mobiele website

Blog

Mobile SEO

mobiele website

Google heeft het al bevestigd: mobile SEO is belangrijk. Steeds meer mensen maken gebruik van hun smartphone om het internet op te gaan. Steeds meer mensen hebben een smartphone en maken hier dan ook gretig gebruik van. Het kan zomaar gebeuren dat meer dan de helft van je bezoekers je website via hun smartphone bezoekt. Omdat er een wereld van verschil is tussen de gebruikerservaring op een computer en een smartphone, is het tegenwoordig belangrijk om een mobiele of een responsive website te hebben. Ook Google kijkt voor mobiele zoekresultaten anders naar je website dan voor hun gewone zoekresultaten. Hier komt “Mobile SEO”, oftewel mobiele zoekmachine optimalisatie, om de hoek kijken.

Mobile SEO: relevantie en gebruikerservaring

Google kijkt voor het bepalen van zoekmachine resultaten naar meer dan 200 verschillende factoren op je website. Heel algemeen gezegd worden deze 200 factoren bekeken om twee zaken te bepalen: De relevantie aan een zoekopdracht en de gebruikerservaring op een website. Voor mobiele SEO geldt precies hetzelfde.

Kijken we naar de relevantie, dan is er weinig verschil tussen mobiele SEO en gewone Zoekmachine Optimalisatie. Goede content is zowel op voor smartphones als voor desktops essentieel en ook online autoriteit opbouwen is een belangrijk onderdeel om te laten zien dat je relevant bent in jouw markt.

De gebruikerservaring is vaak een heel ander verhaal en dit is dan ook een belangrijk punt van mobile SEO. Iedereen die regelmatig internet op zijn smartphone die heeft wel eens ervaren hoe het is om op je smartphone een website te bezoeken die eigenlijk bedoeld is voor een computer. Sommige functies werken niet, het is lastig om te navigeren op de website en alles is soms ook nog eens slecht leesbaar. Daarom is het ook zo belangrijk om ervoor te zorgen dat je mobiele bezoekers een eigen versie van de website voorgeschoteld krijgen. Je wilt immers niet dat je mobiele bezoekers gefrustreerd je website verlaten.

Mobiele SEO richtlijnen

Om je gebruikerservaring op smartphones, en dus je mobiele SEO, in goede banen te leiden, zijn er allerlei richtlijnen waar je op moet letten. Een van de belangrijkste richtlijnen om mee te beginnen is natuurlijk het opzetten van een responsive website, een website die mee schaalt en zich aanpast aan de grote van het scherm van de gebruiker. Bezoekers moeten gemakkelijk met een aanraakbesturing door de website kunnen navigeren en alles moet goed leesbaar zijn en er ook nog eens aantrekkelijk uitzien.

Ook zijn er vele andere, technische punten om op te letten zoals het opzetten van de juiste doorverwijzingen, het aanmaken van speciale foutmeldingspagina’s en het optimaliseren van laadtijden. Ook is het belangrijk om zaken als pop-ups te heroverwegen, deze zijn vaak lastig te sluiten op smartphones.

Zodra de beginselen voor mobiele SEO eenmaal staan volgt nog een belangrijke stap: het monitoren van je bezoekers. Niemand kan je zo goed vertellen of je website gebruiksvriendelijk is als je eigen gebruikers! Daarom volgt een continue proces van monitoren en optimaliseren waarbij gekeken moet worden naar zaken als welke pagina’s wel en niet goed bevallen en welke pagina elementen wel en niet werken.

Mobile SEO door Orangedotcom

Het opzetten van mobile SEO is een vak apart waar Orangedotcom je graag bij helpt. Mobiele SEO in goede banen leiden vraagt om technische kennis en de kennis om de gebruiksvriendelijkheid van een site te optimaliseren. Wil je meer weten over hoe wij je kunnen helpen met mobiele SEO neem dan gerust contact met ons op. Ook kun je meer lezen over mobiele SEA en hoe dit je andere zoekmachine marketing activiteiten kan complementeren.

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen met mobile SEO aan de slag?