SEO teksten schrijven

Blog

SEO teksten schrijven: in 7 stappen naar meer bezoekers

SEO teksten schrijven

Ken je dit gevoel? Je hebt uren zitten zweten om een mooie SEO tekst te schrijven. Dan plaats je hem vol verwachting op je website. Je wrijft al in je handen, denkend aan alle bezoekers die dit op gaat leveren. Vervolgens blijkt dat de tekst amper gelezen wordt. Al die tijd vergooid…

Het is voor een website dodelijk om niet goed naar voren te komen in Google. Google’s wegen lijken soms ondoorgrondelijk. Toch zijn er een aantal principes die je toe kan passen om zoekmachine optimalisatie op je tekst toe te passen. Door dit stappenplan te volgen, neem je de belangrijkste mee en leer je SEO teksten schrijven. Je kan de links hieronder gebruiken om naar de verschillende stappen te springen. Aan het einde krijg je een handige checklist die je voortaan kan gebruiken bij SEO teksten schrijven.

Dit stappenplan is vooral van toepassing als je een langere SEO tekst gaat schrijven, zoals een blog. Als je een kortere tekst gaat schrijven (bijvoorbeeld een productbeschrijving), is het ook van waarde. Sommige stappen hoef je dan echter iets minder aandachtig te bekijken. Je gaat dan bijvoorbeeld niet per se beginnen met een inleiding en eindigen met een conclusie, zoals beschreven in stap 2. Neem het stappenplan dus als een richtlijn, en gebruik wat voor jou van toepassing is.

  1. Bepaal een goed onderwerp
  2. Schrijf een goede tekst
  3. Breng structuur aan in je tekst
  4. Optimaliseer je tekst op zoekwoorden
  5. Schrijf een goede titel en metabeschrijving
  6. Zorg voor goede links
  7. Techniek, linkbuilding en andere factoren
  8. Checklist

moeilijk veel websitebezoekers

Waar zijn al deze potentiële bezoekers nou?

 

1. Bepaal een goed onderwerp

De eerste stap bij het schrijven van een SEO tekst is het bepalen van een goed onderwerp. Je wil immers niet dat je tijd en moeite steekt in een geweldige SEO tekst schrijven, om er vervolgens achter te komen dat niemand erin geïnteresseerd is.

Je gaat daarom op zoek naar een geschikt zoekwoord om als uitgangspunt te nemen voor je SEO tekst. Bedenk hierbij dat het zoekwoord waar het meeste zoekvolume op zit niet per se de beste keuze is. Je moet namelijk ook rekening houden met concurrentie en relevantie. Meer over het selecteren van het juiste zoekwoord en het bepalen van de concurrentie lees je in onze blogpost over zoekwoorden.

De tweede factor die een rol speelt is de relevantie. Als je een zoekwoord kiest dat te weinig met je website of het product dat je verkoopt te maken heeft, zullen bezoekers je SEO tekst misschien wel lezen, maar zullen ze je niet veel opleveren.

2. Schrijf een goede tekst

In het prille begin beoordeelde Google een tekst puur op zoekwoorden en links. SEO teksten schrijven was toen nog niet zo ingewikkeld. Tegenwoordig gebruikt Google complexe algoritmes. We kunnen heel aardig benaderen welke factoren er meespelen, maar hoe de algoritmes er precies uitzien, weten we niet.

Gelukkig hoeft dit ook niet. We weten namelijk wel wat het doel van deze algoritmes is: gebruikers een zo goed mogelijk resultaat voorschotelen. Google probeert daarom de tekst te lezen en beoordelen zoals een mens dat zou doen.

Je kan van een slechte tekst dus nooit een goede SEO tekst maken. Schrijf daarom eerst een goede tekst. Denk hierbij nog even niet aan de zoekmachines, maar puur aan de menselijke lezer. Als deze tevreden is, ziet Google dit aan zaken als de bounce rate (het aantal lezers dat de pagina na het openen meteen weer verlaat), interactie en leestijd.

Monnik die SEO-tekst schrijft

Deze monnik wist het nog niet, maar hij was al lekker op weg met SEO teksten schrijven

Zorg ten eerste dat je een duidelijke focus hebt. Bedenk welke vraag je wil beantwoorden, of welk probleem je voor je lezer op wil lossen. Zorg ervoor dat dit niet te breed is. Houd je doel tijdens het schrijven duidelijk voor ogen. Wees niet bang om te schrappen als je afdwaalt. Het is beter om een stapje terug te zetten dan op het verkeerde pad door te gaan.

Schrijf een pakkende inleiding. In deze inleiding schets je het probleem, en vertel je hoe je dit in je artikel gaat oplossen. Je laat je lezer hier vast over nadenken, zodat hij nieuwsgierig wordt naar wat je te vertellen hebt. Gebruik hier een aansprekend voorbeeld of beeldspraak. Zo zorg je ervoor dat je lezer zin krijgt de rest van je SEO tekst te lezen. Vermijd clichés of zinloze informatie.

Soms is het moeilijk om een artikel te beginnen. Blijf dan niet naar een leeg document staren. Start bij de eerste alinea, en bewaar de introductie voor het einde. Vaak is het dan makkelijker een goede inleiding te bedenken.

Let er bij het schrijven op dat je zinnen niet te lang worden. Gebruik ook geen ingewikkelde of obscure termen waar een goed, eenvoudig alternatief voor is. De tool Hemingway kan je helpen ingewikkelde zinnen in je SEO tekst te identificeren. Soms moet je jargon gebruiken, maar bedenk dan goed of je doelgroep de term kent. Leg het bij twijfel uit.

 

Hond met SEO-tekst

Zorg ervoor dat je doelgroep je SEO-tekst begrijpt

Vergeet niet een goede conclusie te schrijven. Je wil namelijk niet alleen bezoekers aantrekken. Het doel is dat ze na het lezen je site niet verlaten, maar een andere pagina bezoeken of converteren. In je conclusie maak je ze nieuwsgierig naar je andere content of verwijs je ze naar je producten of een contactformulier.

Tot slot lees je het artikel zelf nog eens door en pas je het aan waar nodig. Daarna laat je het door een ander beoordelen. Een buitenstaander ziet vaak verbeterpunten die je zelf niet meer ziet.

 

3. Breng structuur aan in je SEO-tekst

Nu je een goede, prettig leesbare tekst hebt geschreven, is het meeste werk gedaan. Nu kan je gaan beginnen met zoekmachine optimalisatie. De stappen hierna maken van de goede tekst een goede SEO-tekst. Om crawlers en publiek door je tekst heen te leiden, breng je ten eerste structuur aan met koppen, opsommingen en afbeeldingen.

Eerst kijk je naar je koppen en subkoppen. Daarbij is het ten eerste belangrijk dat ze voor Google herkenbaar zijn. Daarvoor gebruik je header tags. De hoofdtitel geef je de tag ‘H1’. Hiervan is er altijd maar een. Zorg ervoor dat je zoekwoord in je H1-titel voorkomt, het liefst aan het begin.

Je subkoppen tag je vervolgens met H2, die daaronder met H3 enzovoort. In de praktijk zal je H3 soms gebruiken, en H4 t/m H6 niet. Het is goed om in je subkoppen je zoekwoord te gebruiken, maar pas op dat het niet onnatuurlijk wordt. Als je het zelf raar vindt staan, laat het dan weg of formuleer de kop anders.

koppen

Koppen helpen zowel Google als je lezers te begrijpen waar de SEO-tekst over gaat. Met de koppen leid je ze door de tekst heen. Zorg er dus voor dat de koppen duidelijk maken waar de tekst eronder over gaat. Je hoofdkop is uiteraard het belangrijkst. Het is dus de moeite waard hier wat tijd in te steken. Schrijf eens een aantal mogelijke koppen op, en kies hier de beste uit.

Zorg ook dat je afbeeldingen toevoegt aan je SEO-tekst. Dat geeft niet alleen structuur, maar verduidelijkt ook. De Google-crawler is echter nog niet slim genoeg om te zien wat de afbeelding moet voorstellen. Je geeft hem dus aanwijzingen met je titel en alt-tag. Zorg ervoor dat deze correct beschrijven wat er te zien is. Indien relevant, is het ook mooi als hier je zoekwoord terugkomt. Tot slot is het goed om opsommingen te gebruiken.

 

4. Optimaliseer je tekst op zoekwoorden

Je kan geen SEO-teksten schrijven zonder  zoekwoordenoptimalisatie. Als eerste kijk je hoe vaak je hoofdzoekwoord voorkomt in de tekst. Als je tekst een goede focus op het zoekwoord heeft, komt deze meestal al redelijk vaak voor. Tel hoe vaak het zoekwoord voorkomt en deel dit door het totaalaantal woorden. Zo bereken je de zoekwoorddichtheid. Omdat Google’s algoritmes zo complex zijn, kan je uit zo’n percentage geen harde conclusies trekken. Het is wel handig als richtlijn. Houd voor je hoofdzoekwoord ongeveer een zoekwoorddichtheid van 2-3% aan. Als het zoekwoord nog maar weinig voorkomt, voeg je hem een paar keer toe aan je tekst. Zorg er hierbij wel voor dat het natuurlijk blijft overkomen. Pas op dat je een zoekwoord ook weer niet abnormaal vaak gebruikt. Dat heet keyword stuffing en kan door Google bestraft worden.

Vervolgens is het ook handig om synoniemen en andere gerelateerde zoekwoorden te gebruiken. De meeste simpele manier om gerelateerde zoekwoorden voor je SEO-tekst te vinden is je zoekterm opzoeken in Google en naar beneden scrollen:

Screen Shot 2017-05-12 at 14.26.12

Uit bovenstaand voorbeeld zouden we ‘SEO webteksten’ en ‘SEO schrijven’ kunnen halen. Gebruik zoveel mogelijk synoniemen. Zo helpen we Google begrijpen waar de tekst over gaat.

 

5. Gebruik een goede titel en metabeschrijving

We hebben het over koppen gehad, maar je paginatitel hoeft niet hetzelfde te zijn als je hoofdkop. Dit is een element dat je kan invullen om aan te geven wat de titel van je pagina is. Google neemt dit niet altijd mee, maar vaak wel. Dat ziet er zo uit:

Screen Shot 2017-05-29 at 10.30.30

De paarse tekst is de paginatitel. De titel is, zoals je in het voorbeeld ziet, het eerste dat men tegenkomt in de zoekresultaten. Een titel en metabeschrijving (de tekst eronder) hebben dus grote invloed op het succes van je tekst! Als deze goed zijn, klikken er meer mensen op je resultaat en haal je meer bezoekers binnen.

Het is dus belangrijk dat je de titel en metabeschrijving optimaliseert. Hoe ga je dit doen? Ten eerste is het goed om op de lengte te letten. Google breekt je titel en metabeschrijving af als ze te breed worden. In het voorbeeld hieronder zie je hoe het eruitziet als je titel en metabeschrijving te lang zijn:

Screen Shot 2017-06-01 at 11.48.44

Dat ziet er een stuk minder goed uit dan dit:
Screen Shot 2017-05-31 at 09.38.33

Je kan een snippet optimizer gebruiken om te voorspellen hoe je titel en metabeschrijving eruit zullen zien.

Gebruik je creativiteit om een aansprekende titel en beschrijving voor je SEO-tekst te verzinnen. Het is slim om in je titel de belangrijkste zoekterm te gebruiken. Iemand zal namelijk vaak eerder klikken op een resultaat met de term waar hij op zocht in de titel. Ook is het handig als hier de naam van je site terugkomt. Zorg dat je titel opvalt, uniek is en goed aansluit bij de pagina waar hij naar verwijst.

De metabeschrijving biedt nog meer kans om zoekers te overtuigen op je zoekresultaat te klikken. Zorg er dus voor dat het actief geschreven is, en indien van toepassing, een duidelijke call-to-action bevat.

6. Zorg voor goede links

Interne links

Een goede SEO-tekst staat niet op zichzelf. Je wil aan bezoekers en zoekmachines duidelijk maken wat de connectie tussen de verschillende pagina’s op je site is.  Zo zorg je ervoor dat je bezoekers verder lezen of converteren, en dat crawlers je pagina’s kunnen vinden.

Zorg daarom dat je relevante interne links aan je tekst toevoegt. Link ook vanuit andere pagina’s naar de nieuwe pagina. Daarbij gebruik je een relevante ankertekst. Stel je voor dat je een website hebt over Nederlandse snacks. Je bent een SEO-tekst aan het schrijven over kroketten. Hier wil je verwijzen naar een bestaande pagina over bitterballen. Dan doe je dat niet zo:

Klik hier voor meer informatie over de bitterbal, het kleine ronde broertje van de kroket’

Maar zo:

De bitterbal is het kleine ronde broertje van de kroket’

Zo is uit de ankertekst meteen duidelijk dat de pagina waarnaar verwezen wordt over de bitterbal gaat.

Externe links

Onderzoek heeft uitgewezen dat het toevoegen van goede links naar externe sites een positief effect heeft op je rankings. Voeg deze dus toe aan je tekst. Natuurlijk is dit ook goed voor de gebruiker. Als je je SEO-tekst onderbouwt met betrouwbare bronnen, is je verhaal geloofwaardiger.

 

7. Techniek, linkbuilding en andere factoren

Als je de stappen in dit artikel gevolgd hebt, heb je nu een sterke SEO-tekst voor je neus. Hiermee heb je je kans om de bezoekers die je wil bereiken binnen te halen zeker verhoogd.

De concurrentie is op veel interessante zoektermen echter groot, en je tekst moet van hoog niveau zijn om op te vallen. Verder is content maar een van de factoren die meespelen bij SEO. Technische zaken zoals de internationale targeting, laadsnelheid of inrichting van je sitemap kunnen grote invloed hebben op zowel bezoekers als crawlers. Meer dan de helft van de gebruikers bezoekt het internet via mobiele apparaten. Een goede mobiele zichtbaarheid is dus van levensbelang. Linkbuilding, oftewel het vergaren van links vanaf sterke externe pagina’s, speelt nog altijd een grote rol in de rankings. Zaken als usability, structured data (zoals featured snippets en rich snippets) en social media kunnen ook grote invloed hebben. Tot slot verandert het zoeklandschap voortdurend, denk bijvoorbeeld aan de opmars van voice search.

roest

Techniek is belangrijk, op een roestig fundament kan je niet bouwen

Als je op het hoogste niveau mee wil doen, kan je het dus niet alleen af. Heb je een bedrijf en kan je hulp gebruiken bij SEO (of SEA)? Neem dan vrijblijvend contact op met onze specialisten.

8. Checklist

Loop tijdens het schrijven van je SEO-tekst de volgende checklist na:

  • Bepaal een goed onderwerp/hoofdzoekwoord.
  • Je SEO-tekst altijd beginnen met de focuswoord/zoekwoord in de titel
  • Focuswoord/zoekwoord ook aan het begin van de SEO-tekst (eerste woord) en een paar keer dikgedrukt.
  • Schrijf een goede, prettig leesbare tekst
  • Leid bezoekers en crawlers met koppen door je tekst heen
  • Vermijd keyword stuffing, dus gebruik je hoofdzoekwoord niet te vaak.
  • Zo veel mogelijk synoniemen van het woord gebruiken.
  • Gebruik het focuswoord/zoekwoord altijd in de eerste en laatste alinea.
  • Zorg voor een overtuigende titel en metabeschrijving
  • Je SEO-tekst moet uniek zijn.
  • Alleen verwijzingen naar betrouwbare websites.
  • Gebruik relevante interne links met goede anchor text.
  • Als er een afbeelding bij de tekst wordt gebruikt, alt-tag gebruiken die de afbeelding beschrijft.
  • Gebruik zo veel mogelijk relevante interne links met goede ankertekst.

 

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?