google-adwords

Blog

Haal meer uit je Google AdWords campagnes

google-adwords

Leveren je AdWords campagnes nog niet op wat je ervan had verwacht? Of ben je bekend met de basis maar klaar om je AdWords campagnes naar een hoger level te tillen? Wij geven je 4 concrete tips waarmee je vandaag nog aan de slag kunt gaan.

  1. Wees niet bang om zoekwoorden modified broad in te zetten

Idealiter heb je een account vol met exacte zoekwoorden. Deze zoekwoorden leveren namelijk doorgaans de hoogste kwaliteitsscores en laagste CPC’s op. De relevantie is immers hoog, omdat de zoekopdracht bijna exact overeenkomt (sterk gelijkende varianten worden ook meegenomen) met het ingestelde zoekwoord. Wanneer je exact match wilt instellen, zet je het zoekwoord tussen vierkante haken. Voorbeeld: [zoekwoord].

Echter, het gebruik van exacte zoekwoorden werkt alleen wanneer je alle voor jou relevante zoekwoorden hebt opgenomen. Een goede manier om aan deze exacte zoekwoorden te komen, is om naast gebruik te maken van modified broad.

 

  1. Werk met Single Keyword Ad Groups

Zoals de naam al zegt zijn Single Keyword Ad Groups advertentiegroepen waarin slechts 1 zoekwoord is opgenomen. Hierdoor heb je meer controle over het zoekwoord en de bijbehorende advertentietekst. Daarnaast is kans om je CTR te verbeteren groter, omdat de relevantie van het zoekwoord en de bijbehorende advertentie enorm groot is.

 

  1. Gebruik AdWords scripts

Door te werken met AdWords scripts kun je bepaalde taken laten automatiseren. Hierdoor bespaar je niet alleen een hoop tijd, maar kun je wat complexere taken ook laten automatiseren. Voorbeelden zijn het tracken van kwaliteitsscores, uitvoeren van concurrentieanalyses, pauzeren van keywords die geen vertoningen hebben en het controleren van foutieve URL’s. Binnen Google Developers kun je toegang krijgen tot gratis AdWords scripts. Zorg dat je voor het gebruiken ervan de scripts altijd hebt getest!

 

  1. Werk met advertentie extensies

Met advertentie extensies kunnen advertenties uitgebreid worden met aanvullende informatie. De advertentie wordt hiermee groter, opvallender en meer relevant voor de doelgroep. In de loop der tijd zijn er steeds meer extensie mogelijkheden binnen AdWords toegevoegd. We lichten er een aantal uit:

Sitelinks

Sitelinks zijn links die onderaan de advertentie verwijzen naar relevante andere pagina’s binnen de website. Hoewel het mogelijk is om vele sitelinks op te geven, worden deze alleen getoond wanneer je advertentie een top 3 positie inneemt.

Highlight extensies

Highlight extensies zijn specifieke tekstregels in je advertentie USP’s benadrukken. Een voorbeeld hiervan is ‘gratis bezorging’. Highlight extensies zijn niet aanklikbaar en ook hierbij geldt dat Google zelf bepaald wanneer deze getoond worden. Houd dus rekening met het feit dat je belangrijkste USP’s soms beter in je tekstadvertentie zelf opgenomen kunnen worden, om het riciso te vermijden dat ze alleen in de highlight extensie terugkomen die vervolgens niet wordt vertoond.

Oproep extensies

Middels een oproep extensie is het mogelijk om een telefoonnummer toe te voegen aan je advertentie.

Prijsextensies

Heb je een webshop? Dan kan het lonen om al direct prijzen bij je advertentie op te geven. De prijsextensie wordt hierbij direct onder de advertentie geplaatst.

App extensies

Heb je een mobiele app? Door gebruik te maken van de app extensie kun je een link naar deze app in de tekstadvertentie opnemen. Wanneer hierop wordt geklikt komen bezoekers direct in de Google of Apple app store terecht.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?