Blog

Instagram Shopping: De toekomst van e-commerce

Instagram Shopping

Bekijk, klik en betaal. Zo simpel moet het zijn volgens Instagram.  Met Instagram Shopping ontwikkelt het social platform zich steeds meer tot een ware sociale en digitale shopping mall, waarbinnen influencers de paspoppen zijn en direct kan worden afgerekend binnen de Instagram Checkout. Afgelopen dinsdag introduceerde Facebook “Shoppable Influencers” voor Instagram op hun developers congres F8. Dit is hun allernieuwste feature gericht op e-commerce.

Wat betekenen alle nieuwe Instagram ontwikkelingen op het gebied van e-commerce voor jouw business? Wij sommen de belangrijkste features en implicaties voor jouw merk of bedrijf voor je op.

Instagram Shopping posts

Instagram Shopping post

De eerste stap naar een seamless shopping  experience binnen Instagram was de lancering van de Instagram Shopping posts afgelopen jaar. Deze functie maakt het merken en bedrijven mogelijk om tot maximaal vijf producten uit hun Facebook productcatalogus (= productfeed) te taggen in hun organische Instagram posts.

De product tags zijn in eerste instantie verborgen, maar komen tevoorschijn wanneer een bezoeker op de foto klikt en tonen de producttitel en de prijs. Gebruikers kunnen vervolgens op de product tag klikken om extra productinformatie te verkrijgen en doorgestuurd te worden naar de productpagina binnen de webshop, waar zij de aankoop uiteindelijk kunnen voltooien.

Leuk, maar wat betekent dit voor mijn business?

Maak jij nog geen gebruik van de Instagram Shopping posts? Dan laat je als bedrijf kansen liggen!

Aangezien het toevoegen van externe links aan organische Instagram posts voorheen nog niet mogelijk was,  maakt de introductie van de producttags de reis van het opdoen van inspiratie naar de daadwerkelijke aankoop een stuk eenvoudiger. Instagrams producttags ruimen obstakels uit de weg door klanten direct vanuit een Instagram post door te sturen naar de betreffende productpagina binnen je webshop, en maakt de kans dat de klant onderweg afhaakt daarmee een stuk kleiner.

Vergeet daarnaast niet dat Instagram Shopping posts ook een publiek aanspreken dat al heeft aangegeven interesse te hebben in jouw merk of product, namelijk je volgers!

Wanneer een Instagram post daadwerkelijk sales oplevert, dan is dit nu ook een stuk eenvoudiger in te zien dan voorheen. Binnen de Instagram app kun je namelijk bij de statistieken van de desbetreffende post zien hoeveel aankopen er vanuit de post zijn gedaan. Daarnaast kun je dit nu ook binnen Google Analytics inzichtelijk maken door UTM tagging toe te voegen aan de Facebook productcatalogus door middel van een feedmanagementtool (zoals Shopify of Channable).

Instagram Checkout

In maart dit jaar introduceerde Instagram misschien wel hun grootste push richting e-commerce, namelijk Instagram Checkout. Met deze functie kunnen Instagram gebruikers producten direct afrekenen in de app, waardoor het gehele aankoopproces plaatsvindt binnen de app.  De betalingsinformatie van de consument wordt na het eerste gebruik van de Checkout opgeslagen. Zo kunnen ze al hun favoriete merken shoppen vanuit slechts één platform, zonder telkens hun betalingsinformatie opnieuw in te moeten voeren.

Instagram Checkout

Bekijk, klik en betaal door middel van producttags en Instagram Checkout

Daarnaast zal er ook een nieuw “Orders” tabblad komen, waarbinnen de gebruiker de status van de bestelling kan inzien, annuleren, retourneren of contact op kan nemen met de verkoper.

De nieuwe functie zal echter niet gratis zijn. Verkopers dienen namelijk een zogenaamde selling fee te betalen over elke bestelling; consumenten betalen daarentegen niets extra.  Instagram verhaalt dus liever de kosten voor hun nieuwe functie bij de verkoper, in ruil voor hogere conversiepercentages. De exacte hoogte van de selling fee is nog niet bekend.

Instagram Checkout is vooralsnog echter alleen beschikbaar voor een aantal grote merken in de VS.

Leuk, maar wat betekent dit voor mijn business?

De Instagram Checkout gaat nog net een stapje verder dan de Instagram Shopping posts bij het creëren van een seamless shopping experience binnen het platform. De gehele customer journey zal van inspiratie tot en met de daadwerkelijke aankoop plaatsvinden binnen de Instagram app.

Overigens verklaarde Facebook dat het gebruik van de Checkout ook zal meespelen in het Instagram algoritme. Dit betekent dat je post waarschijnlijk een groter bereik oplevert wanneer er gebruik wordt gemaakt van hun Checkout. Wanneer je dit niet doet, laat je waarschijnlijk (helaas) business liggen.

De Checkout zal vooralsnog alleen beschikbaar zijn voor organische Instagram posts, maar naar verwachting is het slechts een kwestie van tijd tot de Checkout ook wordt geïntroduceerd voor advertenties.

Shoppable influencers

De ver(e-)commercialisering van Instagram gaat echter nóg een stapje verder. Afgelopen dinsdag 30 april werd de allernieuwste feature, Shoppable Influencers, geïntroduceerd op het Facebook congres F8. Dit is een verlengde van de Instagram Shopping posts, waarbij bedrijven en merken tot nu toe alleen hun producten via hun eigen bedrijfsaccount konden taggen. Met de nieuwe functie is het nu echter ook mogelijk voor influencers om producten te taggen van de merken waarmee zij samenwerken. Ook deze functie is nu nog in bèta en wordt nu in de VS getest met een vijftigtal grote influencer accounts, waaronder Kim Kardashian en Gigi Hadid.

Van inspiratie opdoen bij de influencer tot directe aankoop in de Checkout

Leuk, maar wat betekent dit voor mijn business?

Je raadt het al; ook de laatste update is gericht op de overgang van Instagram naar een seamless shopping platform. Nu worden de consumenten echter nog vroeger in de inspiratiefase van de customer journey aangesproken, aangezien ze nu niet eens bekend meer hoeven te zijn met je merk, maar met de influencer die je merk vertegenwoordigt. Dit betekent dus ook dat je bereik automatisch een stuk groter wordt, maar ook je ROI waarschijnlijk aanzienlijk wordt verhoogd. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om op aanbeveling van een geliefde influencer een product te kopen, dan op aanbeveling van het merk zelf.

Influencer marketing is al voor langere tijd razend populair. Doordat het tot op heden niet mogelijk was om externe links bij organische influencer posts te plaatsen op Instagram, was het niet mogelijk om de resultaten van een dergelijke post met UTM tags door te meten in Google Analytics.  Hierdoor was het lastig om de directe sales terug te leiden naar de specifieke Instagram post van de influencer. De introductie van Shoppable Influencers op Instagram brengt hier verandering in. Zo krijgen merken en influencers toegang tot metrics die inzicht geven in de performance van de Shopping ads, inclusief het aantal sales de post heeft gegenereerd.

De financiële afhandeling van de merk-influencer samenwerkingen liggen echter nog steeds bij hunzelf; zo verklaarde Facebook dat ze geen referral fees zullen faciliteren.

Van social- naar e-commerce platform

Met alle ontwikkelingen van de afgelopen tijd lijkt Instagram zich steeds meer te veranderen in een e-commerce platform. Het verlaten van de app voor het doen van een aankoop, is niet meer nodig. Dit heeft niet alleen voordelen voor het platform, maar ook voor jou als merk of bedrijf. Door het aanbieden van een naadloze customer journey van inspiratie tot aan aankoop, kun jij het meeste halen uit je ROI.

Hoe ga ik nu aan de slag?

Enthousiast geworden over Shopping op Instagram? Begin dan vandaag nog met het creëren van je eigen Instagram Shopping posts. Zorg er dan wel eerst voor dat je Instagram profiel voldoet aan de volgende criteria:

  1. Je profiel moet omgezet zijn in een Bedrijfsprofiel
  2. Je Instagram Bedrijfsprofiel dient gekoppeld te zijn aan een Facebook pagina
  3. Je dient fysieke producten te verkopen (dus geen services)
  4. Je Instagram Bedrijfsprofiel dient gekoppeld te zijn aan een Facebook productcatalogus.

Tip: zorg door middel van een feedmanagementtool voor UTM tagging aan de feed zodat conversies ook kunnen worden doorgemeten in Google Analytics.

Wanneer het Instagram profiel van je bedrijf of merk voldoet aan bovenstaande criteria kun je je account laten goedkeuren voor Instagram Shopping onder de Instellingen van je account > Bedrijf > Shoppen op Instagram. Dit kan echter een paar dagen duren, dus heb even geduld!

Is je profiel eindelijk goedgekeurd voor Instagram Shopping? Gefeliciteerd, nu kun je officieel aan de slag! Vanaf hier is het simpel: upload een foto, klik op “tag producten” en zoek naar de naam van het product dat je wilt taggen. Selecteer vervolgens het juiste product, plaats de foto en klaar is Kees!

Instagram Checkout en Shoppable Influencers zijn nu nog in bèta. Zodra deze functies beschikbaar zijn voor iedereen, updaten wij je over de set-up hiervan!

Hulp nodig bij het opzetten van Instagram Shopping posts? Stuur mij dan een berichtje op maegan@orangedotcom.nl!

Meer weten over social advertising?