Blog

De mogelijkheden van Reddit Advertising

Digital marketeers zijn in een ideale situatie voortdurend bezig met het uitvoeren van tests en het innoveren van hun campagnes. Dit kun je doen binnen je actieve en bewezen platformen, maar soms is het ook interessant (en ook zeker leuk) om eens een kijkje te nemen in de keuken van andere digitale platformen. In dit blog vertelt consultant Matthijs Audier je meer over Reddit advertising en wanneer dit interessant kan zijn voor je marketing.

Reddit

Wat is Reddit?

Als je veel tijd spendeert online heb je hoogstwaarschijnlijk de naam Reddit wel eens voorbij zien komen. De website profileert zichzelf als de “front page of the internet”. Je kan het zo gék nog niet verzinnen of er is een topic aangemaakt op Reddit (dit worden subreddit genoemd) waar hevige discussies plaatsvinden, actuele zaken worden belicht, guides van A tot Z te volgen zijn of waar memes gedeeld worden die betrekking hebben op het onderwerp.

Reddit springt er tevens uit door een fascinerende serie “Ask me Anything” (AMA). Ondertussen zijn er meerdere grote namen die hier het podium hebben gepakt; van Bill Gates tot Barrack Obama. Sommige Subreddits zijn een karikatuur op zichzelf, check bijvoorbeeld eens superbowl. Wat goed om te weten is dat Redditors (bezoekers van de website en app) voornamelijk op het platform zitten om te ontspannen; interessante en leuke content te delen, lezen en met elkaar in discussie te gaan.

Reddit staat op nummer 6 van de populairste websites in de Verenigde Staten en claimt de nummer 18 positie wereldwijd. Ook geen onbelangrijk feitje is dat er maandelijks 1,2 miljoen Nederlandse Reddit bezoekers zijn. Geen slechte prestatie in de online jungle van websites, content en andere sociale platformen. Ongeacht dat Reddit veel traffic naar zich toe trekt, is het belangrijk om te kijken of Reddit advertising interessant kan zijn binnen je marketing aanpak.

Wie je kunt bereiken op Reddit

Ruim 50% van de Redditors is tussen de 18 – 40 jaar oud. Ongeveer 70% van alle bezoekers is man. Reddit claimt daarnaast dat vooral hoogopgeleide mensen de website bezoeken. Dit zijn belangrijke inzichten om te bepalen of het relevant is voor je bedrijf om zichtbaar te zijn op het platform.

Om je een overzichtelijk beeld te geven van het advertentieplatform van Reddit, hebben we een visueel model gemaakt. Hier vind je ook verschillende campagnedoelstellingen en type advertentie mogelijkheden.

Reddit mogelijkheden

Bron: Orangedotcom

Advertising met enkele beperkingen

Het is goed om te weten dat het adverteren op Reddit, met name in gebieden buiten de Verenigde Staten, vrij nieuw is. Dit betekent dat er nog weinig bedrijven actief zijn op het platform en dit eigenlijk nog in de kinderschoenen staat. Dit is ook terug te zien in de advertentie omgeving van Reddit en de targeting mogelijkheden om je gewenste doelgroep te bereiken. Dit houdt in dat er een aantal beperkingen zijn binnen het platform waar je rekening mee moet houden.

Reddit heeft in onze ogen nog een drietal tekortkomingen. Je hoeft het platform hiermee niet direct af te schrijven, maar het is goed om hier rekening mee te houden wanneer je aan de slag gaat:

1. Conversietracking

Ten eerste moet je een beetje creatief zijn als het gaat om conversietracking. Het is mogelijk om de attributie periode in te stellen tot 28-klik en 28-weergaven om conversies te meten. De conversiepunten zijn gemakkelijk in te regelen met Google Tag Manager (GTM). Er is binnen GTM een template beschikbaar voor het implementeren van Reddit conversies. Helaas ben je beperkt met het instellen van verschillende conversies. Er zijn een zevental, over het algemeen bekende, conversies waar je uit kan kiezen (pageview, contentview, add to cart, lead etc.). Je kunt de naamgeving van deze conversies niet aanpassen, maar wel de voorwaarden hoe ze worden getriggerd met GTM. Zo kun je bij de conversie ‘lead’ de voorwaarden meegeven dat er bijvoorbeeld een aanvraag is gedaan om klant te worden.

Het nadeel dat zich uiteindelijk voordoet is dat je beperkt bent tot maximaal 7 verschillende conversies binnen Reddit. Het is mogelijk om een standaard conversie van Reddit met GTM op verschillende voorwaardes te laten vuren. Echter, dit zal er voor zorgen dat je minder goed in staat bent om de waarde van individuele conversies te beoordelen. Net als bij andere sociale platformen zal Reddit niet direct leiden tot last-click conversies.

2. Leeftijdssegmentatie

Ten tweede, met het instellen van je campagnes is het (nog) niet mogelijk om leeftijdssegmentatie toe te passen. Dit kan lastig zijn als je bijvoorbeeld een jonge doelgroep wilt bereiken. Ondanks de beperkte leeftijdssegmentatie is er wel data beschikbaar vanuit Reddit, wat inzicht geeft in wie je kunt bereiken.

3. Remarketing

Tot slot is het ook nog niet mogelijk om remarketing doelgroepen in te zetten op Reddit. De conversiepixel kan wel worden geplaatst op alle pagina’s, maar er kunnen nog geen doelgroepen op basis van specifieke URL worden gemaakt.

Het goede nieuws is dat, volgens onze accountmanager bij Reddit, er in Q3 van 2020 nieuwe ontwikkelingen worden uitgerold voor het Reddit advertentieplatform. Reddit gaat extra demografische targeting opties toevoegen en je kunt binnenkort ook gebruik gaan maken van remarketing. Of het meten van verschillende conversiepunten ook wordt verbeterd, is niet duidelijk.

Do’s and Dont’s

  • Reddit is niet het kanaal om puur sales gericht producten of diensten aan de man te brengen. Wat gewaardeerd wordt, is als er meer inhoudelijk content wordt gepubliceerd. Denk aan video’s of interessante artikelen. Een platte advertentie met “Shop nu de nieuwe collectie” zal niet goed presteren en kan zelf averechts werken.
  • Redditors zijn veelal tech-savy. Het is dus goed om je af te vragen of je product of dienst hierop aansluit. Daarentegen zijn er wel ontelbaar veel subreddits die relevant kunnen zijn voor je bedrijf. Houdt wel rekening met de doelgroepinzichten van Reddit, om te bepalen of je een entree wilt maken op het forum.
  • Bij het aanmaken van een campagne kun je ervoor kiezen om commentaar in/uit te schakelen. Ons advies hierin is om deze functionaliteit altijd uit te laten. Redditors voelen zich toch redelijk anoniem op het platform, waardoor ze soms hele ongepaste en botte opmerkingen zullen achterlaten op de advertenties. Voel je vrij om hier mee te testen, maar wees gewaarschuwd.
  • Analyseer de kwaliteit van je bezoek in Google Analytics. Hoe volstaat dit ten opzichte van de andere kanalen die worden ingezet? Hoe gedraagt een gemiddelde bezoeker vanaf Reddit zich op de website? Een heel interessante feature binnen het platform is dat je per interesse en/of subreddit die je target op microniveau de verschillende metrics kan analyseren. Je kan precies zien welke subreddit het meest bijdraagt aan weergaven, klikken en conversies.
  • Test met verschillende content. Ja, dit is een cliché maar daarom ook waar. De eerste stap zou zijn om foto’s en video’s tegen elkaar af te zetten. Wat zorgt voor meer engagement, verkeer en uiteindelijke conversie? Wat een ontzettend interessante test is, die tot nu toe positieve resultaten heeft laten zien, is het ‘personaliseren van de advertentietekst’. Dit klinkt diepgaander dan het is: wat goed werkt is door de doelgroep persoonlijk aan te spreken met bijvoorbeeld “Hé Programmer, altijd al willen weten hoe jouw hersenen werken? Maak vrijblijvend onze test en kom erachter hoe je cognitieve functie werken van je hersenen”.
  • Laat je niet afschrikken door lage click-through-ratio’s. Reddit levert makkelijk advertenties uit tegen een lage prijs. De benchmark voor een gezonde CTR ligt rond de 0,25% per interessegroep of subreddit.

Reddit

Wanneer het interessant wordt

Houdt kortom rekening met de targeting opties van Reddit en wat op dit moment nog beperkingen zijn binnen het advertentieplatform. De actieve doelgroep is voornamelijk de jonge man en over het algemeen wat meer technisch onderbouwd. Met deze gegevens weet je van tevoren welke doelgroepen je voornamelijk zal bereiken en wat hun interesses kunnen zijn.

Bepaal voor jezelf of je deze doelgroep warm kan maken voor een interessante webinar of laat ze alvast kennismaken met je bedrijf door een inhoudelijk artikel te delen of met een inspirerende video kennis te laten maken. Bijvoorbeeld met als doel een eerste zaadje te planten, zodat ze later bij jou aan de slag gaan als werknemer.

Verwacht geen keiharde sales te kunnen draaien op Reddit, maar kies voor softe conversiepunten om gegevens af te vangen die je kan verwerken in je marketing funnel.

Meer lezen?

  • Wil je meer weten over onze werkwijze van Social? Lees het hier op onze site.
  • Over andere platformen lezen? Lees bijvoorbeeld in onze blogs hoe je TikTok of Spotify in zet binnen je marketing.

Ben jij benieuwd of Reddit Advertising bij jouw organisatie past? En zou jij hier graag ondersteuning in willen? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op, of mail direct met matthijs@orangedotcom.nl

Reddit advertising inzetten binnen je marketing?