Blog

SEO voor webshops: meer bezoek, meer conversies, meer winst

Laten we er niet moeilijk over doen. Iedereen die voor een webshop werkt, is uiteindelijk maar met 1 ding bezig: meer winst. Voor meer winst zijn meer conversies nodig en voor meer conversies meer relevant bezoek.

Daarom is SEO voor webshops zo belangrijk. Hiermee haal je dat bezoek binnen. SEO voor webshops is als een gans die gouden eieren legt: je moet initieel wat investeren (vooral tijd), maar het betaalt zich op termijn steeds meer uit.

Je gans is echter nog maar een klein kuikentje, en je moet hem grootbrengen voor je resultaat gaat zien. Zodra je de gans met veel liefde hebt grootgebracht komen de gouden eieren: meer zichtbaarheid, meer bezoekers, meer conversies, meer winst.

Het duurt dus even om iets op te bouwen. Daarna blijft de gans echter nog jarenlang eieren leggen: een goed SEO-fundament voor je website blijft je in de toekomst voordeel opleveren.

SEO voor webshops draait, net als gewone SEO, om autoriteit, content en techniek en autoriteit.

In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten op het gebied van content en autoriteit bij SEO voor webshops. Autoriteit werkt niet erg anders voor een webshop dan voor een andere site. Lees daarvoor ons artikel over linkbuilding.

Voed je SEO-gans met de tips uit dit artikel en hij legt straks 24-karaats eieren!

Content SEO voor webshops

Hoe weet Google waar je webpagina over gaat? Wat trekt een twijfelende bezoekers over de streep om iets te kopen? Wat is een onmisbare factor om je rankings te verhogen? Wat gaat, kortom, voor meer bezoek en conversies zorgen?

Het antwoord op al deze vragen is content. Google interpreteert waar een pagina over gaat. Daarop baseert het voor welke zoekwoorden hij getoond moet worden. Goede content beantwoordt de vragen van bezoekers over een product. Goede content verlaagt ook de drempel om te kopen. Goede, uitgebreide SEO-content is een belangrijke rankingfactor.

Kortom: content is onmisbaar bij SEO voor webshops.

Je gaat echter natuurlijk niet lukraak wat schrijven. In de volgende paragrafen leren we je de basis van een contentstrategie voor webshops. We gaan hierbij niet uitgebreid in op hoe je een goede SEO-tekst schrijft. Dat kan je lezen in ons artikel ‘SEO-teksten schrijven’ (met handige checklist).

De basis van een contentstrategie voor webshops

Elke contentstrategie wordt gebaseerd op een zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in welke zoektermen waardevol zijn. Het is de basis van elke contentstrategie.

Ben je met content bezig maar heb je nog geen zoekwoordenonderzoek gedaan? Nu stoppen! Doe eerst dit onderzoek, zodat je weet uit welke zoekwoorden je het meeste bezoek gaat halen. Daarmee kan je de juiste prioriteiten stellen.

Dit ben jij als je aan SEO voor webshops doet zonder zoekwoordenonderzoek

Hoe je dit doet lees je in ons artikel over zoekwoordenonderzoek doen.

Bij SEO voor webshops zijn er een aantal dingen waar je speciaal op moet letten. Ten eerste zijn er twee soorten zoekwoorden die je zoekt:

  • productzoekwoorden; en
  • blogzoekwoorden.

We gaan eerst in op productzoekwoorden en productoptimalisatie. Als je dit goed doet, haal je meer bezoekers naar je producten en verhoog je je conversies en daarmee je winst. Doe je dit niet goed, gaat een concurrent die wel goed is in SEO voor webshops er met de buit vandoor.

Productzoekwoorden

Je hebt in je webshop een ruim assortiment aan mooie producten. Maar heb je weleens nagedacht over hoe mensen naar deze producten zoeken? En welke zoekwoorden ze daarbij gebruiken? SEO voor webshops helpt je hier achter te komen.

Deze vragen beantwoord je met een zoekwoordenonderzoek. Maak in eerste instantie een groot overzicht met alle zoekwoorden met zoekvolume die je kan vinden.

Zet de meest veelbelovende productzoekwoorden op een rij en sorteer ze. De beste zoekwoorden zet je bovenaan. Daarbij kijk je naar :

  • Op welke producten wordt het meest gezocht?
  • Zijn er meerdere zoekwoorden die voor hetzelfde product of dezelfde categorie van toepassing zijn?
  • Zoekt men vooral op de overkoepelende term (bijvoorbeeld ‘kattenvoer’) of op een specifiek product (zoals ‘Mr. Miauw’s Magische Mix’)?
  • Welke producten of categorieën zijn de moeite waard om te gaan optimaliseren?
  • Wat doet de concurrentie? Wordt er fel gestreden om bepaalde zoekwoorden, of juist niet?

Het is misschien verleidelijk om producten met hoog zoekvolume, maar lage marge, geen prioriteit te geven.

Bedenk echter wel dat voor een klant die al eens iets gekocht heeft de drempel lager is om dit weer te doen. Bovendien kan je remarketing inzetten. Denk dus ook aan je langetermijnwinst!

Handjes in de lucht! Weer een nieuwe klant!

Productoptimalisatie

Aan de hand van je lijst met goede zoekwoorden kan je nu beginnen met productoptimalisatie. Gebruik de volgende checklist om een product- of categoriepagina te optimaliseren:

  • Heeft de pagina al tekst? Optimaliseer deze dan waar mogelijk aan de hand van je zoekwoord.
  • Heeft de pagina nog geen of weinig tekst? Zorg dan dat dit mogelijk wordt en plaats een SEO-tekst. Let wel op dat de tekst zo geplaatst wordt dat hij niet de aandacht afleidt van de producten.
  • Is de titel van de pagina, de naam van het product of de naam van de categorie anders dan je zoekwoord? En zit op de nu gebruikte term minder zoekvolume? Pas deze dan aan.

Content op een categoriepagina van Zalando

Ga je lijstje af en optimaliseer waar mogelijk. Is je lijst op? Zoek dan verder in je zoekwoordenonderzoek of begin een nieuw onderzoek.

Doet je baas moeilijk en ziet hij het nut van SEO voor webshops niet in? Begin dan met een beperkt aantal producten en houd rankings, bezoek en conversies in de gaten. Als het goed is zal je hier vooruitgang zien. Iedere baas ziet graag grafieken met een stijgende lijn. Gewapend met groene cijfers is je overtuigingskracht ineens een stuk groter.

De droom van managers, directeuren en leidinggevenden wereldwijd.

Blogzoekwoorden

Zijn je producten al goed geoptimaliseerd? Is je baas verslaafd geraakt aan parabolische grafieken en vlakt het een beetje af? Wil je meer halen uit SEO voor webshops? Dan is het tijd om met blogs nieuw publiek aan te trekken.

Voor blogs gebruik je andere zoekwoorden dan voor producten. Je richt je hierbij op vragen en problemen die zoekers kunnen hebben. Zo lok je ze al naar je site voordat ze überhaupt bewust naar je product op zoek zijn. Natuurlijk verwijs je in de tekst naar je producten.

Staar je hierbij niet blind op zoekvolumes uit de bekende keyword tools. Voor blogs bij SEO voor webshops gebruik je namelijk vaak long tail zoekwoorden. De meeste keyword tools zijn gebaseerd op data uit Google AdWords. Bij minder commerciële zoekwoorden staat hierbij vaak dat er geen zoekvolume is, terwijl er wel op gezocht worden. Bovendien kan je met een goed, uitgebreid blog voor meerdere long tail zoekwoorden zichtbaar worden.

Inspiratie voor onderwerpen kan je bijvoorbeeld op de volgende manieren vinden:

  • Kijk op fora, reddit of andere sites wat de vragen zijn waar klanten mee zitten.
  • Vraag bij je klantenservice welke vragen ze vaak krijgen.
  • Houd actuele kwesties in je niche in de gaten en speel hier waar mogelijk op in.

Overigens kan je deze teksten natuurlijk ook via andere kanalen inzetten om bezoek te trekken. Deel ze bijvoorbeeld op je social media-accounts.

Snippets

Het optimaliseren van je titels en metabeschrijvingen is belangrijk voor iedere website. Bij SEO voor webshops is dit nog meer het geval: de concurrentie is groot en je moet opvallen tussen de andere zoekresultaten.

Bij webshops heb je wel te maken met enorm veel producten. Dat zorgt voor veel pagina’s. Bovendien worden er regelmatig pagina’s toegevoegd of verwijderd.

Het is dus aan te raden de invulling van je titels en metabeschrijvingen te automatiseren. Bijvoorbeeld door een stukje standaard tekst te gebruiken per categorie en de naam van het artikel uit de H1 op te laten halen. Bespreek met je systeembeheerder hoe je dit het beste kan aanpakken.

Houd bij SEO voor webshops ook zeker rekening met de mogelijkheden van rich snippets. Hiermee kan je de volgende informatie tonen in de zoekresultaten:

  • Voorraadstatus van een product
  • Prijs
  • Review-sterren (dit valt erg op!)

De titel en beschrijving kunnen beter, maar Zooplus is goed bezig met rich snippets!

Lees hoe dit werkt in ons artikel over rich snippets. Ook hierbij is het handig om het automatisch te laten verlopen.

Technische SEO voor webshops

Teksten schrijven is leuk, maar als de techniek niet in orde is heb je er weinig aan. Dan worden je mooie SEO-teksten niet gevonden of haken bezoekers af.

Veel technische zaken zijn voor belang voor elke website. Denk aan zorgen voor een goede snelheid of het opsporen en voorkomen van foutmeldingen. Begin eens met een crawl draaien met Screaming Frog. Heb je geen idee waar je moet beginnen met technische SEO? Neem dan eens contact op met ons. Wij kammen met onze krachtige SEO-tools je hele site uit op zoek naar fouten en verbeterpunten.

Natuurlijk zijn er zaken waar je bij SEO voor webshops specifiek op moet letten. Dat heeft vooral te maken met het aantal pagina’s. Webshops hebben honderden, duizenden, of zelfs miljoenen producten. Producten worden verwijderd en vaak worden pagina’s automatisch gegenereerd.

Als je niet uitkijkt, leidt dit tot een wildgroei aan pagina’s. Dat kan het Google haast onmogelijk maken om alle pagina’s te bezoeken en te indexeren. Het gevolg daarvan is dat je vers geoptimaliseerde pagina’s pas heel laat of helemaal niet vindbaar worden.

Maak van je site geen doolhof!

Let op de volgende zaken:

Filteropties

De meeste webshops werken met filteropties. Bij webshop voor auto-onderdelen Winparts zien ze er bijvoorbeeld zo uit:

Dat is natuurlijk goed. Hiermee kan een gebruiker makkelijk zijn weg vinden door de site. Kijk echter wel uit: bij sommige sites verandert de URL bij het aanklikken van een filteropties. Als je veel filters hebt, kan dit leiden tot een explosie aan pagina’s. Qua content zijn deze pagina’s identiek. Google ziet de URL’s echter als aparte pagina’s.

Hierdoor kan je problemen krijgen met je crawlbudget. De Google-crawler verslikt zich in de vele URL’s en komt niet meer aan andere pagina’s toe. Dan zijn je SEO-voor-webshops-inspanningen ineens voor niets geweest.

Is dit het geval voor je site? Dan zou je natuurlijk de filters aan kunnen passen zodat ze de URL niet meer veranderen. Je zou ook kunnen zorgen dat bij belangrijke filters andere content wordt getoond. Dit zijn echter tijdrovende en complexe projecten.

Er zijn ook simpelere oplossingen. Je kan de filterpagina’s uitsluiten van indexatie in je robots.txt. Let op: check wel eerst in Analytics of de pagina’s geen bezoek binnenbrengen via Google!

Je sitemap bij SEO voor webshops

Een sitemap is een soort kaart van je website. Het is een hulpje voor Google om zijn weg door je site te vinden.

Zoals gezegd hebben webshops vaak enorm veel pagina’s. Bedenk je dus dat je bij SEO voor webshops niet alle pagina’s in de sitemap hoeft te zetten. Hier plaats je alleen die pagina’s waarvan je verwacht dat ze interessant zijn voor zoekers.

Verkoop je bijvoorbeeld gereedschap en heb je duizenden pagina’s met net verschillende schroefjes? Dan zullen bezoekers die waarschijnlijk eerder met je filteropties vinden. Natuurlijk check je wel of deze aanname klopt met je zoekwoordenonderzoek.

Blijkt je vermoeden te kloppen? Dan kan je de pagina’s met individuele schroefjes uit de sitemap laten. Als er echt totaal niet op gezocht wordt via de zoekmachine, zou je zulke producten zelfs ook kunnen uitsluiten in je robots.txt. Wees daar wel voorzichtig mee en zorg dat je niet per ongeluk zaken uitsluit waarvan dat niet de bedoeling is.

Aan de slag

Met dit artikel in de hand kan je heel wat verbeteren. Als jij wel aan SEO voor webshops doet en de concurrentie niet, ben je spekkoper. Jouw resultaten gaan richting de maan, terwijl zij huilend in je slipstream achterblijven.

Zo dus!

Helaas is het meestal in de echte wereld niet zo simpel. Waarschijnlijk doet de concurrentie ook aan SEO. Wil je ze toch een stapje voor zijn? Neem dan contact met ons op voor een SEO-traject. We kammen met chirurgische precisie je webshop uit, analyseren de concurrentie en lanceren een op data gebaseerde SEO-strategie voor je. Deze raket gaat niet naar de maan, maar rechtstreeks door naar Jupiter!

Samen de hoogste conversiestijging behalen?