Digital paying

Blog

5 redenen om in 2015 gebruik te maken van PPC

Digital paying

Bedrijven in verschillende branches maken gebruik van pay-per-click (PPC) om verschillende redenen. Veel bedrijven hebben hun omzet en/ of website bezoekers verhoogd door PPC te gebruiken. Ben jij nog niet overtuigd van het succes? In dit artikel lees je 5 redenen waarom je PPC in 2015 zou moeten toepassen.

artikel

Kom je als bedrijf op de eerste pagina van Google terecht? Dan kan je ervan uitgaan dat er meer bezoekers op jouw website terecht komen. De concurrentie bij de organische zoekresultaten is dan ook groot, wat er toe leidt dat de ranking van websites regelmatig wisselt. In dit geval kan PPC een uitkomst bieden. PPC biedt ook de mogelijkheid om op de eerste pagina van de zoekresultaten terecht te komen. Wanneer je als bedrijf zowel SEO als PPC toepast, kan dat leiden tot een groot aantal (nieuwe) bezoekers op jouw website. Wanneer jij als bedrijf geen SEO, PPC of geen van beide toepast, dien je er wel rekening mee te houden dat de concurrentie dat waarschijnlijk wel doet. Hierdoor is de kans vrij groot dat de concurrentie het merendeel van de potentiële klanten binnenkrijgt en bedient.

Voor bedrijven is PPC belangrijk en zorgt het voor meer omzet

PPC is om verschillende redenen een kanaal dat je in 2015 moet overwegen.

Als eerste, is PPC een goede aansluiting op de SEO werkzaamheden die je al uitvoert. In de meeste gevallen heeft PPC een positieve impact op de organische zoekresultaten.

artikel1Een andere reden is dat veel andere bedrijven PPC wel toepassen. Wanneer dit jouw concurrenten betreft zal het merendeel van de potentiële bezoekers de concurrentie eerst bezoeken. De concurrentie ziet dus door PPC haar omzet stijgen.

De afbeelding links is afkomstig uit een rapport van de Interactive Advertising Bureau (IAB). De IAB deed onderzoek naar de verschillende kanalen van internet adverteren. Zoals uit de afbeelding is af te lezen kwam in het eerste half jaar van 2014 zo’n 30% van de omzet uit zoekadvertenties.

5 redenen waarom je PPC zou moeten toepassen

1. Je betaalt alleen wanneer een bezoeker op jouw advertentie klikt

Het grootste voordeel van PPC ten opzichte van andere marketing kanalen is dat je precies weet waar je geld heen gaat. Bij PPC betaal je alleen wanneer iemand op jouw advertentie klikt. Het verschil tussen PPC en traditioneel adverteren, is dat bij het laatste je een X bedrag betaald. Hoeveel potentiële klanten de advertentie lezen weet je alleen niet.

2.Je bepaalt zelf het budget

Bij PPC kan je zelf het budget bepalen en kan je ook een dag limiet opstellen. Zowel het budget als de dag limiet kan je later aanpassen. Welk resultaat je behaald met jouw budget hangt af van verschillende dingen. De prijs van een zoekwoord wordt bepaald op basis van de concurrentie op dat zoekwoord. Hoe meer concurrentie hoe hoger de prijs. Bij het zoekwoord ‘telefoons’ is de concurrentie groter dan bij de zoekwoorden ‘telefoons Amsterdam’. De prijs voor het zoekwoord ‘telefoons’ zal dan ook hoger liggen wat vraagt om een groter budget.

3. Bereiken van klanten op het juiste moment met de juiste advertentie

PPC kan toegepast worden om een consument op een bepaalde plaats en op een specifiek moment van de dag met de juiste advertentie te benaderen. PPC biedt de mogelijkheid de locatie te bepalen van de consument die op de advertentie klikt. Het biedt ook de mogelijk te bepalen hoe de advertentie weergegeven moet worden en of dit op mobiel, tablet of desktop moet gebeuren. Kortom, PPC biedt de mogelijkheid de consument de juiste boodschap op het juiste moment te leveren.

4. PPC resultaten zijn snel en duidelijk zichtbaar

SEO werkzaamheden zijn belangrijk voor de lange termijn marketing strategie van jouw website. Het nadeel van SEO ten opzichte van PPC is dat het vaak lang duurt voor de ROI berekend kan worden. Bij PPC kan het resultaat van een campagne (zoals aantal bezoekers en conversies) vaak al de dag erna bekeken worden.  

5. PPC data kan gebruikt worden bij de andere marketing kanalen

Wanneer je wil weten welk zoekwoord of zoekwoorden goed converteren met SEO, kan PPC uitkomst bieden. Met PPC kan je het succes meten van zoekwoorden. Verder kan je met nieuwe producten of diensten ook meten of er vraag naar is en wat de reacties zijn.

3 zaken waar je op moet letten wanneer je PPC toepast

1. PPC is niet eenvoudig

Een goede toepassing van PPC vraagt om de benodigde kennis en ervaring. Het is dan ook van belang dat je PPC werkzaamheden laat uitvoeren door een professional. Dit kan een bedrijf zijn die je hiervoor inhuurt of een interne medewerker die over de benodigde kennis beschikt. Pas wel op voor werknemers en/ of bedrijven die onrealistische resultaten beloven en die niet uitleggen wat de impact van de resultaten op jouw bedrijfsdoelen zijn.

2. Goede samenwerking is noodzakelijk

Voor een goede PPC strategie is samenwerking noodzakelijk. Jij bent dé expert als het om jouw bedrijf gaat en de PPC manager is de expert op het gebied van PPC. Door samen te werken kunnen nieuwe ideeën en doelen ontstaan met betrekking tot jouw bedrijf, producten en diensten.

3. PPC is constant

Bij een goede toepassing van PPC investeer je geld en heb je een goede ROI. Wanneer jouw bedrijf groeit, zal PPC nog steeds zorgen voor omzet. PPC is een goed ondersteunend systeem in jouw bedrijf. Bij het lanceren van een nieuwe website, een nieuw product of re-branding kan PPC jouw helpen. Het is dan ook van belang een PPC manager te zoeken die voor de lange termijn kan helpen met het laten groeien van jouw bedrijf.

Kortom, PPC is een kanaal om te testen in 2015. Er zijn goede kansen dat het ook voor jouw bedrijf succesvol is!

Zoekmachine adverteren

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?