Dashboard

Blog

Online dashboard voor zoekmachine marketing

Dashboard

Reporting Dashboard

Online dashboard; real-time en op maat

Meten is weten. Rapportages zijn dan ook essentieel voor het monitoren en verbeteren van je online marketing en zoekmachine marketing activiteiten. Toch blijven de meeste online marketing rapportages vrij generiek en zelden wordt er ingespeeld op specifieke wensen. Dit zorgt er voor dat rapportages niet altijd goed gelezen worden door adverteerders en dat waardevolle informatie, inzichten en trends verborgen blijven.

Google Analytics instellen

Het begint bij het instellen van een meetsysteem. Voor veel websites biedt Google Analytics een goede oplossing. Met Google Analytics kun je de website gedrag en –bezoek zeer nauwkeurig meten. Welke kanalen hebben invloed gehad op kopers? Hoe werken marketing kanalen samen? Waar verlaten bezoekers een website? Hoeveel mensen bekijken een website via tablet en smartphone? In Google Analytics kun je ook doelen instellen. Hiermee worden conversies nauwkeurig gemeten. Voorbeelden hiervan zijn verkopen, omzet, nieuwsbrief inschrijvingen en nieuwe accounts. Het goed instellen van Google Analytics is de basis voor het goed bijhouden en analyseren van de website zelf en online marketing activiteiten.

Google Analytics dashboards

Zelfs binnen Google Analytics bestaat de mogelijkheid om eigen rapportages te maken. Dat kan met behulp van de zogenoemde custom dashboards. Het doel hiervan is om snel en overzichtelijk inzicht en overzicht te krijgen van alle sitedata. Puur voor websitedata is dit dan ook een goede oplossing. Wel je meer verschillende databronnen samenvoegen dan loop je als adverteerder al snel tegen beperkingen op.

Online dashboard

dashboard grafiekDit is een van de redenen dat Orangedotcom de afgelopen tijd veel heeft geïnvesteerd in een nieuwe rapportage tool. Een rapportage in de vorm van een online dashboard. Essentieel hierbij is dat de online dashboards 24/7 online staan, realtime data bevatten en dat de rapporten specifiek op maat van de adverteerder kunnen worden ingericht. In plaats van lange documenten in word, excel, powerpoint en pdf, wilden we terug naar een simpele, overzichtelijk en visuele rapportage. Een rapportage die makkelijk te delen is binnen de organisatie en die op alle apparaten goed zichtbaar is. Verder is het o.a. ook mogelijk om data te zien van voorgaande maanden, het verschil te zien met zowel de vorige maand als voorgaand jaar en notities toe te voegen bij elke onderdeel of widget.

Rapportage op maat

Belangrijk is dat de rapportages specifiek kunnen inrichten op de wensen van adverteerders. Naast het importeren van data uit Google Analytics is het bijvoorbeeld ook mogelijk om Google Adwords data, Sitecatalyst data, Doubleclick data, Bing data, Social Media data en call tracking data te importeren. Zelfs een eigen data bron kan worden opgenomen in de dashboards.

Veiligheid

Website- en overige data moet veilig zijn en moet altijd vertrouwelijk behandeld worden. Het is dan ook cruciaal dat de dashboards niet zomaar gezien kunnen worden. Veiligheid is voor veel adverteerders dan ook iets waar rekening mee gehouden moet worden. Daarom is hier bij de ontwikkeling van de online dashboards extra aandacht aan besteedt.

Orangedotcom heeft daarom gekozen voor een systeem dat gebruik maakt van zwaar gecodeerde links. Hierdoor zijn de URL’s goed beveiligd. Dit is hetzelfde ‘encryption algorithm’ waar Google en Facebook gebruik van maken bij het delen van documenten. Tot slot is het ook mogelijk om de toegang en zichtbaarheid van bepaalde IP-adressen uit te sluiten.

Uiteraard is het zaak eerst goed te kijken naar belangrijke onderdelen, zoals doelen meetbaar maken, KPI’s afstemmen en data interpreteren. In combinatie met voorgaande voorbeelden hiervan zal een heldere rapportage ook echt inzicht geven en bijdragen leveren aan het verbeteren van de online marketing resultaten.

Online dashboarding

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?