Samenwerking

Blog

8 tips voor optimale synergie tussen SEO en SEA

Samenwerking

SEO en SEA: vrienden of vijanden? Wil je snel resultaat zien dan kies je vaak voor SEA, wil je werken aan een fundamentele groei voor de lange termijn komt SEO om de hoek kijken. Op welke van deze twee disciplines focus je dan als marketeer? Je raadt het vast al… Bij Orangedotcom geloven we in het synergie-effect van deze disciplines samen en raden we de inzet van beide kanalen aan. Benieuwd hoe deze synergie eruitziet? Lees hieronder de slimme tips van SEO consultant Jelle Hoenderdos.

Samenwerking

SEA als input voor het zoekwoordenonderzoek voor SEO

Het fundament van SEO en SEA is zoekwoordenonderzoek. Dit gebeurt echter vaak nog separaat van elkaar. Iets wat onwijs zonde is en waar veel potentie blijft liggen.

SEA heeft als grote voordeel dat dit vanaf start breed in te steken is met verschillende zoekwoorden, om vervolgens gemakkelijk en snel te testen wat wel en niet werkt. Na verloop van tijd snijden de SEA consultants in het aantal zoekwoorden en houden ze een selectie over van zoekwoorden die het beste aansluiten bij de intentie van de bezoeker. Dit zijn ook de zoektermen die voor de adverteerder het beste presteren.

Tip 1:
Focus op de zoektermen die conversie opleveren

Binnen SEO heb je niet de luxe om snel te testen. Dit komt voornamelijk omdat het proces van content productie arbeidsintensief is. Oftewel, de SEO content moet meteen spot-on zijn. Hier wordt voor gezorgd door een uitgebreid zoekwoorden onderzoek te doen, waarbij de data vanuit Google Ads extreem waardevol kan zijn. Zo biedt Google Ads enorm veel relevante inzichten op het gebied van conversie, waar van je als SEO consultant gebruik kunt maken. Bekijk daarvoor de zoektermen die in de afgelopen maanden tot een conversie hebben geleid. Hier zit altijd wel een term bij die je nog niet gebruikt hebt: bingo! Voeg hierna de nieuwe termen toe aan je lijst SEO zoektermen, en werk aan het optimaliseren van de content voor die term.

Dynamic Search Ads

Met SEA kun je niet alleen achterhalen welke zoektermen commercieel het meest interessant zijn. Je kunt er ook nieuwe zoekwoorden mee vinden, die een toevoeging zijn aan je huidige content. Zo spot Google Ads ook kansen voor zoekwoorden waar jij zelf nog niet aan gedacht hebt, maar die wel zeer relevant zijn.

Een slimme manier om deze waardevolle keyword data te generen is het gebruik van Dynamic Search Ads (DSA). Bij een DSA-campagne wordt geen zoekwoord getarget, maar pagina’s van de website. Google zoekt zelf relevante zoekwoorden passend bij de verschillende pagina’s van de website. Van deze zoekwoorden maakt Google ook nog eens zelf een passende advertentie. Wel zo gemakkelijk.

Voordelen van het gebruik van DSA’s voor SEO zoekwoordenonderzoek:

  • Er komen zoekopdrachten naar boven die niet zijn opgenomen in het SEO zoekwoordenonderzoek, maar zeer relevant zijn. Hier kan aanvullende content voor worden geschreven;
  • De gemaakte koppen en beschrijvingen in de DSA advertenties kunnen als inspiratie dienen voor de pagina titels en meta beschrijving.

Tip 2:
Bekijk welke zoektermen worden gebruikt in de DSA campagnes, en voeg de relevante zoektermen toe aan je lijst te optimaliseren SEO termen.

SEO voor het verbeteren van de Quality score voor Google ads

De CPC (cost-per-click) voor een Google Ads uiting wordt niet alleen bepaald aan de hand van hoeveel er geboden wordt en de concurrentie op deze term, maar ook aan de hand van de quality score. Google omschrijft deze quality score als volgt: an estimate of the quality of your ads, keywords and landing pages. Higher quality ads can lead to lower prices and better ad positions

De quality score is een cijfer van 1 tot 10 en wordt dus bepaald aan de hand van drie factoren:

  1. De advertentierelevantie
  2. De verwachte CTR
  3. De ervaring op de bestemmingspagina

SEO en SEA synergie

Ook deze drie factoren krijgen weer individuele scores: ‘lager dan gemiddeld’, ‘gemiddeld’, ‘hoger dan gemiddeld’. De eerste twee factoren zijn off-page factoren binnen het ecosysteem van Google. Deze factoren zijn voor een SEA consultant relatief gemakkelijk te optimaliseren naar ‘hoger dan gemiddeld’ door het optimaliseren van de Ads. Echter is de laatste factor eentje waarbij SEO een belangrijke rol kan spelen in het verhogen van de score aangezien dit gaat over een on-page factor. Voor een optimale ervaring op de bestemmingspagina voor de bezoeker zijn unieke en relevante content, een mobielvriendelijke website, en een snelle website essentieel. Dit zijn bij uitstek aspecten waar een SEO consultant dagelijks mee bezig is.

Tip 3:
Overleg met de SEO consultant bij het achterblijven van een bovengemiddelde quality score. Door slimme aanpassingen aan de bestemmingspagina zal de quality score stijgen en de CPC dalen, wat zorgt voor een hogere ROI.

Google Ads data gebruiken om CTR van de organische resultaten te verbeteren

De click through rate (CTR) is zeer belangrijk binnen SEA. Je wilt dat namelijk zoveel mogelijk mensen op je ad klikken en naar je website komen. Logischerwijs is de CTR ook zeer belangrijk voor SEO, maar dit is iets lastiger te testen. Met betrekking tot dit testen is SEA zeer waardevol voor SEO. Google Ads kunnen namelijk constant getest en geoptimaliseerd worden om zo de beste koppen en beschrijvingen te vinden met de hoogste CTR. Deze input kan gebruikt worden voor het optimaliseren van de pagina titel en meta beschrijving voor SEO.

SEA maakt veelvuldig gebruik van Responsive Search Ads (RSA) voor het testen van de koppen en beschrijvingen in de Google Ads. Google combineert de 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen van de adverteerder tot een advertentie. Na verloop van tijd zal Google de beste advertentie aan de bezoekers serveren. Onder de beste advertentie wordt onder andere gekeken naar de hoogste te verwachten CTR. Laat deze input nu weer interessant zijn voor de pagina titel en meta beschrijving van je organische resultaten.

Tip 4:
Wil je de uitkomst van de RSA controleren om zeker te zijn van een hogere CTR? Gebruik dan de uitkomst van je RSA’s voor je extended search ads. Kom je hier tot dezelfde conclusie? Dan is het tijd om je organische pagina titel en meta description aan te passen.

Conversiedata gebruiken van beide disciplines

Dat data key is voor digital marketing hoeft niet meer uitgelegd te worden zou je denken. Echter zien we vaak dat data van verschillende disciplines niet gebruikt wordt door de verschillende teams. Enorm zonde, want dit is extreem waardevolle data! Zo geeft de data uit Google Ads geheel andere inzichten dan de Google Search console data bijvoorbeeld, die gebruikt wordt door SEO consultants. Hierboven noemden we al het gebruik van Google Ads data voor het verbeteren van de organische CTR, maar er zijn meer manieren om de data van beide disciplines te gebruiken om beter te presteren.

Tip 5:
Sta je organisch op bijvoorbeeld positie #6 voor een bepaald zoekwoord, maar krijg je relatief veel conversies via die pagina? Dan is het slim om op dit zoekwoord te gaan adverteren als je dit nog niet doet.

Tip 6:
Welke zoekwoorden vanuit SEA generen veel conversies? Optimaliseer deze zoekwoorden voor SEO en bemachtig sterke organische posities. Op lange termijn kan je SEA terugschroeven voor deze zoekwoorden en bespaar je weer Ad spend.

Verbreden zichtbaarheid en ‘share of search’

De ene zoeker is de andere niet. Waar iemand automatisch op het eerste resultaat klikt, slaat een ander juist de advertenties altijd over. Maak daarom duidelijke keuzes om Google optimaal te benutten. Wil je met organische resultaten of met advertenties bovenaan staan, of met beide? Zichtbaarheid op beide vlakken brengt meestal veel voordelen met zich mee, die SEO en SEA afzonderlijk van elkaar niet zouden hebben.

Ten eerste door een bredere zichtbaarheid, waardoor meerdere soorten doorklikgedrag worden meegenomen. Hierdoor ben je voor beide type gebruikers zichtbaar (men die juist wel of niet op de advertenties klikt). Uiteraard is ook de kans eenvoudigweg groter om door te klikken bij meer resultaten, vanwege een grotere ‘share of search’.

SEO en SEA Synergie

Een ander voordeel is dat de geloofwaardigheid toeneemt van jouw bedrijf of website. Psychologisch gezien worden websites die zowel zichtbaar zijn op organisch vlak als met advertenties als professioneler en relevanter beschouwd dan websites die dat niet zijn. Vanuit branding perspectief kan dit een belangrijke overweging zijn.

Searchers who see an ad may be more likely to click on an organic listing, or they may be more likely if they see a high ranking organic listing for the same ad to click that ad.Rand Fishkin (Founder MOZ) 

Een derde voordeel van Google ads op branded zoektermen (waar je bijna altijd organisch ook mee op #1 scoort), is dat je via Search extensies makkelijk extra informatie kunt toevoegen aan het betaalde resultaat. Binnen SEO heb je helaas geen invloed (meer) op de organische sitelinks. Dus heb je bijvoorbeeld een interessante tijdelijke campagne waar je bezoekers op wilt wijzen, dan is dat met een Sitelink extensie in Google ads makkelijk in te richten.

Tip 7:
Schakel niet meteen Google Ads campagnes uit als je organisch op positie 1 staat, maar test dit eerst.

Google shopping errors verhelpen

Wanneer je gebruikt maakt van Google shopping is de kans groot dat je al verschillende errors bent tegengekomen. Deze errors lijken vaak ingewikkeld, maar kunnen voor SEO consultants gemakkelijker op te lossen zijn.

Twee voorbeelden hiervan zijn:

  1. Productpagina’s kunnen niet worden geopend en/of productpagina’s kunnen niet worden geopend vanaf een mobiel apparaat.

Dit kan onder andere komen door 404 of 500 pagina’s of door het overmatig gebruik van redirects.

  1. Afbeeldingen kunnen niet worden gecrawld omdat robots.txt dat niet toestaat.

Tip 8:
Laat een SEO consultant een korte audit van de website doen. Op deze manier ben je de problemen (en een hoop frustratie) voor.

SEA gebruiken om backlinks te vergaren

Deze laatste aanbeveling is minder voor de hand liggend, maar kan op lange termijn veel impact hebben op de SEO-prestaties van je website. Stel je hebt als SEO consultant content geproduceerd die van hoge kwaliteit is en eventueel in aanmerking komt om gedeeld/gebruikt te worden door externe partijen of specifieke personen. Middels SEA kan je deze doelgroep, waarvoor jij denkt dat deze content interessant is, specifiek targeten en jouw content tonen. Op deze manier komen de juiste personen in aanraking met jouw content en kunnen zij gaan linken naar jouw website. Deze backlinks zijn zeer relevant aangezien dit een van de SEO rankingfacoren is binnen Google.

Tip 9:
Target de juiste personen/partijen (die potentieel naar jou gaan linken) met jouw waardevolle content.

Samenvatting

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er dus een mooi aantal tips om SEO en SEA elkaar te laten versterken. Opgesomd zijn dit:

  • Gebruik de zoektermen vanuit SEA die conversie opleveren voor SEO;
  • Voeg relevante DSA zoektermen toe aan je lijst te optimaliseren SEO zoektermen;
  • Laat SEO consultants helpen bij het verbeteren van de Quality Score;
  • Gebruik RSA’s en ESA’s als input voor de organische pagina titel en meta beschrijving;
  • Schakel niet meteen Google Ads uit als je organisch op positie 1 staat
  • Verbreden zichtbaarheid en ‘share of search’;
  • Laat SEO consultants een korte audit van de website doen voor je aan de slag gaat met Google shopping;
  • Target de juiste personen/partijen (die potentieel naar jou gaan linken) met jouw waardevolle content.

Meer lezen?

Lees hier over onze aanpak van SEO en SEA.

Een geïntegreerde benadering van SEO en SEA zorgt voor optimale vindbaarheid binnen zoekmachines. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met deze aanpak? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op.

Samen werken aan optimale vindbaarheid?