Local search

Blog

Local search voor Philips

Local search

local search philips

Local Search voor Philips

Steeds meer hoor je verhalen over local search of lokale zoekresultaten. Ook zijn er steeds meer bedrijven die zich uitsluitend op local search richten. Wat is het eigenlijk en voor wie is het belangrijk? De statistieken en onderzoeken liegen er niet om: steeds meer zoekopdrachten bevatten lokale componenten en er volgt een actie uit; bijvoorbeeld een winkelbezoek aan de hand van lokaal zoekgedrag.

Philips heeft Orangedotcom gevraagd om te helpen met deze vorm van lokale zoekmachine marketing.

Local search definitie

Er is geen eenduidige definitie van local search. Dit omdat het vele raakvlakken heeft, zowel op de website zelf als in zoekresultaten van Google. Daarnaast is het de vraag in hoeverre local search ook verbonden is met mobile of mobile search. Tot slot zijn er ook nog tal van andere lokale zoekmachines en/of andere locale platformen. Voor Philips heeft local search betrekking op alle activiteiten, die erop gericht zijn de zichtbaarheid te vergroten rondom lokaal zoekgedrag. Zowel op de website als in de zoekmachine.

Voor wie is local search belangrijk?

Als men praat over local search en voor wie dit belangrijk is, dan hoor je vaak één groep in het bijzonder. Dat is het MKB en de kleine, lokale ondernemers. Waarom zul je denken? Local search is met name krachtig als je een fysieke winkel hebt. Op die manier kun je bijvoorbeeld via Google Maps een bedrijfsvermelding krijgen en binnen Google Adwords heel gericht op een geografisch gebied en/of met extra bedrijfsgegevens adverteren. Local search kan dus ook erg belangrijk zijn voor franchise-organisaties en/of grote winkelketens die tal van vestigingen hebben door het hele land. Denk bijvoorbeeld aan een mediamarkt. Voor een bedrijf die zelf producten maakt (manufacturer) en geen winkels heeft ligt dat anders. Net zoals voor Philips, is dit dan ook een enorme uitdaging. Op dit moment wordt hard gewerkt om alle mogelijkheden te onderzoeken en te kijken hoe local search beter ingezet kan worden.

local search

Local Search voor Philips

Voor Philips speelt local search zich af op twee domeinen, namelijk de website zelf en binnen de zoekmachines. Naast de aankoop van producten online (via tal van grote webshops en de eigen Philips Store) is het belangrijk om bezoekers een relevant overzicht te geven van de winkels bij hen in de buurt. Winkels in de buurt waar ze hun product kunnen kopen. Vanuit dit oogpunt wordt aandacht besteed aan tal van aanpassingen en optimalisaties, met name gericht op de ‘dealer locator’. Ook de zichtbaarheid op de website zelf en de indexeerbaarheid van de dealer locator zijn belangrijke punten.

Net zo belangrijk is het feit dat Philips in de zoekresultaten terug moet komen bij lokale zoekopdrachten. Binnen SEO kan dit o.a. door de creatie en optimalisatie van on-page content en het plaatsen van reviews. Aan de andere kant van het spectrum zijn er de betaalde resultaten. Los van het feit dat geografische targeting vanuit Google Adwords niet nodig is voor Philips (landelijke dekking) en het verrijken van de zoekresultaten met locatie gegevens niet mogelijk is als manufacturer, zijn er tal van mogelijkheden. Op dit moment werkt Philips o.a. aan het verbeteren van een mobiele strategie en het extra zichtbaar maken van de dealer locator in de betaalde zoekresultaten door andere extensies en sitelinks. Op die manier kunnen bezoekers direct uitkomen bij een winkel bij hen in de buurt Dit zal uiteindelijk de conversie sterk verhogen.

Dat local search belangrijk is, is een feit. Echter hoe local search ingezet en verbeterd kan worden door Philips vergt de nodige analyse, uitdagingen en strategie. Het doel is in ieder geval nog beter zichtbaar zijn en het is dan ook één van de onderdelen waarop Philips de concurrentie probeert voor te blijven.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?