Synergy

Blog

De kracht van SEA en SEO samen

Synergy

synergie SEO SEA

SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) zijn twee aparte vormen van online marketing. Maar het zijn wel twee vormen die steeds meer met elkaar te maken krijgen. Verder hebben ze gemeen dat ze allebei steeds belangrijker worden. Maar waarom worden deze vormen van online marketing eigenlijk zo vaak samen gebruikt? En hoe zorg je ervoor dat SEO en SEA elkaar versterken en elkaar niet in de weg zitten? Een belangrijk argument om SEO en SEA simultaan in te zetten is dat het gelijktijdig vertonen van een website als organisch- en betaald zoekresultaat de kans op een klik bijna verdubbelt. Dit omdat de kans dat de potentiële bezoeker klikt groter wordt naarmate de zichtbaarheid in de zoekresultaten toeneemt. In deze blogpost gaan we dieper in op het groeiende belang van zoekmachinemarketing en het synergie-effect dat kan ontstaan wanneer SEO en SEA tegelijkertijd ingezet worden. De veronderstelde synergie heeft betrekking op verschillende aspecten:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Kwaliteitsscores
  • Conversie-optimalisatie
  • Zichtbaarheid en ‘share of search’
  • Analyses en tijdbesparing

Zoekwoordenonderzoek

De eerste en allerbelangrijkste stap bij zowel SEA als SEO, is het zoekwoordonderzoek. Dit vormt uiteraard de basis. Een eerste voordeel is hiermee al benoemd, een goed zoekwoordenonderzoek is bruikbaar voor beide disciplines. Eenmaal gestart met de SEO- of SEA-campagnes, zul je al snel merken welke zoekwoorden conversies opleveren. Deze zoekwoorden kan je vervolgens weer gebruiken voor de SEA- of SEO campagnes. Wanneer het doel van de SEA-campagnes is om leads of conversies te genereren, maar bepaalde zoektermen hiermee achterlopen, kan dit nadelig zijn voor de SEA-campagnes. Dan is het wellicht beter om deze zoekwoorden enkel in te zetten voor je SEO-campagne. Anderzijds kunnen zoekwoorden die nog niet gebruikt worden in de betaalde campagnes, maar wel goed scoren op organisch vlak, ook worden geïntroduceerd in de SEA-campagnes. Zoekwoorden die op beide vlakken scoren, kunnen extra aandacht of juist minder aandacht krijgen ten opzichte van andere zoekwoorden. Op deze manier kun je effectief het budget inzetten en behoud je een goede scope. Zoek uit op welke zoekwoorden goede zoekvolumes zitten, kijk naar de concurrentie en neem de kosten mee. Maak op basis daarvan een keuze welke woorden je voor SEO en welke woorden je voor SEA gebruikt. Deze strategie kan natuurlijk altijd in de loop van de tijd worden aangepast.

Gebruikerservaring: kwaliteitsscores, bounce rates en sessieduur

De kwaliteitsscore van een advertentie bepaalt mede wat de kosten zijn van je SEA-campagnes. Hoe hoger een kwaliteitsscore is, des te lager zullen de kosten waarschijnlijk zijn. SEO kan een belangrijke rol spelen om deze kosten laag te houden. Dit heeft alles te maken met de content en met de technische aspecten van een landingspagina; belangrijke zaken waar veel SEO-specialisten aan werken. Hoe beter de gebruikservaring van de bezoeker op de pagina, des te hoger de kwaliteitsscore. Maar ook: hoe beter de gebruikservaring, des te beter de SEO resultaten. Een betere gebruikservaring leidt bijvoorbeeld tot een langere sessieduur en een lagere bouce rate, hetgeen positieve signalen zijn naar zoekmachines. Met het optimaliseren van landingspagina’s worden dus zowel SEA- als SEO resultaten verbeterd. De gebruikservaring kan op verschillende manieren geoptimaliseerd worden. Het belangrijkste is de match tussen de verwachting van de bezoeker bij de klik en de daadwerkelijke pagina. Voor SEA-campagnes is het dan ook belangrijk dat een landingspagina inhoudelijk aansluit op de advertentie (of vice versa). Een gebruiksvriendelijke landingspagina is daarnaast overzichtelijk en eenvoudig in navigatie, laadt snel, bevat duidelijke knoppen en heeft een duidelijk doel of een duidelijke call-to-action. Ook moet tekst goed leesbaar zijn, relevant zijn en moeten er belangrijke sleutelwoorden in terug komen. De bezoeker moet het idee hebben dat hij of zij op de juiste pagina is gekomen. Extra functionaliteiten als video of animatie kunnen tevens zorgen voor een extra goede user experience. Uiteraard moeten handelingen als bestellen, downloaden en invullen van formulieren soepel verlopen op een pagina.

Synergie tussen SEO en SEA

Conversie-optimalisatie

Afhankelijk van het doel, kunnen conversies bij SEA doorslaggevend zijn. Bij SEO blijven deze nog wel eens ondergeschikt aan bezoekersaantallen of rankings. In ieder geval kan de kennis vanuit SEA wel gebruikt worden om het aantal conversies vanuit SEO te optimaliseren. SEA kan namelijk soms voor SEO totaal andere inzichten bieden, net zoals omgekeerd. Pagina’s die bijvoorbeeld een oriënterend karakter hebben maar veel conversies opleveren vanuit een conversiegerichte advertentie, kunnen wellicht ook conversiegericht ingezet worden voor SEO. Een ander voorbeeld: heb je binnen AdWords advertenties die heel goed scoren en een hoge CTR hebben? Waarom zou je de beschrijving dan niet toevoegen aan de meta beschrijving van een pagina?

Verbreden zichtbaarheid en ‘share of search’

De ene zoeker is de andere niet. Waar iemand automatisch op het eerste resultaat klikt, slaat een ander juist de advertenties over. Maak daarom duidelijke keuzes om Google optimaal te benutten. Wil je met organische resultaten of met advertenties bovenaan staan, of met beide? Zichtbaarheid op beide vlakken brengt meestal veel voordelen met zich mee, die SEO en SEA afzonderlijk van elkaar niet zouden hebben. Ten eerste een bredere zichtbaarheid, waardoor meerdere soorten doorklikgedrag worden meegenomen. Hierdoor ben je voor beide type gebruikers zichtbaar (men die juist wel of niet op de advertenties klikt). Uiteraard is ook de kans eenvoudigweg groter om door te klikken bij meer resultaten, vanwege een grotere ‘share of search’. Een ander voordeel is dat de geloofwaardigheid toeneemt van jouw bedrijf of website. Psychologisch gezien worden websites die zowel zichtbaar zijn op organisch vlak als met advertenties als professioneler en relevanter beschouwd dan websites die dat niet zijn. Vanuit branding perspectief kan dit een belangrijke overweging zijn.

Analyseren en andere vormen van tijdbesparing

Zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie vragen altijd om analyses. Wat kan beter? Waarom scoort een pagina niet? Waarom heeft een advertentie een laag doorklikpercentage? Leg altijd de resultaten naast elkaar neer. Door te analyseren kun je verbanden leggen en conclusies trekken, je campagnes aanscherpen of andere keuzes maken. Resultaten kunnen beter begrepen worden en vooral ook: ze leveren meer betrouwbare informatie op. Wanneer zoekwoorden goed scoren voor zowel SEO als SEA, kan met meer zekerheid gesteld worden dat een landingspagina goed geoptimaliseerd is dan wanneer zoekwoorden slechts voor één van de twee goed scoren. Data uit bepaalde campagnes kunnen belangrijke eye-openers vormen voor vergeten zoekwoorden of pagina’s binnen respectievelijk een SEO- of SEA-campagne. Alle tijd die bovendien gestoken wordt in het analyseren met bijvoorbeeld Google Analytics kan tevens vaak voor beide disciplines gebruikt worden.

Is 1+1 dan daadwerkelijk 3?

Ja, mits SEO en SEA op een juiste manier worden ingezet en rekening houden met elkaar. Wanneer je als organisatie, bureau of zelf bezig gaat met zoekmachinemarketing, is het belangrijk om duidelijke keuzes te maken en goed te weten waarom je deze keuzes maakt. Hoe zorg je ervoor dat SEO en SEA elkaar versterken en elkaar niet tegenwerken? Wil je aan de slag met SEO of SEA en heb je vragen/hulp nodig? Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?