website review uitvoeren

Blog

Search Marketing Thursday 11 augustus 2016

website review uitvoeren

Mobile creativity_SMT
Op 11 augustus 2016 was het weer tijd voor Search Marketing Thursday. Ondanks de komkommertijd was de opkomst nog heel redelijk in het intieme café in het centrum van Utrecht. De spits werd afgebeten door Diederick Ubels van de IAB Taskforce Mobile. We nemen je mee naar de belangrijkste takeaways.

Mobile creativity

De online marketing wereld hield zijn hart vast na de aankondiging van iOS dat er standaard een adblocker op de iPhone zou komen. Wat blijkt nu, adblockers zijn nog niet zo gebruikt op mobiel. In de praktijk en met name in apps blijkt het best lastig blijkt te zijn en consumenten zijn niet bereid er veel moeite voor te doen.

 Belangrijke aandachtspunten bij mobile advertsing volgens Ubels:

  • 90% van de mensen heeft het geluid uit staan
  • Video wordt verticaal bekeken
  • De aandacht span is slechts 11 seconden

Externe data koppelen aan eigen data: welke beslissingen maak je ermee?

Als tweede sessie presenteerden TUI en Google de mogelijkheden van het gebruik van data. Een mooi voorbeeld uit de praktijk was het aanpassen van het aanbod van TUI op basis van search data trends. Zo wist de reisorganisatie al dat er veel interesse was in het voorjaar van 2016 voor bepaalde bestemmingen en zijn ze hier op gaan inkopen om zo de markt een stap voor te zijn en te profiteren van extra inkomsten.

Offline data combineren met online gedrag en search data

De laatste spreker was het meest revolutionair van het gezelschap. EDM Digital solutions maakt het mogelijk online aan offline data te koppelen. Inmiddels is over elke internetgebruiker al zoveel data beschikbaar dat het mogelijk is als iemand een website bezoekt dezelfde dag er al een folder in de brievenbus kan liggen. Er kan dus echt al HEEL VEEL, maar lang niet alles mag.

Wat EDM doet is het gebruiken van offline data en deze verbinden met online campagnes d.m.v. IP adres targeting, maar ook het rapporteren van (look a like) profielen zodat een marketeer meer over zijn doelgroep komt te weten. Dit laatste kan door bijvoorbeeld een eigen CRM bestand te koppelen aan het EDP bestand (wat bestaat uit 92% van de Nederland meer dan 200 kenmerken per profiel!).

Offline data die wel gebruikt kunnen worden, mits anoniem is o.a:

  • Postcode
  • Type woning
  • Type auto
  • Burgelijke status
  • En nog veel meer, maar ook lang niet alles mag..

In alle eerlijkheid is het hele interessante materie om meer mee te gaan doen, maar wat kan en mag nu wel en niet!? Gaat het in de praktijk net zo mooi zijn als op papier? Eerdere resultaten van het gebruik van 3rd party data in Nederland zijn op grote schaal nog niet heel overtuigend geweest in de RTB omgeving.

Als performance marketeer begon donderdag te kriebelen en gaan we als performance bureau hier zeker verder naar kijken..

Samen de hoogste conversiestijging behalen?