Blog

Het nut van interne links

Wanneer je op het internet surft, kom je ze geheid tegen: interne links. Interne links zijn vaak van die gekleurde linkteksten die aangeven wat je kunt vinden op de pagina waarnaar het verwijst. Ze zijn verdomd handig om bezoekers binnen de website te laten navigeren, maar dat niet alleen. Interne links zijn ook erg nuttig om andere redenen. Benieuwd wat interne links zijn, waarom het slim is om interne links te gebruiken en hoe je ze gebruikt? Dit lees je hier.

interne link structuur

Wat zijn interne links?

Interne links zijn links die verwijzen naar een andere pagina binnen hetzelfde domein. Bij interne links gaat het om de manier waarop jouw webpagina’s onderling met elkaar linken. De links kunnen in het menu staan, in de footer of in de body van de tekst. In de body van de tekst herken je ze vaak doordat ze gekleurd en onderstreept zijn.

Interne links staan haaks op externe links. Interne links blijven binnen hetzelfde domein, terwijl externe links naar andere websites verwijzen. Voor interne links is het verstandig om de verwijzende pagina in dezelfde tab te openen, terwijl dat voor externe links juist niet handig is. Externe links wil je juist openen in een nieuw tabblad. Dit zodat je eigen website ook altijd in beeld blijft in de andere tab.

Waarom gebruik je interne links?

Zoals benoemd zijn interne links handig voor je bezoekers, omdat ze daarmee gemakkelijk kunnen navigeren binnen de website. Het werkt gebruiksvriendelijk en daarbij zorgt het ervoor dat bezoekers niet meteen afhaken (bouncen). De gebruikersstatistieken die je kunt volgen in Google Analytics worden hiermee verbeterd.

Daarnaast is er nog een hele belangrijke reden om gebruik te maken van interne links. Interne links zijn namelijk ook verdomd handig voor zoekmachine optimalisatie. Door het gebruik van interne links, kunnen pagina’s op de website goed gevonden worden door zoekmachine spiders. Google krijgt hiermee een goed idee van de structuur van de website en ziet hiermee snel welke pagina’s het belangrijkst zijn op je website.

interne links voorbeeld

Bron: Yoast.com

Hoe ziet Google snel wat de belangrijke pagina’s van je website zijn? Met iedere interne link geef je linkwaarde (in SEO termen: linkjuice) mee naar de verwezen pagina. Plat gezegd maak je pagina’s met meer interne links belangrijker dan pagina’s met minder interne links. Hierdoor kan Google deze pagina’s ook als belangrijker gaan zien en ze daarmee eerder tonen in de zoekresultaten.

Structureer je website

De manier waarop je je website structureert is van belang voor de zichtbaarheid van je website. De homepage bevat de meeste linkwaarde van iedere website. Van daaruit verdeelt de homepage zijn linkwaarde over de pagina’s waar het naartoe linkt (menu, footer en tekstlinks). Iedere pagina krijgt dus een deel. Deze pagina’s geven op zichzelf weer linkwaarde door aan de pagina’s waarnaar zij verwijzen enzovoort. Door te weten hoe de linkwaarde over je webpagina’s wordt verdeeld, kun je zelf beter bepalen welke locatie de pagina’s op je website moeten hebben.

Je wilt dus het liefst je meest belangrijke pagina’s op de homepage plaatsen en dan voornamelijk in het menu of in de footer, aangezien deze elementen ook op iedere andere pagina terugkomen. Hierbij zijn er wel twee kanttekeningen:

  1. Je moet nu niet als een malle alle pagina’s die je hebt een interne link geven op de homepage. Dan verdeelt de homepage zijn linkwaarde over een stuk meer pagina’s en krijgt iedere pagina evenveel waarde. Deze waarde is dan een stuk minder dan de waarde wanneer voor een selecte groep pagina’s was gekozen. Voor Google is het ook direct minder duidelijk wat nou echt de belangrijke pagina’s op je website zijn. Zorg dus voor een goede balans.
  1. Je denkt misschien dat het loont als je op de homepage bijvoorbeeld 3x naar dezelfde belangrijke pagina verwijst. Je hebt dan namelijk 3 extra interne links. Dat werkt echter niet zo. Wanneer je 3x dezelfde pagina op de homepage plaatst, geeft de homepage slechts 1x linkwaarde door naar de betreffende pagina. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Interne links in de tekst verwerken: hoe?

Je kunt gemakkelijk interne links in de tekst verwerken. Hoe pak je het aan?

Wij raden je aan om allereerst gewoon de SEO tekst te gaan schrijven met de pagina’s van je website in je hoofd. Dan komt de tekst het meest natuurlijk over. Daarna is het verstandig om te kijken waar in de tekst interne links kunnen worden toegevoegd. The best practice is dat deze interne link achter een woord in de tekst geplaatst wordt. Voorbeeld: je wilt naar de contactpagina verwijzen in de tekst. Dan is het slim om de interne link achter het woord “contact” of een soortgelijk woord te plaatsen in plaats van achter een nietszeggend woord als “klik hier”. Dit is slim, omdat het woord dan meteen het onderwerp van de betreffende pagina meegeeft. Zowel bezoekers als zoekmachines worden hier blij van. Ze snappen beter waar de pagina over gaat en kunnen de pagina daarmee sneller tonen bij relevante zoektermen. Hoe relevanter dus, hoe beter!

voorbeeld interne links in tekst

Voorbeeld interne links in de tekst

Ga aan de slag met interne links

Na het lezen van dit blog ben je hopelijk meer op de hoogte van het nut van interne links en het gebruik ervan. Interne links kunnen er echt voor zorgen dat de rankings en het websiteverkeer gaan stijgen. Wie wil dat nou niet? Ga dus lekker aan de slag met interne links. Wil je toch graag hulp bij het opzetten van de juiste websitestructuur en het gebruik van interne links? Dat kan natuurlijk! Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste zichtbaarheid behalen?