GTM

Blog

Google Tag Manager: wat is het en wat kun je ermee?

GTM

Google Tag Manager

Als er iets is waar marketeers dol op zijn, dan zijn het wel data. En het liefst nog gevisualiseerd in mooie documenten en overzichtelijke tools. In de afgelopen jaren hebben wij enorme verbeteringen in de online marketing wereld mogen waarnemen die onze liefde voor data alleen maar ten goede zijn gekomen. Daarom willen wij het vandaag hebben over Google Tag Manager. En dan voornamelijk over de voordelen van Google Tag Manager. Al geruime tijd maakt Google Tag Manager het werk van de online marketeer een stuk gemakkelijker, omdat het ontworpen is om twee belangrijke doelen te bewerkstelligen:

• Efficiënter gebruik van tijd wanneer er een tag geplaatst moet worden
• Het beheren van tags, zonder de website aan te passen

Door het gebruik van de Google Tag Manager kunnen tags op websites eenvoudig geplaatst en beheerd worden. Door het eenmalig plaatsen van de Google Tag Manager container tag op de website kan er direct begonnen worden met het analyseren en bijhouden van data. Waar de online marketeer voorheen nog afhankelijk was van de webdeveloper, is deze nu een stuk autonomer wanneer aanpassingen gemaakt moeten worden. Voordat we verder ingaan op de werking van Google Tag Manager, eerst even terug naar de basis: wat zijn ‘tags’ nu eigenlijk?

Wat zijn ‘tags’?

Simpel gezegd zijn tags stukjes code, meestal stukjes JavaScript en/of HTML, die als doel hebben om het verzamelen en uitwisselen tussen data te vergemakkelijken. Deze tags zijn in de meeste gevallen niet zichtbaar voor de bezoeker van de website, zodat de gebruikerservaring er niet onder lijdt. Een voorbeeld van een tag is de code die wordt gegenereerd na het instellen van Google Analytics. De tag is dus het medium dat correspondeert met het bezoekgedrag op een website en Google Analytics. Maar ook zijn er tags te vinden die de effectiviteit van reclamecampagnes op websites meten of de marketeer helpen met een A/B test.

Google Tag Manager, een betrouwbare partner

Het gebruiksvriendelijke karakter van Google Tag Manager helpt de gebruiker zich snel vertrouwd te voelen met de omgeving. Wanneer de GTM code eenmaal is toegevoegd aan de website, kan de marketeer zelf op een efficiënte manier wijzigingen aanbrengen door gebruik te maken van het gebruiksvriendelijke GTM dashboard. Dit is ideaal wanneer er wordt gewerkt met een externe webdeveloper. Zo hoeft er geen herhaaldelijk overleg plaats te vinden tussen de online marketeer en de webdeveloper om bepaalde wijzigingen aan te brengen. Maar ook voor teams met interne webdevelopers heeft Google Tag Manager voordelen. De webdeveloper kan zich (weer) concentreren op het verbeteren van de website, in tegenstelling tot het maken van wijzigingen in de tags. Wanneer een bedrijf werkt met een externe partij, kan er zonder zorgen toegang worden verleend via de beheermogelijkheden van Google Tag Manager. Denk hierbij aan de opties ‘view only’, ‘view’, ‘edit’ en ‘manage’.

Google Tag Manager heeft ingebouwde tags voor Google Analytics, Google AdWords, evenals andere populaire advertentienetwerken. Dit is makkelijk voor de marketeer die weinig know how over coderen heeft. Door deze zogenoemde ‘built in tags’ kunnen tags worden aangepast, zonder de complexiteit van de code volledig te snappen. Nu zijn tag management systemen geen nieuw fenomeen. Deze technologie wordt in de praktijk dan ook al een geruime tijd met succes gebruikt. Echter vragen de meeste van deze tag management systemen een vergoeding voor het gebruik, Google Tag Manager is daarentegen gratis.

Een trage laadtijd is één van de grootste ergernissen van websitebezoekers. Het gebruik van Google Tag Manager kan uitkomst bieden. Wanneer alle individuele tags op de website worden vervangen met de Google containertag kan de laadtijd van een website drastisch worden verlaagd. Dit heeft twee voordelen:

• De usability en gebruikservaring zal verbeteren
• Een snelle laadtijd heeft invloed op de vindbaarheid in zoekmachines

Google Tag Manager

Testomgeving

Het is van belang dat tags werken voordat deze gepubliceerd worden. Google Tag Manager bevat een ingebouwde debug omgeving waarmee het testen en debuggen van een update op een veilige wijze uitgevoerd kan worden. Elke keer wanneer er een wijziging wordt gepubliceerd, creëert Google Tag Manager een nieuwe versie die wordt gearchiveerd. Hierdoor kan er snel teruggeschakeld worden naar een vorige versie, mocht er toch iets mis gaan.

Conclusie: Is Google Tag Manager de moeite waard?

Google Tag Manager helpt als het gaat om het managen en beheren van tags. Dit werkt heel prettig, maar het is ook belangrijk om een tekortkoming van het systeem te benoemen: GTM ondersteunt niet elke type tag en er zijn nog steeds gevallen waarin de hulp van een developer ingeschakeld moet worden. Echter, ongeorganiseerde tags kunnen websites vertragen en zijn moeilijk op te sporen. Met zoveel verschillende marketing- en e-commerce services die beschikbaar zijn, zit de marketeer al snel tot in zijn nek in de tags. Daarom kunnen we niet om de volgende conclusie heen: Google Tag Manager is zeker de moeite waard.

Wil je meer weten over onze diensten? Neem vrijblijvend contact op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?