seo voor beginners start

Blog

SEO voor beginners: wat is SEO?

seo voor beginners start

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization. Maar wat is SEO nu precies? SEO is het optimaliseren van factoren op een website die een rol spelen bij het rangschikken van de zoekresultaten. Hiermee wordt de kans om hoger te staan op de Search Engine Ranking Page (SERP) vergroot. Hoe hoger een website staat op de SERP, des te groter is de kans dat gebruikers jouw website bezoeken. Omdat SEO, anders dan SEA, geen geld kost per klik, is het een bijzonder lucratieve online marketing tool om beter gevonden te worden in zoekmachines.

wat is seo?

Wat is SEO? Het is in ieder geval geen zwarte magie!

SEO is dus geen zwarte magie en het is iets wat iedereen kan leren en eigenlijk ook zou moeten leren. Zeker wanneer je een website hebt. We hebben dit blog opgesteld voor de SEO beginner. We gaan er derhalve ook vanuit dat er nog geen budget is voor tools. De tools die we in dit blog laten zien zijn allemaal gratis en daar worden we allemaal blij van!

Spring direct naar een relevant onderdeel:

  1. SEO: Hoe werkt het?
  2. SEO: Hoe doe je dat?
  3. SEO: Waar moet je beginnen?
  4. SEO: Welke tooling heb je nodig en kan je gebruiken
  5. De drie SEO pijlers
  6. Indexatie
  7. Content
  8. Autoriteit

SEO: Hoe werkt het?

Met SEO proberen we om een bepaalde website zo goed mogelijk naar voren te laten komen binnen de zoekresultaten. We hebben geen directe lijn met Google of een toverstaf. Nee, bij SEO dienen we zelf zo goed mogelijk rekening te houden met verschillende factoren die van invloed zijn op onze positie binnen de zoekresultaten. Er zijn ontzettend veel factoren die een rol spelen en vaak moeten er ook concessies worden gedaan. Dit betekent dat niet met alle factoren rekening kan worden gehouden. Bijvoorbeeld wanneer iemand graag een slider op z’n website wil hebben. Vaak is een slider een externe plugin, die met extra bestanden een website onnodig zwaar maakt. Maar ja, we optimaliseren niet alleen voor de zoekmachine, de bezoeker wil ook wat. En als we die kunnen overtuigen met onze mooie afbeeldingen in de slider, dan is de keuze snel gemaakt. Je kan dus stellen dat SEO een spel is tussen zoekmachine en gebruiker. Binnen dit speelveld proberen wij als SEO’ers een gulden middenweg te vinden.

SEO: Hoe doe je dat?

Deze gulden middenweg vinden wij door een website te gaan optimaliseren. Dit betekent dat wij de website aanscherpen op die punten waarvan wij weten dat dit invloed heeft op jouw positie in de zoekmachine. Echter is het niet zo dat wij een checklist nalopen en daarmee klaar zijn. Dit komt doordat het internet en dus het speelveld continu aan verandering onderhevig is. Deze verandering zorgt steeds voor nieuwe kansen en obstakels. Een voorbeeld is de overgang van http naar https. Toen in 2015 bekend werd dat dit zou gaan mee tellen bij het scoren van de resultaten in de zoekmachine, gingen veel websites over. Echter is zo’n overgang wel een secuur werkje. Dus dient dit met zorg gedaan te worden en daarnaast kan de overgang jou weer een voordeel opleveren ten opzichte van de concurrentie. Dit is ook echt iets dat SEO zo ontzettend leuk maakt. Het is continu onderhevig aan veranderingen. Dit maakt het tot een zeer uitdagend vak waarbij geen enkele dag hetzelfde is.

SEO: Waar moet je beginnen?

Wanneer je gaat beginnen met SEO maak dan een plan. Dit klinkt misschien nogal betuttelend. Mogelijk heb je al een idee waar en wat je wilt gaan optimaliseren. Echter is het gevaar bij SEO dat je snel aan het micro managen bent en het overzicht daardoor kwijt bent. Een duidelijke stip op de horizon kan je daarbij goed helpen.

  • Zorg voordat je begint dat je Toolkit klaar staat. Deze tools heb je nodig om effecten te meten, voortgang bij te houden en kansen te ontdekken. Zonder deze tooling heb je echt geen idee wat je aan het doen bent.
  • Daarnaast is het belangrijk dat je een website hebt en dat je toegang hebt tot een CMS. Wanneer je dit niet hebt is SEO niet te doen. Binnen een Content Management System kun je vaak op een eenvoudige manier aanpassingen aanbrengen op jouw website.
  • Stel tot slot KPI’s vast. Deze key performance indicators helpen je bij het vormgeven van jouw plan. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan een groei van 10% in het organische verkeer op jouw website. Als deze KPI gesteld is kan je daarna gaan bedenken hoe je deze wil gaan inkleuren.

Niet geheel onbelangrijk: het is goed om je te realiseren dat SEO niet van de ene op de andere dag effect zal hebben. SEO is geen SEA. SEO kost tijd en is altijd een ongoing process. Stel dus realistische doelen en neem kleine stapjes om tot het uiteindelijke doel te komen. Als je vandaag gaat proberen om morgen op positie 1 te staan, dan gaat dat je niet lukken. Het proces heeft tijd nodig en dit is belangrijk om je te realiseren voordat je aan de slag gaat en doelen gaat opstellen. Zeker als het gaat om het vrijmaken van resources. Iemand binnen de organisatie kan iedere dag bezig zijn met SEO. Wanneer je dus een SEO plan opstelt is het belangrijk om tijd vrij te maken, tijdig de voortgang te evalueren en waar nodig bij te sturen. Als iets niet lukt, kijk dan verder en verzand niet in frustratie omdat je een bepaald keyword niet in de de top 10 krijgt. Er leiden meerdere wegen naar Rome.

SEO: Welke tooling heb je nodig en kan je gebruiken.

Zoals eerder aangegeven houden we in dit blog rekening met de beginnende SEO’er en gaan we er gemakshalve vanuit dat er ook nog geen budget is voor tooling. Om deze reden laten we een Toolkit zien die €0,- kost. Het gebruik van deze tools gaat het SEO leven aanzienlijk eenvoudiger maken. Doe er dus je voordeel mee.

Screamingfrog

Screamingfrog is een crawler die jouw website crawlt en de resultaten netjes weergeeft. De gratis versie crawlt tot 500 URL’s. Vaak is dit voldoende voor een kleine website. Met Screamingfrog boots je eigenlijk de zoekmachine na. Hiermee zie je dus wat een zoekmachine ziet en krijg je inzicht in hetgeen er mis is met je website. Bijvoorbeeld welke afbeeldingen te zwaar zijn of welke pagina’s niet werken.

Google Analytics

Google’s analytics suite is de omgeving om te zien wat bezoekers doen op jouw website. Hier zie je eenvoudig hoeveel procent van het totale bezoek jouw website via de zoekmachine bezoekt (organisch). Daarnaast zie je bijvoorbeeld ook welke pagina’s erg populair zijn en vaak worden bezocht. Maar ook welke pagina’s het minder goed doen. Deze tool is ook heel erg handig om inzicht te krijgen in het resultaat van jouw inspanningen. Hier zie je of je die 10% groei in organisch verkeer hebt kunnen realiseren.

Google Search Console

Google’s search console is gratis te gebruiken wanneer je een Google Account hebt. Je kan deze tool koppelen aan jouw website. Dit kan op verschillende manieren, waarbij de connectie met Google Analytics vaak de eenvoudigste is. Binnen Google Search Console zien we datgene wat er gebeurt in de zoekmachine, voordat iemand op onze website komt. We zien dus bijvoorbeeld voor welke zoektermen onze website wordt gevonden. Maar ook kunnen we hier onze sitemap indienen of een nieuwe webpagina laten indexeren door Google.

Google Tag Manager

De naam zegt het al, een manager voor al je tags. Maar wat is dan een tag? Dit kan van alles zijn, maar is vaak een script. Het lijkt nu wat technisch te worden, maar eigenlijk is het niet zo spannend. Binnen Google Tag Manager kun je namelijk tags aanmaken die worden geladen op jouw website. Dit betekent dat wanneer jij bijvoorbeeld Google Analytics op je website wil hebben, je dit in een tag kan gieten. Het enige wat er dan nodig is, is dat een developer het script van Google Tag Manager op jouw website plaatst. Dit betekent dat je die developer daarna (bijna) nooit meer hoeft lastig te vallen. Alle andere tools en trackers die jij ooit op je website zou willen plaatsen worden namelijk gefaciliteerd door Google Tag Manager. Hiermee kan Google Tag Manager je tijd, maar ook zeker geld gaan schelen.

Google My Business

Niet voor iedereen is dit duidelijk, maar je kan jouw bedrijf aanmelden bij Google. Je kan voor jouw website en organisatie een Google My Business pagina maken. Heb je een fysieke locatie waar jouw kantoor of winkel zich bevindt dan kan je je aanmelden bij Google My Business. Dit is interessant omdat je hierdoor ook met jouw bedrijf duidelijk zichtbaar bent in de zoekmachine. En dus snel gevonden wordt.

De drie SEO pijlers

Goed, als je alle bovenstaande punten netjes bent langsgelopen (Wat je waarschijnlijk niet hebt gedaan) dan is het tijd om te kijken waar jij, als beginnend SEO’er, jouw website voor kan gaan optimaliseren. Binnen SEO kennen we grofweg drie pijlers: indexatie, content en autoriteit. Vaak is de eerste pijler de Techniek. Maar dat gaat een beetje buiten de scope van dit blog. Het eerste punt waar we dus naar gaan kijken is de algehele indexatie.

Indexatie

Zijn jouw webpagina’s opgenomen in de index van Google? Want ondanks dat bij veel mensen nog steeds de gedachte leeft dat Google = Hét internet, is dit toch echt niet zo. Het internet is namelijk vele malen groter dan Google. Goed ook maar anders waren jouw e-mails ook zichtbaar voor je buurvrouw. Wanneer jouw webpagina’s niet geïndexeerd zijn, kan je optimaliseren tot je een ons weegt maar deze zullen dan echt niet verschijnen in de zoekmachine. Een goede manier om te achterhalen of jouw website geïndexeerd is kan met site: in Google. Door in de zoekbalk site:voorbeeld.nl in te toetsen zie je welke pagina’s allemaal door Google zijn geïndexeerd. Als je hier de meeste van jouw pagina’s terug ziet dan lijkt het erop dat de indexatie goed verloopt. Mocht dit niet het geval zijn dan zijn er een aantal zaken die dit kunnen veroorzaken.

Robots.txt

Als jouw website zoekmachines uitsluit in het robots.txt bestand dan is de kans klein dat je website wordt  geïndexeerd. Althans je bent wel te vinden in de zoekmachine. Maar de content wordt niet opgenomen. Dit klinkt een beetje raar, maar ik denk dat je het zo moet zien: jouw content zorgt voor de ranking en deze laat de zoekmachine nu links liggen. Jouw website is wel zichtbaar voor merk gerelateerde of zeer specifieke zoekopdrachten. Echter heb je totaal geen kans op de concurrentiestrijd aan te gaan met de competitie.

robots.txt-bestand

Op deze wijze sluit je jouw website uit van indexatie. Hierdoor ben je minimaal zichtbaar.

In het voorbeeld hierboven zie je het volgende gebeuren: User-agent zijn de robots (zoals Google) die jouw website bezoeken. De asterix geeft aan dat alle robots (dus bijvoorbeeld ook Bing) welkom zijn. Daarna zegt het bestand dat niemand toegang krijgt tot de website. Dit gebeurt door [Disallow: /]. Wanneer je dit ziet staan in jouw robots.txt bestand dan dien je dit aan te passen naar bijvoorbeeld: [Allow: /]. Echter hoeft dat niet. Je kan ook de gehele regel (Disallow: /) weghalen.

Robots Metatags

Waar je in het robots.txt bestand in één keer de hele website kan uitsluiten van indexatie, kan je met de metatags dit op pagina niveau doen. Je kan dit doen op twee manieren (eigenlijk vier, maar dat gaat dit blog even te buiten). Je kan een pagina niet op laten nemen in de index (no-index) en je kan de links op een pagina niet laten volgen (no-follow). Hier kan je uiteindelijk vier combinaties van maken. De combinatie no-index / no-follow zorgt ervoor dat een pagina niet wordt opgenomen en dat de zoekmachine de links op de pagina ook niet verder volgt. Hier stopt het dus eigenlijk voor de zoekmachine als het gaat om crawlen. Binnen screamingfrog zie je snel een overzicht van deze metatags en kan je wanneer noodzakelijk ook gepaste actie ondernemen.

Google Search Console

Binnen GSC (Google Search Console) kan je jouw sitemap aanmelden bij Google. Hiermee geef je eigenlijk een lijst met al jouw pagina’s door aan Google. Heel handig want dan weet Google gelijk welke pagina’s allemaal geïndexeerd kunnen worden. Wanneer je dus direct naar dit punt gescrold bent kan het geen kwaad om hierboven het stuk over Google Search Console te lezen.

Verwijzende Links

Het algoritme van Google was ooit zo revolutionair doordat er niet meer gekeken werd naar exact keyword match, maar juist naar verwijzende links. Althans daar werd veel meer de nadruk op gelegd. Deze verwijzende links zijn nog steeds erg belangrijk en hebben ook alles te maken met linkbuilding. Maar waar het in de kern om gaat is een stuk online word-to-mouth (mond-op-mond-reclame). Wanneer websites naar jou verwijzen over een bepaald onderwerp, dan wordt de kans aannemelijk dat jij toch wel wat meer autoriteit bent op dat gebied. Stel je voor dat je een website hebt en je bent vergeten om GSC te implementeren en een sitemap up te loaden. Dan kunnen links Google helpen om jouw website te vinden. Wanneer andere websites, die wel netjes een GSC account hebben, naar jou verwijzen, dan is dit voor Google een mogelijkheid om jouw website te vinden. Vergelijk het met een eiland midden in de oceaan. Als er geen boten richting dat eiland gaan en het staat nergens op de kaart, dan is het eiland bijna niet te vinden. Gaan er veerboten richting het eiland en staat het eiland op de kaart dan is het makkelijker om het eiland te vinden. Dit gebeurt ook met jouw website. Zorg er dus voor dat je gevonden wordt door de zoekmachine!

Content

Wanneer jouw website wordt geïndexeerd en daarmee zichtbaar is voor bezoekers, wordt het tijd dat je ook (beter) gevonden wordt. Eén van de belangrijkste factoren om gevonden te worden is relevantie. Wanneer jij relevant bent voor een bezoeker dan is dit interessant voor een zoekmachine. Immers de zoekmachine is afhankelijk van de gebruikers en wanneer deze geen websites laat zien die relevant zijn voor gebruikers dan houdt het snel op.

An SEO expert walks into a bar, bars, beer garden, hangout, lounge, night club, mini bar, bar stool, tavern, pub, pubs, nicht clubs, beer, wine, liquor

Zorg er dus voor dat je relevant bent. Ja, dit is kort door de bocht. Want wat is relevant en wanneer ben je relevant voor jouw gebruiker? Goede vraag, laten we die vraag beantwoorden met een wedervraag: waarom zoeken mensen? Om dingen te vinden en vaak zoeken ze het antwoord op een vraag die ze hebben. Dit kan een product zijn dat als oplossing dient voor een probleem of juist extra informatie over een bepaald onderwerp. Wanneer jij weet welke vragen mensen hebben dan kan je hierop inspelen door antwoorden te bieden. En daarmee word je relevant.

Eén van de methoden die wij hiervoor gebruiken is het zoekwoorden onderzoek. Welke zoekwoorden of combinaties van zoekwoorden gebruiken mensen om op zoek te gaan naar antwoorden voor hun problemen? Als we dit weten dan kunnen wij onze content hierop in gaan richten. Binnen Google Search Console kunnen we via de zoekanalyse achterhalen voor welke woorden we nu worden gevonden. Hiermee krijgen we dus inzicht in de zoekintentie van onze bezoekers. Hierop kunnen we verder gaan optimaliseren. We kunnen hiervoor speciale landingspagina’s gaan maken waarop we voor bepaalde zoektermen willen gaan scoren in de zoekmachine. Zo’n nieuwe pagina kunnen we dan weer indienen in de zoekmachine en daarmee kan soms verrassend snel resultaat geboekt worden.

Positie stijging in Google

Op de y-as zie je de posities in Google. Eind April hebben we content voor een zoekwoord, met veel zoekvolume, geschreven. Een paar dagen later zien we direct een positief effect.

Zeker wanneer concurrenten kansen links laten liggen, is er veel winst te behalen in de zoekmachine. Helaas zien we toch vaak dat veel bedrijven dit nog niet goed in de vingers hebben. Op webpagina’s wordt dan niet gesproken over de oplossing, maar alleen maar over het product/de dienst zelf. Als iemand een product of dienst (nog) niet kent, dan wordt daar nog niet naar gezocht. Verplaats je daarom in jouw doelgroep en probeer te achterhalen hoe je deze het beste kan bereiken.

Wanneer je hier rekening mee houdt bij de ontwikkeling van content, dan snap je het speelveld. Daarmee zie je ook meteen de kracht van relevante content. Zorg er dus voor dat jouw webpagina’s antwoord bieden op vragen die gebruikers/jouw doelgroep hebben. Zorg voor waardevolle, unieke content die aangevuld is met afbeeldingen en video’s. Dit laatste is ook omdat we niet alleen te maken hebben met een zoekmachine. De gebruiker wil ook wat!

Autoriteit

Zoals eerder al aangegeven omvat een groot gedeelte van het algoritme van Google verwijzende links. Het is dus goed om verwijzende links te krijgen van andere websites. We hebben het dan over het vergroten of versterken van de autoriteit van een website. Wanneer jouw website wordt gezien als de autoriteit op een bepaald gebied, dan heb je een grotere kans op een betere zichtbaarheid in de zoekmachine.

Hoe kom je aan goede links? Hiervoor zijn zo ontzettend veel mogelijkheden. We zullen er daarom een aantal bespreken waar je direct mee aan de slag kan:

Partners

Wanneer je samenwerkt met partners of leveranciers dan kan het geen kwaad om te achterhalen of zij een link richting jouw website kunnen plaatsen.

Concurrenten

Kijk ook bij concurrenten en waar zij hun verwijzende links vandaan halen. Dit kan goed door gebruik te maken van Google zelf. Door te googlen op:

SEO voor beginners

Eenvoudige manier om backlinks te achterhalen

Hiermee kan je achterhalen welke andere websites verwijzen naar de concurrent. Wanneer op die websites ook ruimte is voor een link richting jouw website kan dit goed gebruikt worden als verwijzende link. Je kan dit ook doen voor jouw eigen website. Hiermee krijg je eenvoudig een overzicht van de websites die naar jou verwijzen.

Content

Relevante content is niet alleen interessant voor zoekmachines. Ook andere website kunnen hier van profiteren. Wanneer jij dus interessante en relevante content op jouw website hebt staan dan kunnen anderen hier naar gaan verwijzen. Dit zie je in dit blog ook gebeuren. Ook kan het zijn dat je met jouw content op een andere website komt te staan. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Dan heb je én een verwijzende link en je spreekt in één keer een hele nieuwe groep bezoekers.

Directories

Tot slot zijn er nog directories. Zelf zijn we hier niet heel erg happig op. Echter kan het in het begin proces helpen om eenvoudig verwijzende links te krijgen. Je kan in dat geval denken aan een website als startpagina.

Vaak vragen websites er wel iets voor terug. Dit kan in de vorm van geld zijn of om een retour link. Deze retour link kan je vanaf je eigen website plaatsen. Echter kan het ook lonen om een tweede domein te hebben vanaf waar je richting partners linkt. In dat geval zet je een zogenaamde A-B-C constructie op. Hiermee wordt de waarde van de verschillende verwijzende links heel mooi verdeeld.

Samenvattend

Hoe je SEO doet, hoe het werkt, wat het is en waar je moet beginnen zijn vragen waar elke beginnende SEO’er mee worstelt. Omdat er zoveel op je af komt en er ook zoveel stuurlui aan wal staan is het goed om structureel te werk te gaan. Hopelijk helpen de verschillende stappen bij het kickstarten van jouw SEO carrière. Zorg voor een duidelijk doel, een goede basis en een strak plan. Laat je niet uit het veld slaan wanneer iets niet lukt. Er zijn altijd andere mogelijkheden om een bepaald doel te behalen. Mocht je er uiteindelijk toch niet uitkomen en graag advies neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag!

Zoekmachine optimalisatie

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?