mobileged

Blog

Mobilegeddon 3 weken later: wat is de impact?

mobileged

Mobilegeddon

3 weken na de lancering van Google’s nieuwste mobielvriendelijke zoekalgoritme op 21 april is er nog altijd weinig verschil in de mobiele zoekresultaten te merken. Volgens vele experts, van Moz tot Search Engine Land, heeft de update van Google vooralsnog niet veel zoekresultaten doen verschuiven. Toch zijn er wel degelijk winnaars en verliezers van Mobilegeddon, als we de uitkomsten van het Searchmetrics onderzoek mogen geloven. Het bureau publiceerde een lijst van bekende winnaars en verliezers op basis van onderzoek naar de impact van het mobiele zoekarmageddon. Het onderzoek hield de vindbaarheid in Google bij voor honderdduizenden domeinen, voor én na de update.

Gefaseerde doorvoering Mobilegeddon

Is de impact van het algoritme simpel langzamer te zien dan verwacht, of zijn de meeste organisaties ongeschonden ontsnapt? Volgens Google zou de update ingrijpender zijn dan haar Panda- en Pinguïn programma. De verwachte apocalyptische impact die de update zou hebben, bleef voorlopig in ieder geval uit. Volgens Google is het aantal websites dat mobielvriendelijk is gestegen met 4,7% naar aanleiding van de update. Wellicht dat organisaties eindelijk hetgeen hebben gedaan dat in 2009 al door Google als noodzakelijk werd aangekondigd, namelijk: het mobielvriendelijk maken van websites.

Mobilegeddon is net begonnen, niet voorbij

Veel of weinig impact tot nu toe, feit is dat Mobilegeddon nu echt begonnen is. Websites die niet mobielvriendelijk zijn worden lager in de zoekresultaten gezet. Volgens Google is de mobielvriendelijke update inmiddels volledig uitgerold. Volgens vele experts is het slechts het begin van een langdurige ontwikkeling die gaande is in de zoekresultaten.

De ‘tegenvallende’ resultaten van Mobilegeddon mogen volgens hen geen reden zijn om het idee van mobielvriendelijke content te verwerpen. Hiervoor worden verschillende argumenten aangehaald. Eén daarvan is het feit dat een significant aantal bedrijven zoekverkeer heeft verloren sinds de mobiele update. Mobiele rankings daalden, terwijl rankings voor desktop gelijk bleven. Daarnaast is het verschil tussen mobiele rankings en rankings voor desktop nog nooit zo groot geweest als nu, aldus rapporten van SEO Clarity. Voor 21 april verschilden deze zoekresultaten voor 62% van elkaar, na 21 april was dat 73,1%. Het is aannemelijk te stellen dat mobielvriendelijke websites een steeds belangrijke rol gaan spelen in een wereld waar mobiele zoekopdrachten meer en meer de dienst gaan uitmaken. Organisaties zullen hier dan ook steeds meer op moeten gaan focussen.

Gevolgen voor organisaties

Dat er vooralsnog veel organisaties zijn die deze boodschap nog niet helemaal begrepen hebben, is opvallend. Zo scoren ook veel Nederlandse grote namen slecht op mobielvriendelijke websites, waaronder het Koninklijk Huis, Radio 1, Blokker, Pearle en ANP. Ook in het buitenland wordt soms slecht gescoord, kijk bijvoorbeeld naar de BBC, de Financial Times en Reddit. Het is aannemelijk om te stellen dat de websites van deze merken veel webverkeer gaan mislopen, tenzij er snel wordt ingegrepen. Vooral kleine bedrijven hebben echter het meest last van de Google update, want voor hen is het ombouwen van een website een dure kostenpost. Veel kleine lokale bedrijven spenderen al gauw vier- a vijfduizend euro aan het ombouwen van een website, zo blijkt ook uit interviews met ondernemers uitgevoerd door NRC Q.

Toch is de update van Google vooral bedoeld om bedrijven en consumenten te helpen. Het percentage shoppers dat gebruik maakt van mobiele apparaten bij hun aankopen ligt in veel landen al rond de 35%. Als jouw website niet al mobielvriendelijk is, is er dus een grote kans om potentiele klanten te verliezen.

Waarom doet Google deze mobielvriendelijke update?

Google wil de  gebruikservaring van internet op mobiele apparaten verbeteren, zo laat de onlinegigant weten in een statement op haar website. Het is belangrijk dat gebruikers  meer mobielvriendelijke content kunnen ontdekken, omdat steeds meer mensen mobiele apparaten gebruiken om het internet te bezoeken. Gebruikers moeten volgens Google altijd de meest relevante en actuele informatie krijgen, ook als deze informatie zich niet bevindt op mobielvriendelijke websites of apps. Het nieuwe zoekalgoritme speelt in op deze visie en ontwikkelingen.

Is jouw website al mobielvriendelijk?

Ondanks de vooralsnog relatief kleine effecten van Mobilegeddon, is er geen reden om achterover te leunen. Wanneer jouw website nog niet mobielvriendelijk is, overweeg dan snel om een responsive of dynamisch design te maken. Een alternatieve mobiele website maken is natuurlijk ook nog altijd een optie.

Mobielvriendelijke website

Begin daarom met een test. Onze website is volledig mobielvriendelijk, jouw website ook? Doe de mobielvriendelijke test van Google en ontdek of jouw website mobielvriendelijk is. Met het opvolgen van Google’s adviezen kun je jouw website bovendien concreet beter inrichten voor mobiele apparaten, hiervoor worden nuttige tips gegeven. Bijvoorbeeld voor het verhelpen van trage laadtijden, de nummer één ergernis van vele mobiele gebruikers. Mogelijke oorzaken hiervan kunnen zijn:

  • Gebrek aan optimalisatie afbeeldingen
  • Trage serverreactietijd
  • Geblokkeerde JavaScript en CSS content boven de vouw
  • Gebrek aan browsercaching
  • Fout bij minimaliseren van CSS, JavaScript of HTML
  • Onnodige landingspagina re-directs
  • Fout bij het inschakelen van compressie

Leven na Mobilegeddon

Websites optimaliseren voor mobiele gebruikers zal vermoedelijk een steeds grotere rol gaan spelen bij het beoordelen van websites door Google. Echter zijn er nog 200 andere factoren die de rankings in Google bepalen. Dit nieuwe mobiele signaal is enkel een onderdeel in de puzzle van Google’s algortime. Als de rest van jouw website voldoende geoptimaliseerd is, zullen mobiele problemen niet gelijk een doodstraf zijn. Bovendien zijn de mobiele zoekresultaten in andere zoekmachines nog altijd niet anders dan de desktop zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?