Blog

Waarom je influencers moet inzetten in je digital marketingstrategie

Adverteerders zetten social influencers steeds meer in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. En met succes! Influencer marketing helpt je naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers naar je website te trekken en aantal leads of sales te verhogen. Met de juiste aanpak kan je hier mooie resultaten mee behalen. Lees verder voor meer achtergrond en de optimale aanpak.

Geschreven door Fleur Kors

Influencers, wie zijn het en wat doen ze?

Hoewel de term influencer een vrij nieuwe term is, zijn deze personen er altijd al geweest. Bijvoorbeeld in de vorm van opiniemakers en journalisten. Met de opkomst van sociale kanalen zijn er echter geheel nieuwe platformen ontstaan om mensen te bereiken en beïnvloeden. Denk hier aan YouTube, Instagram, TikTok en Twitch maar ook blogs. En met de platformen zijn er ook een hoop nieuwe gezichten uit de massa opgestaan.

Influencers zijn er in allerlei soorten en maten. Van zeer bekend (zowel nationaal als internationaal) tot personen die zich richten op een niche, de micro-influencers. Ook al bekende personen zoals sporters, media-persoonlijkheden of politici hebben de mogelijkheid gekregen om hun doelgroep op een alternatieve manier te bereiken via hun eigen kanaal.

Influencer marketing

Met het bereik van influencers is marketing via deze personen ook in zwang gekomen. Influencer marketing is hiermee een zeer interessante manier om een specifieke doelgroep te bereiken. Middels een invloedrijk persoon ben je in staat een groot of juist heel specifiek publiek te bereiken, overtuigen en activeren middels authentieke content. Deze beïnvloeders kunnen daarom een perfecte tool zijn om je online marketing doelen te behalen.

Je kunt bijvoorbeeld inzetten om meer engagement of zichtbaarheid te creëren of de branding van je eigen merk een boost te geven. Consumenten vertrouwen mond-tot-mondreclame, earned media of aanbevelingen van bekenden nu eenmaal sneller dan branded advertenties en reclame. De kracht van influencer marketing ligt in het feit dat de consument altijd op zoek is naar herkenning en erkenning.

Hoewel het in eerste instantie slim lijkt om voor je campagne de allergrootste en bekendste influencer te gebruiken, is dat niet altijd het geval. Of haalbaar. Je kunt er dan voor kiezen een campagne bijvoorbeeld via 5 micro-Influencers in te zetten. Dit type influencers richten zich op een niche en hebben doorgaans een hoger engagement met hun volgers dan macro-influencers. Een perfect alternatief dus als je geen budget hebt voor Kaj Gorgels of Anna Nooshin.

Adverteren met content van influencers

De vraag wat je nu daadwerkelijk kunt bereiken met influencer marketing wordt vaak gesteld door adverteerders. Naast het vergroten van je naamsbekendheid kan de inzet ook bijdragen aan de vindbaarheid van je product of merk. Zodra een influencer een post deelt met daarin een link naar jouw product of site, draagt dit bij aan je autoriteit voor een hogere positie in zoekmachines. Bovendien zullen de zoekmachines de content van die influencer weer indexeren, wat de online zichtbaarheid van je merk of bedrijf weer verbetert. Ook voor B2B biedt deze vorm van marketing veel mogelijkheden. Denk maar eens aan LinkedIn waar influencers optreden als expert om uitleg te geven over complexe onderwerpen in how-to video’s of tutorials of relevante blogs. In vrijwel alle sectoren en op alle platformen kan het zinvol zijn te adverteren met content van een influencer.

Alle voordelen op een rij

De belangrijkste voordelen van het inzetten van influencers binnen je marketingstrategie hebben we voor je opgesomd.

1. Hoge kwaliteit content

Authentieke content van influencers is vaak van hoge kwaliteit. Authentiek betekent in dit geval door de influencer zelf samengesteld. Door dit karakter is het vaak engaging, waarmee je de juiste snaar kunt raken bij je doelgroep. Bijkomend voordeel is dat de styling of montage van video’s en foto’s door de influencer zelf gedaan wordt.

2. Organic versus Paid

Voorafgaand aan het inzetten van exposure voor een influencer kun je al nagaan hoe eerder gedeelde content organisch gepresteerd heeft. Op basis hiervan kun je kijken welke content van de creator goed presteert en wat een goede vorm kan zijn voor de (betaalde) samenwerking.

3. Meetbaarheid

Influencer marketing is natuurlijk meetbaar. Bereik en engagement van de influencer met zijn of haar doelgroep is vaak het belangrijkste criterium. De gecreëerde content is vaak hierna nog deelbaar en verder te pushen voor additionele zichtbaarheid via je eigen kanalen. Instagram biedt inmiddels ook de mogelijkheid om als adverteerder vanuit naam van de creator jouw product of dienst te promoten via Branded Content Ads (lees meer in ons blog). Verder kan je bijvoorbeeld je groei in SEO autoriteit monitoren.

4. Targeting

Bedenk goed wie jouw doelgroep is en waar deze zich bevindt. Zodra de doelgroep en content van je influencer goed past bij je eigen merk of product, kun je ervan uitgaan dat betaald content pushen via hun of je eigen kanaal een hoop relevant verkeer en volgers zal opleveren. Doe dus goed onderzoek naar welke influencer past bij jouw merk of product voor de perfecte targeting. Hier helpen we je natuurlijk graag bij.

Laat content voor je werken

Influencer marketing biedt veel unieke mogelijkheden. Content pushen via deze kanalen is slechts één van de vele toepassingen. Ook voor andere takken van digital marketing kan inzet nuttig zijn. Zo kan je aankopen stimuleren door influencers kortingscodes te laten delen. Ook kan het gunstig zijn voor de branding van je eigen bedrijf of product door een samenwerking aan te gaan. Dit kan campagnematig of structureel, waarin je samen met je influencer kunt groeien.

Een goed voorbeeld hiervan is de samenwerking van Orangedotcom klant INDI met MasterMilo. INDI is een webshop voor technische onderdelen en MasterMilo richt zich met zijn YouTube kanaal op het creëren van allerlei voertuigen en apparaten. In een structurele samenwerking zijn beide merken de afgelopen jaren sterk gegroeid. Een andere klant, Silverstone, zet TikTok in om middels influencers van het platform de doelgroep te bereiken. Twee voorbeelden van relatief kleinschalige maar relevante samenwerkingen, die versterkend voor beide merken werken.

De aanpak van influencer marketing

Als je wil starten met influencer marketing is het belangrijk te beseffen dat dit altijd maatwerk is. Het is een vorm van contentmarketing, waarbij je een relevante link legt tussen jouw business en die van de influencer (lees meer over onze aanpak van contentmarketing hier). Het vinden van een relevante influencer is wat ons betreft dan ook altijd de eerste stap.

Vervolgens is het belangrijk om te bepalen wat je doel is bij de inzet. Wil je puur werken aan zichtbaarheid en exposure, wil je je eigen domein versterken door verwijzende links, wil je de gemaakte content kunnen gebruiken voor je eigen kanalen of wil je mogelijk werken aan leadgeneratie of sales.

Ten slotte kan je nadenken over een samenwerking en hoe deze er uit ziet. Dit kan op PR-basis zijn, waarbij je bijvoorbeeld kosteloos producten deelt. Je kunt een influencer inzetten om jouw dienst of product via zijn/haar kanaal onder de aandacht te brengen en je kunt een co-creatie samenwerking aangaan, waarbij de influencer content creëert die (ook) op jouw eigen kanalen gedeeld kan worden. Mogelijkheden te over, waarbij het belangrijk is dat de influencer zijn/haar creativiteit kan inzetten voor optimaal succes.

Hulp nodig?

Het inzetten van influencers binnen jouw digital marketingstrategie kan je bedrijf of product extra bekendheid, vertrouwen en omzet opleveren. Benieuwd op welke manier influencers in te zetten zijn voor jouw doeleinden? Neem dan gerust contact met ons op en we vertellen je er graag meer over!

Meer lezen?

We schreven de afgelopen periode meerdere artikelen over het onderwerp:

Samen influencer marketing inzetten?