Blog

Het opzetten van een goede Spotify campagne

Het aantal gebruikers van Spotify is de afgelopen jaren flink toegenomen. Hiermee is advertising steeds interessanter en hierin zijn ook meerdere mogelijkheden. Lees in deze blog hoe in drie stappen een goede Spotify campagne op te zetten is, inclusief best practices.

Geschreven door Nils Gerritsen

De manier waarop mensen naar muziek luisteren is sterk veranderd. Met de opkomst van apps & websites, is het mogelijk geworden om zelf te bepalen wat voor muziek je wilt luisteren en vooral ook wanneer. Er is dan ook een verschuiving te zien van het gebruik van radio naar online streamingdiensten. Dit laatste biedt kansen omdat hierdoor targeting mogelijkheden een stuk uitgebreider zijn.

Wat is Spotify?

Mocht je het gemist hebben: Spotify is een online streamingdienst waarmee je toegang krijgt tot miljoenen nummers van artiesten over de hele wereld. Bij een gratis account krijgen gebruikers tussen het luisteren door advertenties te zien/horen. De streaming-service biedt gebruikers middels een betaald abonnement de mogelijkheid om de advertenties op het platform te omzeilen.

Waarom Spotify onmisbaar is voor jouw online marketing strategie

“Met Spotify vertel je jouw verhaal aan miljoenen gebruikers wereldwijd.”

Met zo’n 271 miljoen maandelijkse gebruikers is Spotify het grootste en bekendste streaming-platform van dit moment. Ongeveer 150 miljoen gebruikers daarvan hebben een gratis account. 50% van de gebruikers is jonger dan 24 jaar. Hierdoor leent dit platform zich uitstekend om een jong publiek te bereiken. Met een gemiddelde luistertijd van 2 uur per dag en uitgebreide targeting mogelijkheden, mag dit platform niet over het hoofd gezien worden.

Stappenplan campagne Spotify

Een goede Spotify campagne opzetten? Wij laten graag zien hoe onze specialisten dit aanpakken.

1. Campagnedoelstelling

Voorafgaand aan de campagne setup is het belangrijk om KPI’s op te stellen. Normaliter doen onze specialisten dat altijd in samenspraak met de klant. Denk hierbij onder meer aan unieke weergave, vertoningen, klikken en conversies.

Bij het opstellen van de campagne is het belangrijk om te bepalen voor wie de advertenties bedoeld zijn. Spotify geeft je namelijk de mogelijkheid om te kiezen uit twee type doelstellingen:

  •   Muziek gerelateerd; promotie van een artiest of concert
  •   Niet muziek gerelateerd; promotie eigen bedrijf etc.

Spotify is erg geschikt voor de promotie van een muziekevenement, denk aan een festival, concert of clubavond. Dit heeft veelal te maken met de mogelijkheid om te adverteren op type genres en afspeellijsten. Daarnaast biedt Spotify een uitgebreide demografische targeting. Dit maakt dat ook niet muziek gerelateerde campagnedoelstellingen goed presteren.

2. Targeting

Bij het opzetten van de campagne is het belangrijk om met af te stemmen wie de doelgroep is die je wilt bereiken. We brengen dat dus het liefst zo goed mogelijk in kaart voorafgaand aan de campagne. Op basis van deze inzichten wordt de campagne ingericht. Om een idee te geven van de mogelijkheden:

  • Op basis van interesses;
  • Locatie;
  • Type genre (muziek gerelateerde campagnedoelstellingen);
  • Fanbase (muziek gerelateerde campagnedoelstellingen);
  • Real-time contextueel;
  • Tijd van de dag.

3. Advertentie type

Binnen Spotify zijn er verschillende advertentieformaten die gebruikt kunnen worden om impact te maken op je doelgroep. Bij het opzetten van een campagne heb je keuze uit de volgende mogelijkheden:

Audio

Middels Spotify Ad Studio, kunnen bedrijven en adverteerders hun eigen audiofragment maken en uploaden. Alle Spotify aankondigingen worden afgespeeld tussen de nummers door. Daarnaast kun je met audio, naast de traditionele devices (mobiel, desktop en tablet), ook op de televisie inkopen. Tijdens het afspelen van de audio (15-30 seconde), zie je in het programma een afbeelding waar je op kunt klikken. De interactie tussen deze twee is wat de Spotify-audioadvertentie anders maakt dan een gebruikelijke audiospot.

Als je behoefte hebt aan een uitgebreide campagne, dan zou je als aanvulling op je audio ook onderstaande ad-formats kunnen inzetten.

Video

Binnen video advertising op Spotify zijn er twee type te onderscheiden:

1. Take-over video

Dit format bestaat uit een spot met geïntegreerd display uiting. Het wordt uitgezonden tijdens de reclameblokken tussen de liedjes in muzikale sessies. Het voordeel is dat alleen volledige uitingen gefactureerd worden.

 2. Sponsored sessions

Met sponsored sessions, geeft Spotify adverteerders de mogelijkheid om via dit kanaal aan branding te doen. Dit type ad-format, biedt het publiek de mogelijkheid om 30 minuten lang ononderbroken te luisteren naar muziek en/of podcasts in ruil voor het bekijken van de video van het merk. Gebruikers ontvangen de aanbieding voor gesponsorde sessies alleen van het merk bij het openen van de app.

Display

De display advertenties op Spotify zijn min of meer dezelfde als die je van andere platformen gewend bent. Over het algemeen worden de advertenties bovenaan de Spotify-browser weergegeven bij het openen van de app of tijdens het luisteren van muziek. Binnen Spotify zijn er drie soorten display advertenties te onderscheiden:

  1. Homepage take-over: de totale lay-out wordt getransformeerd naar een specifiek merk;
  2. Mega banner: dit is het type advertentie dat hierboven wordt weergegeven. Het begint meestal met een deel van het scherm en eindigt onderaan;
  3. Overlay: creëert maximale brand impact door de advertentie op het volledige scherm van de gebruiker te tonen. De overlay blijft zichtbaar totdat er interactie hiermee is geweest of de 30 seconden zijn verstreken.

Bij de keuze van het type advertentie is het goed om rekening te houden met het product/de service die wordt gepromoot. Zo is het bijvoorbeeld aannemelijker om gebruik te maken van een video/display advertentie bij de promotie van producten dan bij een bepaalde service.

Best Practices

  • Zorg voor een duidelijke call to action. Dit zal ervoor zorgen dat je tot circa 3 keer meer klikken krijgt;
  • Gebruik meerdere Spotify-advertentie indelingen per campagne om een doelgroep te targeten. Dit zorgt ervoor dat je goed kan A/B testen welk format het beste werkt;
  • Timing is belangrijk: plan je campagne set-up altijd twee dagen voor de startdatum. Zo houd je rekening met eventuele uitloop als je campagnes beoordeeld worden door Spotify.

Hoe Orangedotcom je kan helpen

Aan de hand van bovenstaande stappen is een goede Spotify campagne op te zetten. Wil je écht alles uit je campagne halen, denken we graag met je mee. Bij Orangedotcom werken we dag in dag uit aan het opzetten van slimme campagnes voor verschillende kanalen en doeleinden. Naast het opzetten en monitoren van winstgevende campagnes, denken onze specialisten mee in de online strategie en het bepalen van doelstellingen, binnen het kanaal en verder. Door samenwerking met ervaren partners zijn we in staat om veel taken uit handen te nemen, zo ook de media creatie. Wil je meer lezen over onze werkwijze, kijk dan bijvoorbeeld bij onze aanpak van social advertising.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op of stuur een bericht naar nils@orangedotcom.nl

Spotify inzetten voor jouw marketingdoelen?