Hudson river

Blog

Goed ranken in 2014? – De belangrijkste SEO Ranking factoren

Hudson river

Dit artikel is uit 2014. Bekijk onze recente blog over SEO trends in 2016.

Goed ranken in Google

Google past haar algoritme constant aan. Soms zijn dit kleine veranderingen, zoals het verwijderen van het ‘Google Authorship’ en de ‘HTTPS/SSL update’ (augustus 2014), maar soms zijn het ook grote aanpassingen, zoals de ‘Pigeon’ update die werd uitgevoerd in juli 2014.

Na elke aanpassing van Google is het weer afwachten wat er gebeurt met de ranking van jouw website. Wij laten zien waar jij in 2014 op moet letten.

Wat is het algoritme van Google?

Het algoritme is één grote formule dat gebruikt wordt om een pagina te beoordelen. Daarbij wordt er naar heel veel factoren gekeken. Wat deze factoren precies zijn, dat weet niemand. De reden daarvoor is dat Google haar machtspositie als zoekmachine wil behouden en om ervoor te zorgen dat er geen websites komen die de zoekresultaten vervuilen.SEO ranking factoren

Er zijn echter wel enkele factoren die bij vrijwel alle hoog genoteerde websites naar voren komen. Aan de hand van onze interpretaties van deze hoog genoteerde websites, schrijven wij dit blog. Daarbij moet wel worden aangegeven dat er een verschil is tussen de correlaties die wij zien en het causaal verband dat er (niet) is.

Voorbeeld correlatie: Vrijwel alle websites die een hoge ranking hebben, hebben een keyword in de titel staan. Er is echter geen causaal verband, want niet elke pagina met een keyword in de titel rankt hoog.

Waar moet je op letten in 2014, om hoger in Google te komen?

Doordat Google haar algoritme steeds aanpast, is niemand verzekerd van zijn positie in Google. Na ons onderzoek hebben wij toch enkele factoren gevonden die van belang zijn voor een hogere ranking in 2014.

-De keyword-dichtheid wordt steeds lager. Het spammen van een keyword in een tekst heeft weinig nut. De trend van het afgelopen jaar gaat gestaag door: ‘content is king’. Daarbij worden er steeds meer, goedlopende verhalen geschreven en minder teksten die volgepropt zijn met een keyword. Er wordt ook steeds meer gelet op de relatie van de pagina’s met elkaar en of de termen in de tekst ook relevant zijn aan elkaar. Zo wordt een pagina met daarin de woorden auto, bumper en airbag relevanter geschat dat een pagina met de tekst auto, vriezer en vliegtuig.

-Naast dat er steeds meer naar de relevantie van de tekst gekeken wordt, is er ook te zien dat de teksten over het algemeen steeds langer worden. Denk bij het schrijven van een webtekst dus niet aan alle SEO-eisen, maar schrijf een goedlopend verhaal dat de bezoekers willen lezen.

 It is not about optimizing keywords for search engines. It’s about optimizing the search experience for the user’

 

Een linkstructuur is erg belangrijk voor jouw website. Een goede linkstructuur bestaat uit twee onderdelen, een interne en een externe linkstructuur.

– Interne linkstructuur: Verwijs in jouw pagina, naar andere relevante pagina’s op jouw website. Doe dit niet met: ‘Klik hier’, maar met ‘Bekijk onze pagina over zoekmachine marketing’. Zorg dat het linkwoord een relevant woord is voor de pagina.

– De externe linkstructuur: Backlinks blijven erg belangrijk om de vindbaarheid van jouw website te vergroten. Zorg ervoor je dat links krijgt van relevantie pagina’s met een hoge autoriteit. Laat in de link ook een goede, relevante naam zien. Bijvoorbeeld Orangedotcom – zoekmachine marketing.

SEO Ranking factoren

Bekijk de afbeelding voor een duidelijk overzicht.

De statistieken worden belangrijker

Er wordt steeds meer gekeken naar de signalen van de gebruiker op de website. Zo scoren website met een lage bouncerate, een hoge click-through rate en een goede time-on-site beter dan websites met slechte statistieken. Dit wordt over het algemeen als logisch ervaren, maar dit komt nu pas duidelijk naar voren in de ranking-factoren.

Bekijk ook het overzicht van Searchmetrics om te bekijken welke factoren belangrijk en minder belangrijk zijn geworden. Dit zijn overigens ook correlaties. Zo zegt Google bijvoorbeeld dat social shares geen ranking-factoren zijn, maar is dit wel terug te zien bij de hoog geklasseerde websites.

 

 

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?