mobiele website

Blog

Mobiele website

mobiele website

Google steekt het niet onder stoelen of banken. Mobiele websites worden belangrijker en in een rap tempo ook! Het moment dat Google mobiele rankings echt voorop gaat stellen laat nog even op zich wachten, desalniettemin is het goed om je mobiele website alvast onder de loop te nemen. Maar waar begin je? Wat zijn belangrijke punten om mee te nemen? Hoe krijg je meer mobiele conversies? In dit blog zullen we deze vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

mobiele website responsive

Bron

Waarom een mobiele website?

Het zoeklandschap verandert voortdurend. Zo zien we al een tijdje een verandering in het gebruik van devices. Het mobiele gebruik blijft stijgen. Uit het onderzoek “mobiel gebruik” van GFK in 2016 kwam al naar voren dat meer dan de helft van alle website bezoeken plaatsvindt op mobiel. Naast het stijgende websitebezoek op mobiel, blijkt ook het aantal aankopen op mobiel te stijgen. De Thuiswinkel Markt Monitor rapporteerde een stijging in de mobiele online aankopen van 5% naar 8% in één kwartaal in 2016. Dit geeft aan dat er veel te behalen valt met een goed functionerende mobiele website.

mobiele webiste statistieken

Bron

Met een mobile device kunnen mensen heel gemakkelijk op elke locatie en op ieder moment een zoekopdracht doen. Betekent dat, dat desktop helemaal niet meer gebruikt gaat worden? Dat denken wij nog niet. Ze zullen elkaar de komende tijd vooral ondersteunen, omdat ze vaak met andere redenen worden gebruikt. Wel wordt steeds meer mogelijk op mobiel. Denk aan het responsive website design, het stijgend aantal apps die de interactie met de doelgroep vergemakkelijkt en de verbeterde betaalprocessen. Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat steeds meer mensen in hun behoeften kunnen worden voorzien op mobiel.

Verschil desktop en mobiele gebruikers

Er zijn verschillen tussen desktop gebruikers en mobiele website gebruikers te ontdekken. De twee belangrijkste verschillen zetten we voor je op een rijtje:

  1. Tijdstip van zoeken
  2. Het zoekgedrag

Tijdstip van zoeken

Het grootste verschil zit hem in het tijdstip van zoeken. De meeste zoekopdrachten via desktop vinden overdag plaats, terwijl mobiele zoekopdrachten voornamelijk ’s avonds gebeuren. Desktop gebruik gebeurt vaak op de werkvloer en mobiel gebruik onderweg.

Hoe kunnen deze statistieke je helpen? Hieruit kun je opmaken dat een mobiele gebruiker, die voornamelijk onderweg is, niet veel tijd heeft om websites uitgebreid te bekijken. Ze scannen, scrollen en oriënteren. Ze houden niet van lange teksten en ingewikkelde menu’s. De mobiele website moet gemakkelijk en snel te gebruiken zijn. Een desktopgebruiker heeft daarentegen meer tijd om door een website heen te lopen. De pagina’s zijn groter en breder, dus is het ook makkelijker om te lezen. Wij raden aan om dit mee te nemen in de optimalisatie van de website op mobiel.

mobiele website - onderweg

Het zoekgedrag

Het zoekgedrag van desktop gebruikers en mobiele gebruikers verschilt eveneens. Mobiele gebruikers scrollen en swipen liever dan dat ze moeten klikken. Ze hebben dus liever één lange pagina om te scrollen dan steeds een link waarop ze moeten klikken om verder te gaan. Links zijn op mobiel ook vaak moeilijk aan te klikken door de kleine ruimte of ze worden juist per ongelijk aangeklikt tijdens het scrollen. Dat is niet ideaal.

Naast scrollen wordt er ook veel geswipet, omdat daarmee snel geschakeld kan worden tussen verschillende pagina’s zonder dat een nieuwe pagina geladen hoeft te worden. Aan dit mobiele zoekgedrag merk je al dat mobiele gebruikers snel navigeren en snel hun doel willen bereiken. Hoe kun je het beste hierop inspelen? Hier een paar handige tips:

  • Kies de juiste content voor mobiel. In sommige gevallen is dit minder dan op desktop
  • Plaats de belangrijkste tekst met zoekwoorden in de eerste alinea
  • Gebruik bullets
  • Gebruik duidelijk zichtbare conversieknoppen, qua kleur en tekst
  • Zet de belangrijkste conversieknop vast, zodat deze knop mee scrolt met de gebruiker
  • Gebruik geen zware afbeeldingen

Nog een bruikbare tip: minimaliseer het aantal conversiemogelijkheden op mobiel en verander ze waar nodig. Waar je op desktop meerdere call-to-actions kan toevoegen op een pagina is dat op mobiel minder handig. Op desktop kun je bijvoorbeeld zowel de “plaats in winkelwagen”, als de “plaats in favorieten” en “deel op social” knop tonen, terwijl op mobiel slechts de “plaats in winkelwagen” knop geprefereerd wordt. Of soms nog beter, een “bel direct” knop. Je kunt beter één duidelijke knop hebben die opvalt op het kleine scherm van het mobiele apparaat, dan 4 verschillende die allemaal ruimte innemen en toch vaak minder relevant zijn.

Daarbij is een lang formulier voor een aanvraag ook een echte conversie killer op mobiel. Mobiele gebruikers houden van eenvoud. Zorg er dus voor dat je formulier niet veel velden heeft en daarbij ook makkelijk in te vullen is. Kies dus bijvoorbeeld voor een kalender om je geboortedatum aan te geven in plaats van dat mensen de datum zelf in moeten typen.

Welke mogelijkheden zijn er voor mobiele websites?

Responsive webdesign

Veruit de meeste mobiele websites hebben een responsive design. Wat houdt een responsive design eigenlijk in? Een responsive design wil zeggen dat de layout van de website zich automatisch aanpast aan de afmetingen van het scherm waarop het bekeken wordt. Het uiterlijk van de website verschilt hierdoor op de verschillende devices, maar de inhoud blijft geheel hetzelfde.

Een responsive design is een goede keuze voor SEO, omdat het gebruikt wordt op hetzelfde domein en het dezelfde inhoud heeft op alle website versies. Het grote voordeel van eenzelfde domein is dat de autoriteit van de desktop website ook op de mobiele versie van toepassing is. Het is geen losstaande website die nog autoriteit dient op te bouwen. Het voordeel van dezelfde inhoud is dat de desktop rankings en de mobiele rankings niet tot nauwelijks van elkaar verschillen. Wanneer Google overgaat tot mobile first, dan heb je met een responsive design niet veel te vrezen.

Toch zit hier ook een kanttekening aan, want is het dan wel gebruiksvriendelijk genoeg met zoveel tekst? Dit is een steeds terugkerend discussiepunt. Hierover straks meer.

Responsive webdesign met dynamische weergave

Een responsive webdesign is een goede en vrij eenvoudige oplossing voor een mobiele website. Nog beter is een responsive webdesign met een dynamische weergave. Dit houdt in dat je een responsive design hebt met daarbij de mogelijkheid om verschillen aan te brengen tussen desktop en mobiel. Dit is erg handig om de verschillen tussen desktop en mobiele gebruikers, zoals we eerder aanstipten, op te vangen. Je kunt dan bijvoorbeeld bepaalde content die op desktop getoond wordt niet op mobiel tonen om het zo gebruiksvriendelijker te maken.

Hoe werkt zo’n dynamische weergave precies? Een dynamische weergave is een configuratie waarbij de server reageert met verschillende HTML (CSS) op dezelfde URL. Dit hangt af van het soort user-agent die de pagina aanvraagt. Vraagt de mobiele user-agent om een pagina, dan wordt de HTML van de mobiele versie getoond en andersom. Door de website op mobiel te finetunen met een dynamische weergave, kun je de mobiele bezoeker nog meer voorzien in hun behoeften.

mobiele website - responsive design dynamisch

Twee verschillende HTML codes op dezelfde URL

 

Bij een responsive webdesign met dynamische weergave kun je de mobiele website dus iets anders weergeven. Hier komen we weer terug bij het discussiepunt over de hoeveelheid content en de mate van gebruiksvriendelijkheid. Een uitgebreide tekst met belangrijke zoekwoorden werkt op desktop goed, maar kan er op mobiel voor zorgen dat de website niet makkelijk te gebruiken is. Maar tekst is ook op mobiel belangrijk om te ranken op bepaalde zoekwoorden. Wij raden aan om hierin een balans te vinden.

Ons advies is om de belangrijkste teksten mee te nemen naar mobiel, zodat de mobiele rankings ongeveer gelijk zijn aan de desktop rankings. Maar controleer dan ook de leesbaarheid. Is het goed te lezen? Kunnen bezoekers snel vinden wat ze zoeken? Dan zit het al vrij goed. Zorg er daarbij voor dat de belangrijkste acties in duidelijke conversieknoppen bovenaan en/of tussen de tekst geplaatst worden.

Aparte mobiele website

Heb je een website waarbij de mobiele variant met een andere functie wordt gebruikt dan de desktop versie? Dan kun je overwegen om een losstaande mobiele website op te zetten. Vanuit een SEO bril, is het hebben van een losse mobiele website niet ideaal. De desktop website (voorbeeld.com) draait dan op een andere URL dan de mobiele website (m.voorbeeld.com).

Toch kan het in sommige gevallen handig zijn. Denk bijvoorbeeld aan websites van hotels. Op de desktop versie van de website kunnen bezoekers gemakkelijk informatie vinden over de te boeken kamers en de voorzieningen. Op de mobiele versie hoeven ze dat niet per se. Ze willen daar graag zien wat de locatie van het hotel is, hoe ze er komen en wat de contactgegevens zijn indien nodig. Andere content dus. De mobiele website wordt op een andere manier geraadpleegd en dus ook anders ingericht. Weet je van je eigen website ook dat het gedrag op desktop echt verschillend is dan op mobiel? Dan is het te overwegen om een losse mobiele website te nemen. Deze optie raden wij wel het minste aan.

Verbeter je mobiele website

Google houdt van websites die op mobiel goed getoond worden. Deze websites hebben altijd een streepje voor. Zorg dus niet alleen dat je een mobiele website hebt, maar dat je deze website ook inricht voor optimaal mobiel gebruik. Je zult dan merken dat meer bezoekers ook sneller gaan converteren op jouw website. Dan is je doel echt bereikt. Heb je hulp nodig bij het maken of optimaliseren van je mobiele website? Neem dan vrijblijvend contact met onze specialisten op.

 

 

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?