Resultaat

Blog

5 tips voor maximaal resultaat uit affiliate marketing

Resultaat

Alles wat je aandacht geeft, kan groeien. Zo ook met affiliate marketing. Je kunt het kanaal als een volwaardig marketingkanaal zien, om meerdere doelen te behalen. Hierbij staat de relatie tussen de publisher en jouw accountmanager centraal. Om met je inzet maximaal resultaat te behalen, geeft affiliate specialist Suzan Özertem je in dit artikel 5 uitgebreide tips.

Resultaat

Affiliate Marketing is een mooi kanaal om awareness te creëren, nieuwe klanten aan te trekken en natuurlijk additionele sales te realiseren voor je webshop. We zien het bij Orangedotcom als volwaardig kanaal: om hierin zo goed mogelijk te groeien, zijn tijd en aandacht nodig. Hieronder waar je op kunt focussen.

Tip 1: zorg voor gedegen publishers aanpak

Een affiliate programma is natuurlijk niets zonder publishers. Dit zijn de promotors van jouw webshop. Ieder affiliate netwerk heeft een database waar je publishers kunt vinden en aanschrijven. Zoek bijvoorbeeld op categorieniveau naar nieuwe publishers. Zo kun je in één keer alle publishers selecteren en inzien van een specifieke categorie. Wil je meer informatie over de promotiemogelijkheden en de performance van nieuwe publishers, schroom dan niet om je accountmanager raad te plegen. Grotendeels kun je zelf gemakkelijk op zoek gaan naar publishers maar ook de accountmanager van het netwerk kan je hierbij helpen.

Maak zeker gebruik van de expertise. Hij of zij is in de regel gespecialiseerd in een specifiek segment. Zij staan dagelijks in contact met de publishers en zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de markt. Check bijvoorbeeld hier ook regelmatig de benchmarks. Zo kom je te weten welke publishers het goed doen bij vergelijkbare programma’s. Deze promotors kun je vervolgens ook weer benaderen voor jouw programma waardoor jouw programma groeit!

Jij weet natuurlijk als geen ander hoe jouw business in elkaar steekt en welke websites goed bij je webshop aansluiten. Kijk op basis van relevante zoekwoorden welke websites in Google hoog ranken en sluit deze indien interessant aan.

Maak ten slotte een publisher aanmeldpagina op jouw website, bijvoorbeeld in de footer. Mogelijke publishers die op jouw website komen kunnen zich zo eenvoudig aanmelden bij het affiliate netwerk en jouw programma. Hier vind je handige tips om je aanmeldpagina in te richten.

Tip 2: actief publisher beheer

Mooi als je met tip 1 aan de slag bent gegaan. Niet alleen jij bent echter actief op zoek naar samenwerkingen, ook publishers zoeken continu naar programma’s die ze kunnen promoten. Wees kritisch voordat je een publisher toelaat tot je programma. Niet alle publishers voegen waarde toe, integendeel: sommige van hen gaan op frauduleuze manieren te werk. Denk hierbij aan cookie dropping, het inkopen op merknaam en niet bestaande kortingscodes promoten. Wees hier scherp op. Kijk bijvoorbeeld naar sales aantallen over een specifieke periode. Is dit bovengemiddeld? Ga dan verder op onderzoek uit. Onderzoek wat voor website de publisher heeft en of het realistisch is of de promotie uiting zoveel sales kan realiseren in een kort tijdsbestek.

Draai je zelf al SEA campagnes? Let dan goed op dat publishers niet op dezelfde zoekwoorden bieden, zoals je eigen merknaam. Een tool die je hierbij kan helpen is de Brandverity tool.
Doe je dit niet dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Een signaal waarbij de alarmbellen moeten afgaan is een plotselinge verhoging van je cost-per-click (CPC) op je eigen merknaam. Normaliter is de CPC voor je eigen merknaam laag (denk hierbij aan een CPC tussen de € 0,01 en € 0,10). Zie je deze in een korte tijd omhoogschieten, dan is de kans groot dat er een publisher aan het inkopen is op jouw merknaam.

Desondanks kan zo’n publisher wel waarde toevoegen aan je huidige SEA strategie. Maak duidelijke afspraken op welke zoekwoorden de publisher kan inkopen om kannibalisatie te voorkomen. Wil je niet met Keyword Marketing publishers werken? Vermeld dit dan in je programmavoorwaarden.

Communicatie is key

Een goede band opbouwen met je publishers is essentieel voor het succes van je affiliate programma. Het liefst sta je direct in contact met je (grootste) publishers. Zo kun je snel schakelen over acties en updates. Creëer een gunfactor zodat publishers eerder geneigd zijn jouw webshop op topposities te plaatsen dan je concurrenten.

Monitor de performance

Evalueer maandelijks de performance van je publishers. Vergelijk verschillende periodes met elkaar om te zien of er publishers minder zijn gaan presteren dan voorheen of zelfs zijn weggevallen. Hierbij kun je ook de hulp inschakelen van je accountmanager. Zij hebben tools tot hun beschikking die deze inzichten geven.

Video call

Tip 3: stel up-to-date promotiemateriaal beschikbaar

Er zijn verschillende soorten promotiematerialen die je beschikbaar kan stellen. Denk hierbij aan (actiematige) banners, tekstlinks en productfeeds. Zorg dat je promotiemateriaal up-to-date is. Vergelijkers en Comparison Shopping Services partners (CSS partners) zetten deze promoties in via productfeeds. Vraag feedback aan deze vergelijkers zodat je je productfeed kan optimaliseren naar hun wensen. Je producten zullen hierdoor beter vindbaar zijn op hun website. Dit resulteert in meer verkeer en transacties. Een win-win situatie voor jou en de publisher.

Zorg daarnaast dat je productfeed voldoet aan de productspecificaties van Google, indien je met CSS partners aan de slag wilt gaan.

Tip 4: pas incentives toe

Beloon je publishers naar resultaat door te werken met incentives. Naast je standaard commissie kun je publishers belonen met verhoogde commissies bij het realiseren van een x aantal transacties. Hoe meer transacties, hoe hoger de commissie. Lukt het qua marge niet om op alle producten een verhoogde commissie te geven, werk dan met verschillende commissies per productcategorie.

Tip 5: keur tijdig transacties goed

Het tijdig keuren van je transacties zorgt voor tevreden publishers. Om traffic te genereren naar hun website, investeren veel publishers tijd en geld in hun SEA & SEO-activiteiten. Om een positieve cashflow te behouden is snel keuren belangrijk. Daarnaast wil een publisher graag duidelijkheid over het gemiddelde afkeurpercentage. Hoe langer je wacht met keuren, hoe meer onzekerheid dit meebrengt. In het minst gunstige geval haken ze af.

Als je een groot affiliate programma draait met maandelijks honderden transacties, wil je dit natuurlijk niet handmatig één voor één keuren. Een van de oplossingen is batchverwerking.  Je kunt via de batchverwerking in één keer grote hoeveelheden transacties keuren. Maak een export uit je eigen back-office met de unieke transactie ID’s van bijvoorbeeld geretourneerde producten.

Vervolgens importeer je de ID’s in het veld van de batchverwerking en keur je de transacties die matchen met de ID’s in dit geval af. De batchverwerking vind je in de interface van het netwerk waarbij je bent aangesloten.

Omdat je eigenlijk zoveel mogelijk tijd wilt besteden aan het op- en uitbouwen van je samenwerkingen, hebben de meeste netwerken naast de batchverwerking een API (Application Programming Interface) ontwikkeld.
Hiermee kunnen adverteerders én publishers eenvoudig veel voorkomende zaken automatiseren zoals het keuren van transacties. Het keuren van transacties vanuit je eigen back-office wordt hierdoor volledig geautomatiseerd.

Kansen genoeg!

Affiliate Marketing biedt vele kansen en mogelijkheden maar het is aan jou om die goed te benutten. Zolang je de tijd neemt om te investeren in (nieuwe) samenwerkingen en kritisch blijft op de resultaten kan het zeer succesvol zijn.

Heeft deze blog je aan het denken gezet en wil je graag dat één van onze affiliate specialisten een audit uitvoeren? Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw webshop, of wil je simpelweg meer weten over affiliate marketing? Neem contact met ons op of stuur een bericht naar suzan@orangedotcom.nl

Groeien via affliate marketing?