Blog

Screaming Frog: je website crawlen met de SEO spider

Weet je eigenlijk wel wat er zich allemaal binnen je website afspeelt? Enig idee hoeveel foutmeldingen er worden gegenereerd of hoeveel pagina’s je eigenlijk hebt? Dat zou je toch echt moeten weten. De SEO spider Screaming Frog gaat je hierbij helpen.

Om een idee te krijgen van hoe je website ervoor staat, moet je je website crawlen. Aan SEO doen zonder te crawlen, is als hardlopen met een blinddoek om: je kan wel wat proberen, maar je hebt geen idee waar je heen gaat. Als je blind doorholt loop je uiteindelijk onvermijdelijk keihard tegen een obstakel aan. Doe dus je blinddoek af!

Over wat je allemaal kan met Screaming Frog SEO spider zouden we een boek vol kunnen schrijven. Een blogpost met de lengte van de bijbel gaat echter wat ver. Daarom behandelen we in dit blog de meest gebruikte en meest nuttige functies. Daarmee kan je straks direct aan de slag.

Hoe Screaming Frog SEO spider werkt

Natuurlijk weet je hoe Google zich een beeld van je website vormt (lees als dat niet zo is ons artikel over crawlers). Kort gezegd verkent een programmaatje je site door links te volgen. Dit proces heet crawlen, het programmaatje heet een spider en de spider van Google heet Googlebot.

Een SEO spider doet precies hetzelfde. De Screaming Frog SEO Spider begint op de pagina waar je hem heen stuurt (meestal de homepage). Vanaf daar volgt hij alle links die hij tegenkomt er verzamelt hierbij data. Uit deze data kan jij daarna weer allerlei razend interessante conclusies trekken.

Hoe je het gebruikt

We beginnen met het crawlen van je website. Als je Screaming Frog opent zie je bovenaan de volgende balk:

Ja, het is zo simpel als het lijkt. Vul je homepage in en klik op ‘Start’.

Wacht tot de crawl 100% klaar is. Als de website erg groot is, kan je eventueel ook naar een deel van de site kijken. Dan heb je echter geen complete informatie. Het is aan te raden om in ieder geval eenmaal de site volledig te crawlen.

Vervolgens gebruik je het menu aan de zijkant, hieronder weergegeven, om informatie over verschillende SEO-elementen te zien.

In de volgende paragrafen worden de meest interessante elementen besproken en leggen we uit wat je ermee kan.

Response codes: inzicht in foutmeldingen

Onder het kopje ‘response codes’ vind je onder andere de statuscodes. Deze bestaan uit 2xx, 3xx, 4xx en 5xx codes. Screaming Frog SEO spider geeft je hier waardevolle informatie over het functioneren van je site. Dit betekenen de codes:

  • 2xx codes betekenen dat de URL succesvol is opgehaald.
  • 3xx codes (redirects) betekenen dat de bezoeker wordt doorverwezen naar een andere URL.
  • 4xx codes betekenen dat de pagina niet kan worden weergegeven. De URL is foutief of verwijderd.
  • 5xx codes betekenen dat er iets misgaat op de server. De bezoeker krijgt ook hier geen pagina te zien.

Zie je 4xx of 5xx-codes? Dan gaat er ergens iets mis. Check bij een 4xx-code of er pagina’s zijn verwijderd of er foutieve URL’s voorkomen. Meer weten? Lees ons blog over 404’s.

404

Hier gaat iets mis!

Bij 5xx-codes kan je het best contact opnemen met je systeembeheerder. Er gaat iets niet goed aan de serverkant.

3xx-codes, oftewel redirects, zijn niet heel erg. De bezoeker komt namelijk nog wel terecht waar hij moet zijn. Het kost echter wel meer tijd, niet alleen vervelend voor de bezoeker, maar ook voor Google. Die moet namelijk 2 pagina’s langs in plaats van 1 en dat kan ten koste gaan van het crawlen van andere pagina’s.

Het is daarom het beste om verwijzingen naar 3xx-pagina te veranderen naar de nieuwe URL waar de 3xx naar verwijst. Zo hoeven de gebruiker en Googlebot niet worden doorverwezen.

Titels en metabeschrijvingen: je visitekaartje in Google

Iedereen die SEO toepast weet hoe belangrijk goede titels en metabeschrijvingen zijn. Deze vormen samen de snippet: het stukje informatie wat te zien is op de zoekpagina van Google. Hieronder zie je er een van Orangedotcom:

Een opvallende en nieuwsgierig makende snippet zorgt voor meer kliks. Je wil dus zeker je titels en metabeschrijvingen optimaliseren.

Screaming Frog SEO spider geeft je inzicht in hoe je titels en metabeschrijvingen er nu uitzien. Daarbij wordt, heel handig, getoond wanneer ze te lang of erg kort zijn. Ook zie je of er dubbele tussen zitten.

Nu heb je een net overzicht van de staat van je snippets. Exporteer de lijst en maak er een projectje van om deze te optimaliseren voor je belangrijkste pagina’s.

Afbeeldingen: houd je laadsnelheid onder controle

Zonder afbeeldingen ziet je site er natuurlijk niet leuk uit. Als je niet goed oplet, kunnen te grote afbeeldingen er echter voor zorgen dat je site langzaam laadt. In Screaming Frog SEO spider zie je een mooi overzicht van alle afbeeldingen op je site. Afbeeldingen die meer dan 100kb groot zijn worden hierin netjes gegroepeerd.

Kijk eens kritisch naar de zwaarte van de afbeeldingen. Door te comprimeren of bepaalde afbeeldingen weg te laten kan je je websitesnelheid vergroten.

Iets dat je te zwaar belaadt, komt niet snel meer vooruit

Interne elementen: wordt je site goed geïndexeerd?

Het kopje ‘Internal’ in Screaming Frog SEO spider bevat alle URL’s op je website. Dit wordt onderverdeeld in verschillende soorten. Het subkopje ‘HTML’ is hierbij het belangrijkst. Dit zijn de pagina’s van je site.

In de andere kopjes gaan we dieper in op bepaalde eigenschappen van deze pagina’s. De hoeveelheid pagina’s die je volgens Screaming Frog SEO spider hebt is echter al een heel interessant gegeven. Dit zijn namelijk alle pagina’s die een crawler van je site via je homepage kan vinden.

Als je dit combineert met de URL’s uit Google Search Console heb je een zo compleet mogelijk beeld van de URL’s die je site heeft. Dit kan je weer vergelijken met de indexatiestatus (ook uit Search Console). Als blijkt dat Google minder pagina’s indexeert dan jij hebt gevonden, gaat er wellicht iets mis.

Klinkt dit allemaal als Chinees voor je? Lees dan onze handleiding voor Google Search Console.

Aan de slag met Screaming Frog

Laat de kennis die je uit deze blog hebt opgedaan niet wegzakken. Slinger Screaming Frog SEO spider direct eens aan en kijk wat je kan vinden!

Met dit artikel kan je een aardig begin maken met het identificeren van stappen die je op SEO-gebied kan maken. Als je site de belangrijkste inkomstenbron van je bedrijf is, of zelfs het hele bestaansrecht, moet je het natuurlijk grondiger aanpakken.

Orangedotcom kan je in dat geval helpen. Wij doen een uitgebreide website review en formuleren een op data gebaseerde SEO-strategie. Neem bij interesse vooral contact op!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?