Phone hand

Blog

6 SEO tips tijdens de coronacrisis

Phone hand

Een goed vindbare website kan je als fundament zien van je digitale marketing. In deze tijd is dat extra belangrijk, gezien veel organisaties moeten bezuinigen op marketinguitgaven. Om ervoor te zorgen dat de organische zichtbaarheid van je bedrijf op niveau blijft, delen wij in deze blog 6 SEO tips om de coronacrisis door te komen.

Phone hand

Geschreven door: Karianne Op Heij

De coronacrisis zal op ieder bedrijf zijn impact achterlaten. Zo weten we inmiddels dat bedrijven die fysieke services bieden de grootste last ondervinden. Denk aan de horeca, kapperszaken en beautysalons, terwijl webshops voor de B2C markt het nu enorm goed doen. Toch zullen zij ook een bepaalde mate van impact ondervinden en zich moeten aanpassen aan de nieuwe maatregelen.
Organische optimalisatie is altijd belangrijk maar nu nog meer. Deze periode biedt ook kansen om juist nu hier aan te werken. We zien dit ook bij onze klanten gebeuren. Hieronder zaken die je kunt doen aan jouw zijde voor optimaal resultaat.

Tip 1: Update je Google Mijn Bedrijf

De eerste SEO tip tijdens de coronacrisis is het updaten van Google Mijn Bedrijf. In deze tijd is het belangrijk dat een (toekomstige) klant weet waar hij/zij aan toe is. Dit geldt ook voor praktische informatie zoals openingstijden en data voor evenementen. Heb je een bedrijf dat (veel) evenementen organiseert? Zorg er dan voor dat de status van je evenementen wordt bijgewerkt in Google Mijn Bedrijf. Wellicht is het mogelijk om het fysieke evenement online te laten plaatsvinden.

Zijn je fysieke winkels op dit moment gesloten? Zorg dan dat dit vermeld wordt in je Google Mijn Bedrijf. Klanten zullen namelijk informatie online zoeken of de winkels al geopend zijn en zo ja, of er aangepaste openingstijden gehanteerd worden. Door dit soort informatie aan te passen in Google Mijn Bedrijf, zorg je ervoor dat je klanten up-to-date zijn van praktische ontwikkelingen rondom corona.

Naast dat je de basis informatie op orde hebt, is het toevoegen van extra content (foto’s en blogs) en reageren op vragen en reviews natuurlijk ook erg belangrijk. 57% van de consumenten doet alleen zaken met bedrijven met een score van minimaal 4 uit 5, 40% van de consumenten kijkt enkel naar reviews die in de afgelopen twee weken zijn geschreven en 89% van de consumenten leest de reactie van bedrijven op reviews (bron: Brightlocal).

Vermelding van Orangedotcom klant Derma2Care

Tip 2: Pauzeren van online bestellingen op je webshop

Heb je een webshop waar klanten momenteel geen online bestellingen kunnen plaatsen? Dan is het sterk af te raden om je hele webshop af te sluiten voor bezoekers door alleen een grote melding op je homepage te plaatsen. Dit zal namelijk grote negatieve invloed hebben op je organische zichtbaarheid in de zoekresultaten en er bestaat een kans dat dit verloren gaat. Hier volgen een aantal tips wat je in deze situatie het beste kan doen:

  • Schakel het winkelmandje (bestelproces) uit. Op deze manier weet je zeker dat bezoekers geen bestellingen kunnen plaatsen die op dit moment niet geleverd kunnen worden;
  • Plaats op de homepage informatie over het tijdelijk pauzeren van je webshop. Zorg er ook voor dat deze informatie in een banner op de website te zien is, zodat dit vanaf elke landingspagina zichtbaar is voor websitebezoekers;
  • Implementeer een CTA (Call-To-Action) voor het inschrijven van de nieuwsbrief, zodat bezoekers als eerste op de hoogte zijn zodra de webshop weer open is voor bestellingen;
  • Zorg ervoor dat bezoekers de mogelijkheid hebben om hun favoriete items te bewaren, zodat ze het makkelijk kunnen bestellen wanneer dit weer mogelijk is.

Lees hier meer over het advies van Google.

Tip 3: Maak gebruik van FAQ markup voor veelgestelde vragen

In deze onzekere tijden hebben veel klanten behoefte aan duidelijkheid. De klantenservice zal het juist in deze periode ontzettend druk hebben. Om ervoor te zorgen dat de klantenservice niet overspoeld wordt met vaak dezelfde vragen, is het aan te raden om gebruik te maken van FAQ structured data.

Door een stukje Schema script te implementeren op een aantal meest gestelde vragen, kan deze informatie al snel getoond worden in de zoekresultaten. Overleg met je klantenservice welke vragen het meest gesteld worden tijdens telefoon/chat gesprekken met klanten. Op deze manier maak je het zowel voor je klant als voor je eigen personeel een stuk makkelijker.

FAQ structured data

Tip 4: Verlicht de druk op je klantenservice middels tools

Wil je net even dat stapje extra zetten om de druk op je klantenservice te verlichten? Overweeg dan om een chatbot of conversational flow op je website te implementeren. Op deze manier kan alle basisinformatie voor de klantenservice afdeling verzamelen en makkelijke vragen beantwoorden. Wanneer de klant zijn/haar probleem niet heeft kunnen oplossen door middel van de chatbot of conversational flow, kunnen ze ervoor kiezen om te spreken met een medewerker van de klantenservice. De medewerker kan alle chatgeschiedenis teruglezen en zo kan het probleem van de klant alsnog worden verholpen. Dit levert overigens niet meteen een betere vindbaarheid op, wel een betere klantbeleving en meer inzicht in je bezoekers.

Er zijn inmiddels steeds meer mogelijkheden om tegen relatief lage kosten dergelijke tools te implementeren. Leadoo is een voorbeeld van een conversational tool bijvoorbeeld. Ook worden er al Nederlandstalige chatbots ontwikkeld, en omdat hier de taal van groot belang is, zal dit in Nederland ook meer mainstream worden. Natuurlijk is dit blijvend interessant, ook na de Covid-19 crisis.

Tip 5: Creëer unieke content uit eigen netwerk

De laatste SEO tip die wij je willen meegeven, is om unieke content te creëren vanuit experts binnen jouw bedrijf. Sommige interessante prospects hebben het momenteel rustiger. Om deze rustige periode nu juist goed te benutten, is het slim om experts binnen jouw industrie of zelfs binnen jouw bedrijf content te laten schrijven. Plaats dit vervolgens op jouw website onder bijvoorbeeld de blog sectie en deel dit ook op jouw sociale media kanalen. Op deze manier kunnen klanten die op dit moment nog geen aankoop kunnen plaatsen, wel de expertise binnen jouw bedrijf leren kennen.

Nog leuker: zet je klanten in het zonnetje door ze te interviewen en dit te delen op jouw website, in de nieuwsbrief en op sociale media. Zo voelen ze zich gewaardeerd en creëer je een likeability, hetgeen zich kan doorvertalen in customer loyalty.
Wij beginnen meteen: onze klant Ditt Officemakers is mede-initiatiefnemer van ANNO-NOW, waarin ANNO staat voor ‘A New Normal Office’. Binnen dit platform worden ideeën over werken in tijden van corona gedeeld. Meer weten? Bekijk de video of bezoek de website: https://anno-now.nl

Tip 6: Bel ons 🔥

Zonder gekheid natuurlijk. SEO optimalisatie draagt altijd aan lange termijn groei. Deze periode is zonder campagnes een mooie tijd om daarom extra aandacht te geven aan je website. We denken graag mee!

Meer lezen?

Meer weten over onze werkwijze binnen SEO? Lees het hier op onze website.

Wil je meer informatie over SEO en wat hierin voor jouw aanpak goede opties zijn? Laat het ons dan weten, wij helpen je graag! Neem contact met ons op.

Groeien door SEO optimalisatie?