Store visits

Blog

Store visit conversions

Store visits

Store visit conversions: nieuwe functie van AdWords om offline winkelbezoeken te koppelen aan SEA

AdWords-store-visit-conversions-1Mensen doen de laatste jaren steeds vaker aankopen online, maar verreweg de meeste aankopen in de detailhandel (95%) worden nog steeds ‘offline’ in fysieke winkels gedaan. Toch is het heel goed mogelijk dat mensen die een aankoop doen in een fysieke winkel beïnvloed zijn door een advertentie of reclame die ze online hebben gezien. Voor adverteerders kan dit problematisch zijn; het is moeilijk om inzicht te krijgen in welke mate online advertenties bijdragen aan offline aankopen.

Als een oplossing voor dit probleem introduceerde Google vorige maand ‘store visit conversions’, een nieuwe functie die het mogelijk maakt om de impact van Adwords-advertenties op offline winkelbezoeken te meten. Op dit moment is deze functie alleen nog beschikbaar in de VS, waar de eerste testcases veelbelovende resultaten laten zien. Het is dus goed mogelijk dat deze techniek binnen afzienbare tijd ook in Nederland beschikbaar is.

Hoe het werkt

Aan de hand van de GPS-functie in smartphones kan worden bekeken of een persoon een bepaalde winkel heeft bezocht. Als iemand op een AdWords advertentie heeft geklikt, en later een (geregistreerde) fysieke winkel bezoekt van de adverteerder, dan wordt deze conversie geteld in AdWords, in de kolom geschat totaal aantal conversies.

Een bedrijf dat store visit conversions wilt meten moet wel aan verschillende voorwaarden voldoen. Het moet:

–          Een Google My Business-account hebben dat gelinkt is aan het AdWords-account.

–          Gebruik maken van locatie-extenties in het My Business-account.

–          Meerdere fysieke winkellocaties hebben.

–          Een groot aantal advertentieklikken en winkelbezoekers hebben.

AdWords-store-visit-conversions-2

Veelbelovende cases

PetSmart, de grootste winkelketen voor dierenbenodigdheden in de VS, kwam er dankzij het gebruik van store visit conversions achter dat maar liefst 10-18%  van de mensen die een AdWords-advertentie aanklikt vervolgens een fysieke winkel bezoekt. Dit heeft ertoe geleid dat PetSmart meer is gaan investeren in adverteren via Adwords. Bovendien probeert het bedrijf de shopervaring van haar klanten te verbeteren door locatie-extensies aan Adwords-advertenties toe te voegen, zodat geïnteresseerden in één oogopslag kunnen zien waar de dichtstbijzijnde PetSmart winkel is.

Leverancier van kantoormateriaal Office Depot, Inc. profiteert ook van het gebruik van store visit conversions. Het gebruikt de data om erachter te komen wat voor producten mensen online bekijken, voordat ze een Office Depot winkel bezoeken. Deze informatie gebruikt het bedrijf vervolgens bij het maken van ‘local inventory ads’; AdWords-advertenties die ook direct laten zien in welke winkels in de buurt een product nog op voorraad is.

Waarom een schatting?

Google ontwikkelt steeds meer functies die het mogelijk maken om offline conversies te meten. Het is bijvoorbeeld ook al mogelijk om conversies die tot stand komen via verschillende apparaten en browsers te meten in AdWords. Ook wordt het steeds eenvoudiger om telefoonoproepen die worden gedaan na het klikken op een advertentie te meten. Google mag deze data echter niet zomaar verzamelen en opslaan, omdat het zich aan strenge privacywetgeving moet houden. Om deze reden wordt in plaats van een precieze meting een anonieme, samengestelde schatting van het aantal offline conversies gemaakt.

Hoe Orangedotcom nieuwe AdWords-functies toepast

Orangedotcom volgt de ontwikkeling van nieuwe Adwords-functies op de voet. We kijken altijd of nieuwe functies kunnen bijdragen aan een hoger rendement van campagnes, en of ze meer inzicht in campagneprestaties kunnen bieden. Op dit moment meten we het geschat totaal aantal conversies voor verschillende klanten met behulp van call-tracking en verschillende andere technieken. Wilt u ook meer inzicht in de prestaties van uw AdWords-campages? Of wilt u deze optimaliseren om meer conversies te behalen? Neem dan contact met ons op en informeer hoe wij u kunnen helpen.

Conversie Optimalisatie (CRO)

Bekijk deze dienst

Samen de hoogste conversiestijging behalen?