Blog

SocialToday 2019

Orangedotcom bezocht op donderdag 14 februari met alle liefde het event SocialToday van Frankwatching. De naam zegt het al: er werd een breed scala aan actuele Social onderwerpen behandeld. Op de dag van het uitverkochte evenement bomvol inspirerende keynote sprekers verlaten twee afgevaardigden van Orangedotcom ‘hartje’ Amsterdam en reizen af naar de Jaarbeurs in Utrecht.

De key takeaway is om relevant te blijven voor je volgers. Dit bereik je door middel van personalisatie, goed inspelen op de verschillende fases in de customer journey en het inzetten van de juiste content.

Tekst loopt door onder de afbeelding

SocialToday 2019

Personalisatie Social Advertising

We kennen het al langer, maar personalisatie wordt nog door lang niet iedereen toegepast. Het is ook lastig om hier grip op te krijgen en dit te bewerkstelligen binnen jouw organisatie. Het bureau Timm & Pimm heeft de volgende gegevens over personalisatie gedeeld:

  • 74% is geïrriteerd als een website niet inspeelt op persoonlijke interesse;
  • 91% heeft een voorkeur voor een merk dat ze persoonlijk aanspreekt;
  • 83% deelt graag persoonlijke data als daar personalisatie tegenover staat.

Tijdens de presentatie komt duidelijk naar voren dat personalisatie leidt tot het binnenhalen van meer leads, het werkt engagement verhogend, het biedt een betere customer experience en je conversiepercentage zal toenemen.

Wie zijn je klanten nu eigenlijk?

Ons is verteld tijdens SocialToday om een stap terug te nemen en kijken wie je klanten nou eigenlijk zijn en duidelijk je customer journey in kaart te brengen. Hiervoor is het essentieel om de juiste data te gebruiken

Dit klinkt misschien als een open deur, maar het is ó zo belangrijk dat jij weet wie je klanten zijn, op welke sociale kanalen ze actief zijn, hoe je ze aanspreekt en waar ze zich in de customer journey bevinden. Duik jouw data in en analyseer wie je product koopt en welke boodschap zorgt voor de meeste engagement en conversies. Zo kan je tegenwoordig ook veel informatie uit Facebook Analytics halen. Binnen deze omgeving kan je trechters creëren om de klantreis duidelijker in kaart te brengen.

ROAS 

Het voorbeeld van Timm & Pimm liet zien dat de ROAS (Return on Ad Spend) van gepersonaliseerde advertenties aanzienlijk hoger was ten opzichte van reguliere ads. Dit voorbeeld had drie stappen en bestond uit: awareness, engagement en een product feed met gerelateerde producten. Via deze stappen werd de consumenten door de customer journey geleid, om uiteindelijk een aankoop te doen op de website.

Ken je klanten

Er zijn natuurlijk meerder mogelijkheden van personalisatie. Je kan ook denken aan een kledingwebsite die gelijk de juiste kleding toont op basis van geslacht of inspeelt op het weer en een regenjas laat zien, omdat het druilerig buiten is. Het uiteindelijk doel is om je consument het gevoel te geven dat je ze kent.

SocialToday & Engaging content

Hoe kun je naast personalisatie relevant blijven in je social boodschappen? “Be bold”, hoorden we meerdere keren tijdens de sessies op SocialToday. Wees pakkend en interactief, en durf ook te experimenteren.

De 5 stelregels voor een social post

Volgens Nico Fagiolo  (Content & Social media lead bij Uber Eats) en David Austin (Planning Director bij Iris) zijn er vijf simpele regels voor opstellen van een social media post of advertentie:

  • Is de boodschap emotioneel, nuttig of relevant? De posts of advertenties dienen van toegevoegde waarde te zijn voor de doelgroep.
  • Heeft je merk een bepaald recht om te berichten over een bepaald onderwerp? Zorg dat de boodschap daadwerkelijk bij je merk past!
  • Past het bij het doel? Zorg dat je boodschap en format gecreëerd aansluiten bij het kanaal.
  • Draagt de individuele boodschap bij aan je lange-termijn verhaal?
  • Is de boodschap in  lijn met je social media doelstellingen? Elke post of advertentie dient hieraan bij te dragen.

Fake or for Real?

Een goed voorbeeld is het Instagram Stories concept ‘Fake or for Real’ van the Guardian, inhakend op het fake news van de afgelopen tijd. Hierbij kregen hun volgers drie nieuwsberichten te zien, waarbij zij door middel van een poll moesten stemmen of het nieuws echt of nep was. De content is hiermee relevant voor de doelgroep van the Guardian, maar door het spelelement ook zowel pakkend als interactief. Het succes hiervan kwam met de tijd. Door gaandeweg te optimaliseren hebben zij een stijging van 132% gerealiseerd van  het aantal views, en een stijging van 57% van het voltooiingspercentage. Laat perfectie daarom progressie niet in de weg staan!

Blijf experimenteren

Wat het beste werkt in een social campagne is moeilijk om vooraf voor 100% vast te stellen. De data wijst uiteindelijk uit welke factoren de meest optimale resultaten leveren. Blijf daarom altijd experimenteren met verschillende doelgroepen, kanalen, formats, beelden en teksten en stuur hierop bij. Houd hierbij altijd in het achterhoofd dat de gemiddelde aandachtsspanne zeer kort is.

Benieuwd naar alle presentaties? Bekijk ze op de website van SocialToday en doe net als ons inspiratie op voor de beste campagnes!

Wil je zelf ook aan de slag met social media, maar weet je niet hoe te beginnen? Kijk eens op onze pagina over social media marketing of neem contact op.

Samen de hoogste conversiestijging behalen?