machine learning

Blog

Machine learning en SEO

machine learning

Dat rankingfactoren en SEO onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, hoeven we je niet meer te vertellen. Optimaliseer je echter nog steeds voor de magische 200 rankingfactoren waar jaar in jaar uit over werd gesproken, dien je je wel even achter de oren te krabben. De wereld van SEO verandert namelijk continu en machine learning brengt dit alles vandaag de dag in een stroomversnelling. Wat dit voor gevolgen precies heeft en hoe je daar met SEO rekening mee dient te houden weet je na het lezen van dit blog.

Terug naar de basis

Even terug naar hoe het allemaal begon. De basis waar menig online marketeer zich altijd aan vastklampte was het feit dat er voor SEO zo’n 200 verschillende rankingfactoren bestaan. Door hier zo goed mogelijk rekening mee te houden, probeert men invloed uit te oefenen op het algoritme van een zoekmachine. Hoe meer factoren waaraan wordt voldaan, hoe relevanter de pagina en hoe groter de kans op een hogere ranking.

Machine learning

Maar, zoekmachines staan natuurlijk niet stil. En technologie al helemaal niet. Waren termen als machine learning en artificial intelligence tot een paar jaar geleden vrijwel onbekend, is dit vandaag de dag wel anders. Middels machine learning kunnen namelijk patronen binnen big data opgespoord worden. Deze patronen worden vervolgens gebruikt als basis voor een voorspellend algoritme. Doordat deze patronen continu toegevoegd worden, blijft het model zelf leren, nieuwe patronen ontdekken en zichzelf verbeteren. Op die manier kan een zoekmachine steeds betere resultaten voorschotelen aan de eindgebruiker. En dat is precies het uiteindelijke doel van een zoekmachine.

Sinds 2015 maakt Google bijvoorbeeld gebruik van RankBrain. RankBrain is de naam voor het zelflerende systeem dat Google gebruikt om zoekopdrachten te interpreteren. RankBrain is ontwikkeld om bezoekers sneller en van betere resultaten te kunnen voorzien. Want wist je dat dagelijks 15% van de totale zoekopdrachten nog steeds nieuw is? Door RankBrain toe te passen kan hier efficiënter mee worden omgegaan. Machine learning laat het SEO-landschap dan ook sterk veranderen en het is belangrijk om hierop in te spelen en je niet langer blind te staren op enkel de traditionele optimalisaties.

 

Algemene rankingfactoren zijn dood

De circa 200 keiharde rankingfactoren zoals die er ooit waren, bestaan eigenlijk niet meer. Hoewel rankingfactoren op zichzelf nog steeds een belangrijke rol spelen bij het bepalen van een positie in de zoekmachine zijn deze niet langer meer over een kam te scheren.

Niet voor niets publiceert Searchmetrics al langere tijd niet meer de – waarschijnlijk onder online marketeers wel bekende – whitepapers met algemene rankingfactoren. De reden is simpel; ze kunnen niet meer langer universeel worden toegepast. In plaats daarvan wordt er gekeken naar of de intentie en URL’s overeenkomen met de zoekopdrachten die gebruikers hebben. Deze verschuiving maakt rankingfactoren sterk industrie afhankelijk en koos Searchmetrics er vorig jaar volledig terecht voor om een aantal branche specifieke whitepapers te delen.

 

In welke branche opereer jij?

De verschillende whitepapers openden al gauw onze ogen. Zo valt direct op dat er grote verschillen in de verschillende onderzochte branches zijn op te merken. Zo valt op te merken dat headings op websites in de financiele sector sterk zijn vertegenwoordigd. Laat dit nou net een typisch voorbeeld zijn waarover vandaag de dag veel discussie is of dit nu wel of niet een achterhaalde SEO truc is. Ook de laadsnelheid is belangrijk; financiële websites laden gemiddeld een seconde sneller dan het gemiddelde uit de onderzochte branches.

Binnen travel is het vooral belangrijk om behalve je content ook genoeg aandacht te besteden aan gebruikerssignalen zoals de CTR of bouncerate. Ook speelt beeld een belangrijk rol; landingspagina’s die goed scoren maken meer gebruik van afbeeldingen. Ten slotte bevatten de best presterende URL’s 57% meer woorden dan het gemiddelde van de onderzochte industrieën samen.

Binnen deze en andere sectoren kan er nog wel wat langer worden doorgegaan over wat er op dit moment gesignaleerd wordt. De boodschap blijft echter hetzelfde; elke branche is anders en reageert anders op factoren. De belangrijkste taak voor ons als marketeers is dan ook om niet te stoppen bij het creëren van relevante inhoud, maar het creëren van relevante content die gericht is op een specifieke gebruikersintentie waarbij rekening wordt gehouden met de branche waarin wordt geopereerd.

 

Ja, en nu?

Ik hoor je denken; allemaal leuk en aardig, maar wat kan ik nu als online marketeer doen om mijn website organisch beter te laten vinden? Machine learning moet je zien als een uitdaging. We kunnen je helaas niet helpen met extra tags, codes of snippets waarmee je invloed kunt uitoefenen op de zoekmachine. Je zult je creatieve brein los moeten laten op het creëren van relevante, unieke content. Want content is datgene wat het meest wordt beïnvloed door machine learning.  Jawel, content blijft nog steeds king. Maar wel op een andere manier. De rol van een SEO-consultant gaat dan ook veranderen.

De grootste verantwoordelijkheid die bij een specialist ligt is het laten aansluiten van de inhoud die op dat moment relevant en nuttig is, ongeacht het soort apparaat of platform. Hierbij is het belangrijk om de volgende vragen in acht te nemen:

  • Waarover bestaat al informatie?
  • Welke vragen heeft mijn doelgroep?
  • Welke topics zijn relevant?
  • Wat zeggen gebruikers over mijn merk?

Alleen op die manier kan sterke content worden gecreëerd aansluitend op waar mensen het over hebben, trends die spelen en inhoud die een gebruiker gaat helpen met hun eventuele probleem.

In de praktijk

Het wordt belangrijker dan ooit om voor iedere gebruiker andere content te gaan creëren. Ter illustratie: de 25-jarige Tilly, in het dagelijks leven developer, zal met andere informatie gevoed moeten worden over het ontwikkelen van websites dan haar 55-jarige moeder Martuna die nog geen verregaande developer skills beheerst. Het is dan ook een must om precies te weten met welke doelgroep je communiceert en in welke fase van de customer journey deze zich bevindt.

 

En de techniek dan?

Nu de focus zo op content ligt, rijst de vraag hoe het dan zit met de invloed die machine learning heeft op techniek. Verwacht wordt dat naarmate de tijd vordert technische SEO meer geautomatiseerd kan worden. Neem als voorbeeld Google Search Console, waarbij crawl foutmeldingen al automatisch worden verstuurd. Het gevaar zit hierbij wel in het feit dat je zeker niet achterover moet leunen en moet toekijken wat er gebeurt. Uiteindelijk kunnen technische issues wel worden aangekaart, maar ken je zelf je eigen website het beste en weet je er het fijne van. En kan het best zijn dat bepaalde meldingen met een korreltje zout genomen kunnen worden omdat het aanpassen ervan op dat moment niet genoeg oplevert.

Tot slot

De belangrijkste taak voor ons als marketeers is om niet te stoppen bij het creëren van relevante inhoud, maar het creëren van relevante content die gericht is op een specifieke gebruikersintentie waarbij rekening wordt gehouden met de branche waarin geopereerd wordt. Heb je hier hulp bij nodig of zou je met ons willen sparren? Neem dan geheel vrijblijvend content op!

 

Samen de hoogste conversiestijging behalen?