Desktop

Blog

Bereken de ROI van je SEO strategie in 3 stappen

Desktop

We zien regelmatig dat bedrijven huiverig zijn om te investeren in een gedegen zoekmachine optimalisatie strategie. Vaak omdat zij hun blik op de korte termijn hebben gericht en SEO vooral wordt zien als kostenpost in plaats van als investering. Om dat te weerleggen lees je in dit artikel hoe je gemakkelijk de ROI van een SEO strategie kunt berekenen in 3 stappen en hebben we een rekentool toegevoegd waarmee je direct aan de slag kunt.

Desktop

Geschreven door Mike Morret.

Een website met een hogere ranking in de zoekmachines is een website die meer verkeer genereert. Bovendien is de kans groot dat, als de website meer bezoekers genereert en beschikt over de juiste conversie optimalisaties technieken, dit kan leiden tot het behalen van de gestelde conversie doelstellingen. Met andere woorden: met een goed uitgewerkte SEO strategie ben je in staat om mooie resultaten te boeken.

Investeren in je merk is cruciaal voor lange termijn groei. Dit kan door een gedegen contentmarketing aanpak, branding gerichte campagnes te voeren maar ook door een gedegen aanpak van SEO. Dit kan natuurlijk prima samen gaan met een meer performance gerichte aanpak binnen bijvoorbeeld SEA. Recent schreven we bijvoorbeeld over de synergie van SEO en SEA. Aan het einde van dit artikel krijg je toegang tot  bonusmateriaal dat je zal helpen om meer inzicht te krijgen in het rendement van je SEO campagne. 

Stap 1: Verzamel al je conversie data

Zonder betrouwbare data is het moeilijk om de ROI van een SEO strategie in te schatten. Het eerste wat je moet doen is een tool als Google Analytics gebruiken en je account configureren om waardevolle gegevens te verzamelen. Heb je Google Analytics nog niet ingesteld? Lees dan ons blog over de optimale inrichting van je Google Analytics account.

De volgende gegevens zijn van belang zijn om de ROI van je SEO campagne te analyseren:

  • Het aantal websitebezoekers;
  • de conversieratio;
  • het aantal transacties;
  • de gemiddelde orderwaarde per transactie;
  • De omzet;

Als je dit opzoekt, gebruik dan een periode van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden. Hierdoor krijg je een goed beeld dat niet erg vertekend is door bijvoorbeeld een kortlopende actiecampagne.

Omgaan met Google Analytics doelen

Hoewel het vrij eenvoudig is om de omzet van een e-commerce website te bepalen, is het moeilijker om de waarde van een inschrijving op een nieuwsbrief of de opening van een bankrekening in te schatten. Echter, hebben sommige websites maar één doel; het genereren van leads.

Voor het berekenen van de ROI van een SEO aanpak op een website waar geen echte transacties plaatsvinden, is het essentieel om te bepalen hoeveel de “acties” die door de websitegebruikers worden uitgevoerd, waard zijn. In het onderstaande voorbeeld leggen we uit hoe dat moet. 

Voorbeeldberekening van een doel: een nieuwsbrief inschrijving

Hoe bepaal je de waarde van een inschrijving op je nieuwsbrief? 

Bepaal eerst hoeveel bezoekers zich elke maand inschrijven (zeg 100) en vervolgens hoeveel van degenen die zich hebben ingeschreven gebruik hebben gemaakt van jouw diensten (zeg 2). Vervolgens kun je de conversieratio van jouw nieuwsbrief berekenen: 2/100 = 2%.

Stel dat elke nieuwe klant die dankzij de nieuwsbrief wordt binnengehaald €800,- heeft uitgegeven. Je hebt dan €800,- x 2 = € 1.600,- verdient.
Om de waarde van de inschrijving op je nieuwsbrief te bepalen, hoef je alleen maar jouw inkomsten te delen door het aantal abonnees: € 1.600,- / 100 = € 1,600. Zo kun je dus makkelijk bepalen wat een nieuwsbrief inschrijving voor jouw bedrijf waard is. 

Nieuwe functie Google Ads voor zoekwoorden

Stap 2: Analyseer de data

Om een goed beeld te krijgen van de ROI van een SEO campagne, is het belangrijk de data voor een langere tijd te verzamelen. Het duurt vaak een paar weken of zelfs maanden voordat de SEO inspanningen werkelijk tot uiting komen, zowel wat betreft de groei in verkeer als de conversies. Vaak nemen we 100 dagen of 3 maanden als uitgangspunt voor wanneer we de balans opmaken. Dus ben je in Q1 actief bezig geweest met SEO, dan kun je in Q3 bepalen wat dit heeft opgeleverd. 

Ben je eenmaal drie maanden verder, dan haal je de conversiegegevens op van jouw website en begin je met de analyse van de cijfers. Probeer met name te kijken naar de omzet die wordt gegenereerd door het organisch verkeer, aangezien dit de belangrijkste impact van SEO is.

Door het Google Analytics conversierapport te openen, heb je nu de mogelijkheid om de waarde van de door jou gecreëerde doelen te bekijken. Je krijgt dan het bedrag aan inkomsten dat door elk kanaal wordt gegenereerd zoals: organische zoekresultaten, sociale netwerken, betaalde advertenties enzovoort. Vergelijk deze waarden met de investering die je in dezelfde periode aan je SEO strategie hebt besteedt. Hierdoor kan je alvast een eerste idee krijgen van je rendement op je investering.

Google Analytics

Stap 3: Het berekenen van de ROI

Met alle informatie op een rij gaan we rekenen.

ROI van een contentstrategie

Een goede contentstrategie is een belangrijk onderdeel van je algemene SEO strategie. We schreven hier meer over in dit artikel.  De ROI van contentmarketing is moeilijk te berekenen omdat campagnes zich over maanden kunnen uitstrekken en het genereren van leads hierdoor ook over langere periode zal plaatsvinden. Bepaal eerst welke periode je wilt analyseren. Is het 6 maanden? 1 jaar 2 jaar of langer? 

Om de ROI van je SEO campagne te kunnen bepalen, kun je je de volgende formule gebruiken: 

ROI = (LTV / CPC) – 1

ROI = Return On Investment ofwel rendement op investering

LTV = Lifetime Value Customer ofwel levenslange klantwaarde is de opbrengst die een klant genereert gedurende de gehele periode dat deze klant is. 

CPA = Cost Per Acquisition ofwel kosten per acquisitie is het gemiddeld bedrag dat het heeft gekost om 1 conversie te behalen. 

Investering

Om te beginnen moet je de kosten van je investering in kaart brengen. Tel de kosten op voor elke stap in het creëren, lanceren en rapporteren van jouw campagne.

Bijvoorbeeld: 

  • € 1.500,- voor website audit
  • € 1.000,- voor 4 teksten voor landingspagina’s
  • €   500,- voor zoekmachine optimalisatie + rapportage

De totale investering voor jouw contentmarketing plan is dus € 3.000,-.

Vergeet ook niet de kosten per uur mee te rekenen van al je medewerkers of partners die bij de campagne betrokken zullen zijn. Een nieuwe landingspagina met een formulier aanvraag betekent extra development uren. Die wil je ook meerekenen in het totale plaatje van jouw investering. 

Nu je de investering hebt berekent is het nu tijd om de customer lifetime value, ofwel levenslange klantwaarde, te bepalen. 

Customer Lifetime Value en CPA

Noteer het gemiddelde percentage van de leads (of downloads) die in een verkoop worden omgezet, plus wat de customer lifetime value waarde gemiddeld is.

Met andere woorden: wat is de gemiddelde winstmarge van de klant in de loop van zijn of haar relatie met jouw bedrijf?

Berekening aantal maandelijkse nieuwe klanten: 

  • Gemiddeld maandelijks verkeer campagne: 5.000
    • Bijvoorbeeld: aantal bezoekers uit organic / Google en Bing op de 4 landingspagina’s die zijn geoptimaliseerd
  • Conversieratio lead: 2%
    • 100 leads
  • Sales conversieratio (lead to sale): 2%.
  • Klanten die aan de campagne per maand worden toegeschreven: 2

Customer lifetime value berekening:

  • Gemiddeld klantencontract is € 1.500,- per jaar
  • X gemiddelde duur (3 jaar) = € 4.500,-
  • Winstmarge per klant is 15%.
  • De gemiddelde Customer lifetime value van een klant is € 675,-

Berekening SEO CPA: 

  • Totale investering’s kosten = €3.000,-
  • Totaal aantal klanten per jaar = 24
  • CPA = €125,-

ROI van SEO berekenen

Nu hebben we de benodigde cijfers berekend. Op basis van onze oorspronkelijke formule kunnen we nu ook de ROI van deze SEO-campagne berekenen:

ROI = (CLV / CPA) -1 

ROI = (675 / 125) – 1 

ROI = 440% 

De ROI na 1 jaar voor deze content marketing campagne is 440%.

Bonus

Goed gedaan! Je bent aan het einde van dit artikel gekomen, en daarom heb je een mooie bonus verdient. We hebben een Google Sheet opgezet zodat je makkelijk en snel de ROI van je SEO campagne kunt berekenen. 

Je vindt de Google Sheet “ROI Berekening SEO Campagne” hier. Maak eerst een kopie van deze template en vul de sheet in met jouw gegevens. Vervolgens laat je de formules de magic doen. 

Meer lezen?

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij helpen je graag verder! Neem contact met ons op of stuur een bericht naar mike@orangedotcom.nl