geoptimaliseerde landingspagina

Blog

Stappenplan voor een geoptimaliseerde landingspagina

geoptimaliseerde landingspagina

landingspagina foto
Een landingspagina is een veel besproken onderwerp in de online marketingwereld. Het is dan ook een onderwerp waar je heel veel over kunt schrijven. Juist door die enorme hoeveelheid aan informatie, mist het vaak de essentie. Wat is nou eigenlijk een landingspagina, hoe werkt het en hoe pas je dit in de praktijk toe? Deze vragen behandelen we in deze blog.

Wil je na het lezen direct aan de slag met het ontwikkelen van een nieuwe landingspagina? Download dan hier het gratis stappenplan!
handleiding landingspagina

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de webpagina waar een bezoeker op “landt” of terechtkomt, wanneer hij/zij op een zoekresultaat in Google klikt. Bezoekers komen dus niet altijd binnen op de homepage van een website. Dat wordt nog wel eens gedacht. Een goed geoptimaliseerde landingspagina draagt bij aan een goed presterende SEO en SEA campagne. Daarom zijn landingspagina’s zo belangrijk.

Bij het maken van een relevante landingspagina wordt allereerst het doel bepaald. De landingspagina wordt volledig op dit doel ingericht. Bezoekers van deze landingspagina worden daarmee aangespoord om het beoogde doel uit te voeren. Dit kunnen softe doelen zijn (bv. het opvragen van informatie of het aanmelden voor een nieuwbrief) of harde doelen (bv. online verkoop of leadaanvraag).

Landingspagina’s, die goed aansluiten bij de intentie van de bezoeker en ook goed geïndexeerd kunnen worden, hebben de grootste kans om het websiteverkeer en daarmee de conversies van je website omhoog te brengen.

Hoe werkt een landingspagina?

Zoals gezegd zijn relevante landingspagina’s interessant voor SEA en SEO. Met SEA kies je zelf welke advertenties naar welke landingspagina’s verwijzen. Wanneer je de advertentie goed kunt matchen met een relevante landingspagina, dan heb je de meeste kans dat bezoekers ook daadwerkelijk op de advertentie klikken en vervolgens het beoogde doel uitvoeren. Wanneer je geen goede landingspagina hebt voor de advertentie, is de kans groter dat bezoekers direct afhaken.

Landingspagina’s zijn eveneens erg belangrijk voor SEO doeleinden. Om de online zichtbaarheid te verhogen is het een goede tactiek om landingspagina’s te optimaliseren voor interessante zoekwoorden. Daar gaat dan eerst een zoekwoordenonderzoek aan vooraf. Daarmee bepaal je op welke specifieke zoekwoorden de website goed zichtbaar dient te zijn. Voor de belangrijke zoekwoorden maak je dan een specifieke landingspagina aan*. Zo wordt getracht om relevant te zijn voor de bezoeker en tegelijkertijd goed te ranken in de zoekresultaten van Google.

*Het is niet de bedoeling dat je de landingspagina helemaal vol stopt met het ene zoekwoord dat je ervoor gekozen had. Dat noemen we keyword stuffing. Je dient het belangrijkste zoekwoord op een natuurlijke wijze in de tekst terug te laten komen. Hoe? Dit doe je door het belangrijkste zoekwoord wel te gebruiken maar daarnaast ook synoniemen en andere vergelijkbare woorden. Dit wordt verder toegelicht in de paragraaf content voor landingspagina’s.

Voordelen van een geoptimaliseerde landingspagina

  • Hoe relevanter de landingspagina, des te lager de kosten in Adwords. Op basis van een kwaliteitsscore wordt namelijk de CPC bepaald. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager de uiteindelijke kosten.
  • Als de landingspagina goed past bij de advertentie, zullen minder bezoekers afhaken. De bezoeker wordt dan niet verward en begrijpt de onderliggende link.
  • De landingspagina kan veel toevoegen omdat je de ruimte hebt om op een landingspagina voldoende informatie kwijt te kunnen.
  • Een landingspagina per zoekwoord kan een website organisch een stuk zichtbaarder maken.

Landingspagina tips

  • Gebruik een aantrekkelijke call-to-action
  • De landingspagina moet vertrouwen en overtuigend zijn. Hou dat als uitgangspunt
  • Omschrijf concrete voordelen, vanuit de gedachte van de doelgroep
  • Vermijd lange lijstjes met eigenschappen of productspecificaties
  • Hou de pagina overzichtelijk. Teveel tekst/afbeeldingen kunnen het verwarrend maken.

 

landingspagina voorbeeld

Voorbeeld: Landingspagina Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Hoe maak je een goed geoptimaliseerde landingspagina?

Een nieuwe landingspagina maken kan net zo ingewikkeld zijn als je zelf wilt. Het volgen van een gedegen stappenplan is daarom aan te raden. Een goed stappenplan kun je bovenaan deze pagina downloaden. Om je alvast op weg te helpen, behandelen we in de volgende paragraaf de belangrijkste punten.

Voordat we een landingspagina gaan maken, is het van belang dat er duidelijke lijnen worden uitgedacht. Een landingspagina heeft tenslotte een doel. Dit doel is leidend en dient ten alle tijden als uitgangspunt genomen te worden.

Om te beginnen is het belangrijk om het hoofdzoekwoord te bepalen. Dit is het zoekwoord dat het meest aansluit bij het doel of de advertentie. Na het bepalen van het hoofdzoekwoord, is het belangrijk dat er gezocht wordt naar synoniemen en gerelateerde woorden. Deze kunnen bijvoorbeeld uit Google Suggest(de automatische suggesties die je krijgt als je in Google een zoekterm intypt) gehaald worden. Dit geeft straks meer richting aan het schrijven van de content.

Content op de landingspagina’s

Daarna is het belangrijk om te kijken wat de doelgroep met de landingspagina moet. De content die we schrijven op de pagina moet namelijk wel passen bij de intentie van de doelgroep. Hierbij gaan we nog eens concreet na bij onszelf wie de doelgroep is, wat hun intentie is, waar ze tegenaanlopen en wat ze na afloop willen gaan doen. Hoe meer inzicht je hierin hebt, hoe beter je de content kunt schrijven. Neem dit daarom ook mee bij het bepalen van de tekststructuur. Een goede structuur maakt het schrijven van de content dan ook een stuk gemakkelijker. Door vooraf te kijken over welke onderwerpen je het wilt gaan hebben, kun je de content veel concreter insteken.

Bij het schrijven van de content is het raadzaam om op een aantal dingen te letten:

  • Gebruik minimaal 450 woorden, zodat Google de content beter kan begrijpen
  • Gebruik het hoofd zoekwoord niet te vaak. Maximaal 2 tot 3% van de gehele tekst
  • Gebruik zowel het hoofdzoekwoord als gerelateerde woorden
  • Maak gebruik van tussenkopjes
  • Houd de regels zo kort mogelijk, om de leesbaarheid te bewaken
  • Maak de tekst overzichtelijker met opsommingen (bullets)
  • Activeer de doelgroep met een duidelijke call-to-action in de tekst

Wil je meer weten over het schrijven van een geoptimaliseerde tekst? Lees dan ons blog over SEO-teksten schrijven.

Bezoeker vanaf de landingspagina doorverwijzen

Naast een goed geschreven tekst, is het ook belangrijk om interne links toe te voegen in de content. Dit maakt de tekst attractiever en het zorgt ervoor dat bezoekers door kunnen navigeren naar andere delen op de website, indien ze nog niet tot een actie willen overgaan. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers niet direct weggaan (bouncen). Zorg er wel voor dat de links relevant zijn. Als een bezoeker na de klik op de link alsnog weg klikt heeft het geen nut gehad.

Afbeeldingen op de landingspagina

Het is een absolute aanrader om afbeeldingen te gebruiken. Eén afbeelding kan namelijk meer zeggen dan 1000 woorden. Wel moet de afbeelding natuurlijk iets toevoegen. De afbeelding dient af te beelden wat er in de tekst staat en vice versa. Bij het toevoegen van afbeeldingen komen een aantal dingen kijken. Als je hiermee rekening houdt zorgt dat ervoor dat de pagina beter gevonden wordt en daar gaat de kwaliteitsscore ook weer van omhoog.

  • De originele bestandsnaam van de afbeelding moet het hoofd zoekwoord bevatten
  • Elke afbeelding heeft een unieke alt-tekst nodig (inclusief hoofd zoekwoord).
  • Verklein de afbeelding zo veel mogelijk zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit. Dit versneld de laadsnelheid van de pagina.
  • Zorg voor een goede plek van de afbeelding. (Synchroon met de tekst, etc.)

Lees het blog over afbeeldingen optimaliseren voor een gedetailleerde uitleg over afbeeldingengebruik.

Nieuwe geoptimaliseerde landingspagina testen

Zodra een nieuwe landingspagina volledig geoptimaliseerd is, kan de landingspagina ingediend worden in Google Search Console (GSC). Het voordeel van het indienen van de pagina in Google Search Console, is dat Google de pagina vrijwel direct indexeert. Dat wil zeggen dat de pagina in de zoekresultaten van Google verschijnt. Wanneer je bij het indexeren klikt op de knop ‘ophalen en weergeven’, kun je ook testen of Google de pagina goed kan lezen. Met de weergave-optie kun je zien hoe Google de pagina ziet en hoe bezoekers de pagina zien. Indien dit verschillend is, dien je verder uit te zoeken wat er nog niet goed gaat. In het Google Search Console stappenplan staat gedetailleerd beschreven hoe je een pagina in Google Search Console indient en hoe je de pagina kan testen.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een nieuwe landingspagina of wil je hier graag meer over weten? Neem dan contact op met één van onze online marketing consultants.

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?