toekomst.
Tevens ging hij tijdens het Google Partners Event in op de diepere integratie van AdWords en Analytics, waarmee het mogelijk wordt om met AdWords gebruik te maken van Remarketing lijsten uit Analytics. Dit is een goede ontwikkeling, aangezien je in Analytics in staat bent je doelgroep uitgebreider te definiëren en je kan werken op basis van in Analytics vastgestelde doelen. Deze koppeling bevindt zich momenteel nog in de bèta fase en het is afwachten wanneer Google dit volledig gaat uitrollen.

Heartketing

Het was aan de bevlogen Canadees Alex Langshur van Cardinal Path om de rol van sales te promoten. Zijn konijnen-mammoet metafoor (kleine vs. grote klanten) sprak het meest tot de verbeelding en kon rekenen op een kleine baby-mammoet nuance vanuit de zaal. Als een heuse motivator drukte Langshur de zaal van het Google Partners Event op het hart “few things, superbly” te doen en “to always make the ask”. Schroom nooit te vragen hoe de zaken ervoor staan.
De dag werd afgesloten door de immer aanstekelijke professor Steven van Belleghem, die zich hard maakte voor zijn concept van ‘Heartketing’. Het kan volgens Van Belleghem geen kwaad zo nu en dan te handelen vanuit je hart, in plaats van met je hersenen. Een dergelijke, vriendschappelijke benadering kan uiteindelijk voor meer loyaliteit zorgen en dus een sterkere band met de klant. Een ‘naïeve droom’, zoals hij het zelf noemt, maar zeker iets om over na te denken.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?