Linkbuilding-tips

Blog

Linkbuilding Tips

Linkbuilding-tips

Linkbuilden is het verkrijgen van relevante links van websites die naar de eigen website verwijzen. Het behoort tot off-page optimalisatie binnen SEO. De links die naar de eigen website linken worden ook wel backlinks genoemd. Linkbuilden is nog steeds een heel belangrijk deel van SEO en off-page optimalisatie, ondanks dat zoekmachines hier minder nadruk op willen leggen. Een sterk linkprofiel kan leiden tot betere website rankings en daarmee bijdragen aan het genereren van traffic, conversies en andere online marketingdoelstellingen. We hebben daarom een aantal linkbuilding tips opgesteld.

Een goed extern linkprofiel is lastig te verkrijgen. Hiervan ben je namelijk afhankelijk van andere website-eigenaren. Voor een goed extern linkprofiel dient rekening te worden gehouden met vele factoren. Wij hebben een aantal linkbuilding tips in verschillende categorieën opgesteld, waarvan de een meer impact zal hebben dan de ander. De tips richten zich voornamelijk op strategieën voor het vergaren van nieuwe links.

Naast tips voor het verkrijgen van links, is het ook belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van links. Dit is minstens net zo belangrijk als het verkrijgen van links op zich. Zorg ervoor dat jouw links voldoen aan belangrijke kwaliteitscriteria.

Algemene linkbuilding tips voor het genereren van nieuwe links

We beginnen eerst met wat algemene linkbuilding tips met betrekking tot het genereren van nieuwe links. Denk bijvoorbeeld aan het vragen van links aan partners of het uitruilen van links. Met deze linkbuilding tips kun je vrijwel meteen aan de slag.

Linkbuilding tips

  • Links aanvragen van websites van partners of relaties met een hoge betrouwbaarheid. Deze links zullen namelijk daadwerkelijk gaan helpen in de zoektocht naar een hogere ranking. Vraag bijvoorbeeld aan alle bedrijven waar jij zaken mee doet om een link. Kleine moeite, groot gebaar. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een volledig inhoudelijk artikel met een link, maar ook met een simpele logo- of tekstvermelding op een partnerpagina.
  • Check regelmatig de linkprofielen van concurrenten. De backlinks van deze content gerelateerde websites kunnen wellicht ook een bijdrage leveren aan jouw website.
  • Vergeet social media niet, ondanks dat het ‘no follow’ links zijn. Maak gebruik van deze pagina’s en share buttons want het versterkt je linknetwerk en online zichtbaarheid. Je kunt dit doen door te linken naar je eigen website, maar ook via bio-secties. Dit zijn de plekken waar ruimte is om een stukje te schrijven over het merk/product. Een geoptimaliseerd stukje tekst met links naar de eigen website kan waardevol zijn. Ook YouTube wordt steeds belangrijker, optimaliseer daarom ook hier de titels en meta beschrijvingen.
  • Check met behulp van tools zoals bijvoorbeeld Majestic of er wordt geschreven over jouw website of product; het zoeken van mentions. Dit betekent dat er wordt geschreven over de website, producten of merk, maar er geen link is geplaatst. Als er geen link is geplaatst, kun je vragen of ze een link willen vermelden.
  • Ga regelmatig na of verkregen links nog steeds bestaan. Mochten ze verdwenen zijn (vaak is dit zo als een webpagina wordt verwijderd), kun je vragen of ze opnieuw willen linken naar de pagina.
  • Zoek via belangrijke zoekwoorden naar relevante websites in de zoekmachines. Hier kunnen de backlinks van worden opgevraagd en wordt er gekeken wat relevant is voor een website. Ook kunnen deze websites zelf worden gecontroleerd op kwaliteit en relevantie. Omdat deze sites ranken op voor jou belangrijke zoekwoorden, zijn ze ook interessant voor jou om een linkje op te krijgen. Als het vooral concurrenten zijn kan dit soms wel lastig zijn. Hun partner- of linkpagina’s kunnen dan wel weer makkelijk gebruikt worden voor wat ideeën.

 

Content- en PR gerelateerde linkbuilding tips

Linkbuilding tips en content
Dit zijn linkbuilding tips die te maken hebben met wát er geschreven wordt op een website, blog of bijvoorbeeld een post. Het gaat dus niet altijd alleen om aanwezigheid, maar ook om de manier en met welke content er gelinkt wordt naar jouw website.

 

  • Bloggen of het maken van content is een ideale manier om externe links te verkrijgen. Dit is ook de meest natuurlijke manier van linkbuilden (of beter gezegd: link earnen) die zoekmachines voor ogen hebben. Door middel van een goede content, zullen derden vanzelf naar jou linken. Dit is althans het idee, maar is in de praktijk nog vaak erg lastig. Denk aan de basisprincipes van contentmarketing en probeer content te creëren die aansluit bij de behoeften/interesses van de doelgroep, of content die die doelgroep ergens mee helpt. Probeer deelbare content te maken, maar zorg ook dat de content SEO proof is. Schakel een contentmarketeer én een SEO specialist in.
  • Zeker gastbloggen is bij uitstek geschikt voor linkbuilden. Er zijn veel (redelijke betrouwbare) websites waar je gratis een blogbericht kunt plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan NuJij.nl, Marketingfacts, Emerce en Frankwatching die graag succesvolle blogs (met links) overnemen. Heel veel platformen willen een link best plaatsen in ruil voor een goed artikel. Als het artikel ook op je eigen site staat, probeer dan een canonical link te verkrijgen naar de pagina op jouw website. Dit zorgt ervoor dat deze de autoriteit en waarde zal opbouwen en dubbele content issues worden voorkomen.
  • Update de website regelmatig met relevante content. Zorg dat je website het waard is om naar te linken. Goede content is belangrijk voor zowel on-page als off-page optimalisatie.
    Zorg voor een ‘linkable asset’ iets waar mensen wel naar toe moeten/willen linken, omdat ze het bijvoorbeeld niet kunnen overnemen op hun eigen website of omdat het zo mooi is. Infographics of video’s zijn hier een voorbeeld van. NRC en NOS gebruiken bijvoorbeeld LocalFocus.
  • Integreer een PR strategie. PR kan content een extra boost geven. Gebruik daarom altijd een link in een persbericht en richt de tekst SEO vriendelijk in. Als het bericht wordt overgenomen, is er een grote kans dat deze opmaak meegaat. Zorg voor verspreiding via juiste kanalen aan juiste partijen die het willen publiceren.
    Het maken van (barter)afspraken voor het plaatsen van bepaalde content, al dan wel niet betaald, kan ook nuttig zijn. Dit maakt de kans op plaatsing groter. Ook het geven van een primeur aan bepaalde media kan goed werken. Zorg ervoor dat content die je wil verspreiden via PR een nieuwswaardig karakter heeft, liefst data driven.
  • Probeer naast het bloggen ook te reageren op andere blogberichten en deel deze. Het aangaan van een online relatie komt namelijk nooit alleen van één kant. Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen jouw blogbericht gaat delen en liken, als dit andersom nooit gebeurd.

 

Linkbuilding tips met betrekking tot anchorteksten

Deze linkbuilding tips hebben betrekking op anchorteksten. Dit zijn de teksten die klik-baar zijn in een bepaalde tekst en doorverwijzen naar een andere webpagina. De anchortekst is meestal onderlijnd en heeft een andere kleur dan de rest van de tekst en ze zijn belangrijk vanuit SEO perspectief. We hebben daarom een viertal linkbuilding tips opgesteld hierover.
In de afbeelding beneden is bijvoorbeeld ‘bestel nu’ de anchortekst die je doorverwijst naar een andere pagina, waarschijnlijk de shop in dit geval.

Linkbuilding tips voorbeeld

  • Optimaliseer anchor teksten zoveel mogelijk met de zoekwoorden (of afgeleiden daarvan) waarop je gevonden wil worden. Dit zal helpen om de rankings op de betreffende zoekwoorden te verbeteren. Zoals eerder besproken is het ook verstandig om na te denken over de URL waarnaar gelinkt wordt. De inhoud achter de URL dient aan te sluiten op de anchor tekst en linkintentie. Pas wel op met over-optimalisatie met zoekwoorden. Gebruik ook branded anchorteksten of imagelinks om een natuurlijk linkprofiel te houden.
  • Zoek naar bestaande links en probeer deze te optimaliseren qua anchortekst. Het beste is om een korte relevante beschrijving te gebruiken van de pagina waarnaar verwezen wordt.
  • Voorkom dat je URL als anchortekst wordt gebruikt. Vermijd ook woorden als ‘website’ ‘klik hier’ of ‘link’ als anchortekst. Ook hier, het beste is een relevant stukje tekst.
  • Imagelinks (met relevante alt-tekst) zijn net zo waardevol als tekstlinks.

 

Linkbuilding tips over directories

Links verkrijgen via directories is vaak snel en gemakkelijk, maar dit is vaak ook een valkuil. Deze linkbuilding tips zorgen ervoor dat je website beter rankt door directories en de positie niet verslechtert.

  • Linkbuilding via startpagina’s. Deze link wordt vervolgens op een startpagina geplaatst waardoor er een externe link naar jouw website ontstaat. Klinkt simpel, maar Google hecht hier steeds minder waarde aan. Hoe lager de betrouwbaarheid van een website, des te minder waarde een link heeft. Het kan dus wel, zorg alleen dat je een gevarieerde mix hebt van backlinks en niet alleen via startpagina’s.
  • Neem geen links van directories van lage kwaliteit. Het lijkt een gemakkelijke manier om links te verkrijgen naar je website, maar dit kan leiden tot een ‘Google penalty.
  • Maak een eigen startpagina aan. Hier kun je uiteraard eigen links in verwerken. Dit is ook handig voor het zogenoemde ‘ABC link-ruil’. Dit betekent dat er niet rechtstreeks met een website geruild wordt, het ruilen gaat nog via een derde website.

 

Overige linkbuilding tips

  • Vermijd het realiseren van veel links in een korte tijd. Als een net nieuw gelanceerde webpagina meteen veel backlinks verkrijgt wordt dit als onnatuurlijk gezien. Het is dus beter om het rustig op te bouwen.
  • Koop niet te veel links. Het kopen van (grote hoeveelheden) links kan uiteindelijk schade aan een website leveren. Het zijn vaak kwalitatief slechte links en het is niet een natuurlijke manier van linken volgens Google.
  • Probeer te vermijden om alleen links uit te wisselen met websites. Google ziet het uitwisselen van website x naar y en vice versa niet als een natuurlijk link profiel. Het is beter als er ook derden bij het linken betrokken worden.
  • Probeer niet alleen links te verkrijgen naar de homepage maar ook naar de sub pagina’s. Als een bedrijf of een klant bijvoorbeeld over een product schrijft kun je vragen om te linken naar die desbetreffende pagina. Linken naar een specifieke pagina zoals ‘producten’ kan ook voor conversie optimalisatie zorgen!
  • Nog een algemene, maar wel een zeer belangrijkste linkbuilding tip: Verkies relevantie boven kwantiteit!

 

Hoe kan ik het best linkbuilden op een duurzame manier?

Google gaat de komende jaren steeds minder waarde hechten aan de bijbehorende anchortekst van de link. Dit komt omdat Google de websites steeds beter leert indexeren en beoordelen. De zelfgeschreven tekst wordt daarbij minder belangrijk. Een natuurlijk ogend linkprofiel is belangrijk en wordt de komende jaren nog belangrijker. Het belang van goede content zal dus stijgen.

In april 2012 heeft Google een update geplaatst; Google Penguin. Google herkende onnatuurlijke links en links die eigenlijk niet ‘verdiend’ waren, terwijl dit een heel belangrijke factor voor Google Page Rank was. Google is dus continue bezig met nieuwe updates en slechte of onverdiende links zullen sneller afgekeurd worden. Dit geldt niet bij alle links, maar wel als je link profiel alleen maar uit ‘niet verdiende links’ bestaat.

 

Linkbuilding vs. Link earning

Wat zijn verdiende links? ‘Link earning’ houdt in dat je links naar je website verdient in plaats van dat er om gevraagd wordt. Denk bijvoorbeeld aan een blog of artikel dat zo relevant, actueel en waardevol is dat journalisten en andere bloggers wel moeten linken als ze erover willen schrijven. Dit is in feite de meest natuurlijke manier van linkbuilden en voor lange termijn een passende strategie. Linkbuilden is altijd goed voor een website, je moet alleen oppassen als er alleen vanuit startpagina’s of directories gelinked wordt bijvoorbeeld.

Bij link earning draait het om het creëren van kwalitatieve content en jezelf onderscheiden. Content is king. Er zijn een paar tips die kunnen helpen bij link earning. Sommige komen overeen met het linkbuilden, zoals het schrijven van relevante en actuele content. Bij link earning is het nóg belangrijker dat je probeert de eerste te zijn met een nieuw topic voor een blog of artikel dat kwalitatieve content bevat. Het beschrijven van goede en concrete tips over een bepaald onderwerp kan ook leiden tot het ‘earnen van links’.

Het principe komt op hetzelfde neer; een extern linkprofiel opbouwen. Link earning duurt echter wat langer en is daarom ook een strategie voor de lange termijn. Voor kleinere of startende bedrijven die een extern link profiel willen opbouwen, is link building in eerste instantie waarschijnlijk effectiever.

 

Een professionele partner nodig voor SEO & linkbuilding? Vul dan even het contactformulier in, misschien kunnen wij iets voor jou betekenen!

Authority building

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?