Content-SEO

Blog

7 SEO tips voor hogere rankings

Content-SEO

SEO TipsAnno 2015 wordt ruim 70 procent van alle klikken gegenereerd door organische zoekresultaten. Zoekmachines hebben dan ook een zeer dominante rol bij het verwezenlijken van online marketing doelstellingen. Daarnaast hebben we te maken met een steeds groter wordende concurrentie in het online zoeklandschap. Vandaar dat wij 8 SEO tips geven om te helpen bij het optimaliseren van jouw website. Een eerste pagina positie is een doelstelling die zeker niet uniek is, maar wat moet je daar nou eigenlijk voor over hebben? De algoritmes van Google en andere zoekmachines worden continue gewijzigd, echter is een aantal factoren vrijwel blijvend belangrijk:

Content. Unieke, relevante en geloofwaardige content

Voor velen een open deur, in de praktijk niet altijd terug te zien. Goede content is de basis voor een goede ranking, want zoekmachines worden steeds slimmer en begrijpen steeds beter welke content echt gericht is op de behoeften of interesses van de bezoeker. Bovendien waarderen bezoekers jouw website beter, waardoor zij langer blijven of vaker terug zullen keren.  Zonder goede content, geen goede rankings. Maar waaraan voldoet goede content? Graag delen we onze inzichten in SEO tip nummer één.

  • Keyword stuffing werkt niet meer, toch heeft het zeer zeker zin om een zoekwoorddichtheid van ongeveer twee procent aan te houden. Denk daarbij aan headers, titels, URL, metatags, alt-titels en voorkeursplaatsen als een eerste alinea. Google blijft herhalen dat deze strategieën niet meer effectief zijn, voorlopig zorgen ze wel degelijk voor resultaat.
  • Schrijf unieke, relevante en geloofwaardige content. Schrijf voor je doelgroep. Wie bezoekt jouw website? Wat willen zij weten of doen? Spreek ze aan en doe dit in minimaal 300 woorden. 
  • Houd het visueel. Bezoekers haken snel af bij het lezen, zeker bij lange en slaapverwekkende teksten. Afbeeldingen en video’s ondersteunen de kracht van het verhaal en helpen, mits ze zijn geoptimaliseerd, ook nog eens voor je vindbaarheid.
  • Deelbare content. Mensen willen graag laten weten wat zij goede content vinden. Dit delen zij met hun eigen doelgroep via Twitter, Facebook, LinkedIn, website of andere online communicatiemiddelen. Dit versterkt het linkprofiel en heeft een positief effect op de vindbaarheid.

Gastbloggen

Gastbloggen is een een ideale manier om content te delen én relevante backlinks te scoren, aldus nummer twee van onze SEO tips. Laat jouw expertise achter en zorg voor sterke content die gedeeld kan worden. Naast het vergroten van jouw linkprofiel, is extra naamsbekendheid snel verdiend. Een ideale manier om online autoriteit op te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan Frankwatching, dat groot is geworden door deze manier van werken. Een blogbericht wordt hier veelal geschreven door gastbloggers waarbij het bericht vaak wel honderden keren wordt gedeeld, via sociale kanalen en overige media. Zorg er wel voor dat je een ‘follow’ linkje krijgt, anders leveren alle verwijzingen minder op.

Disavow scammy links

LinkprofielVooral als je langere tijd bezig bent met SEO en het  structureel verbeteren van het linkprofiel, krijg je hiermee te maken. Websites ontvangen vaak veel links. Er is echter niet altijd zeggenschap over de linkjes die geplaatst worden. Controleer daarom regelmatig het linkprofiel van je website. De Majestic SEO tool is hiervoor zeer geschikt.  Deze tool laat in één groot overzicht zien welke linkjes een lage trust flow of een lage citation flow hebben. Daarnaast geeft de MOZ-toolbar ook een goed overzicht op het gebied van website autoriteit. Mochten er slechte links aanwezig zijn, mail dan naar de webmaster om deze links te laten verwijderen. Wordt hier niet op gereageerd? Dan doe je er verstandiger aan om linkjes te ‘disavowen’ via Google Search Console. Hier kun je een bestand met ‘slechte’ linkjes aanleveren met daarbij de motivatie om deze linkjes te verwijderen. Met de updates van programma’s als Google Panda kunnen websites met een slecht linkprofiel waarschuwingen of zelfs penalty’s krijgen. Wil je dit niet? Zorg dan voor schoon linkprofiel.

Ken je concurrenten

Van je concurrenten kun je leren, zo luidt onze vierde SEO tip. Zeker bij zoekwoorden met veel concurrentie is er vaak sprake van een ware concurrentiestrijd om de beste posities. Waarom staat die ene website net één plekje hoger? Kijk aandachtig naar je concurrenten. Wat bieden zij aan? Welke technieken worden gebruikt? Is de website gebruiksvriendelijk? Hoe ziet de content eruit? Zijn er specifieke landingspagina’s?

Focus en flexibiliteit

Veel websites worden breed geoptimaliseerd, waardoor een echte focus vaak ontbreekt. Door pragmatisch te kijken naar kansen en prioriteiten, worden vaak hogere rankings gerealiseerd. Laat diepte-optimalisatie niet ondergesneeuwd worden door optimalisatie in de breedte. Naast focus is flexibiliteit  een belangrijk aandachtspunt voor SEO. Optimaliseren is veel testen en proberen. Soms werken strategieën die vooraf zijn uitgedacht niet. Blijf in zo’n geval niet vasthouden aan je oude ideeën, maar sla nieuwe wegen in. Blijf testen en analyseren.

Blijf in contact met je doelgroep

De doelgroep van jouw website moet in grote lijnen bepalen wat er op jouw website te zien is. Daarvoor is het belangrijk de interesses en behoeften van de doelgroep te kennen. Blijf regelmatig in contact met de doelgroep, enkel op deze manier kunnen behoeften echt begrepen worden. Laat een kleine enquête invullen, praat met klanten en zorg voor goede nazorg.

Optimaliseer voor alle kanalen

Probeer niet alleen te denken aan een favoriete browser. Optimaliseren voor Google Chrome kan zorgen voor verschillen op Safari of Mozilla Firefox. Bekijk ook of jouw website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten en tablets. Het aandeel van mobiel in het webverkeer wordt immers steeds groter. Optimaliseer ook niet alleen voor Google, maar test advertenties en zoekresultaten ook in Bing, Yahoo en andere zoekmachines.

Dit waren onze zeven SEO tips. Benieuwd naar nog meer SEO tips? Neem contact met ons op.

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?